Clasa a 6-a
Tema
lecţiei:
Ion Druţă, povestirea Trofimaş
(fragment din romanul Frunze de dor).
Sursele emotiv-estetice ale operei. Contextul social-istoric. TL. Textul epic
Tipul
lecţiei: de receptare a unui text
epic (şi de însuşire a unor noţiuni de teorie literară).
Strategia didactică:
Metode
şi procedee: metoda exerciţiului, conversaţie
euristică, joc de rol, problematizarea,
demonstraţie didactică, expunere orală, descoperire deductivă.
Mijloace didactice:
manualul, expoziţie de carte, portfolium, multimedia.
Obiective de referinţă:
- Cultivarea
receptivităţii literar-artistice a elevilor;
- Întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.
- Obiective operaţionale:
- O1 – să ştie ce este textul epic;
- O2 – să citească expresiv unele fragmente;
- O3 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
- O4 – să identifice timpul şi spaţiul întâmplărilor;
- O5 – să descopere modalităţile de exprimare;
- O6 – să stabilească momentele desfăşurării acţiunii;
- O7 – să stabilească sursele emotiv-estetice ale operei;
- O8 – să caracterizeze contextul social-istoric;
- O9 – să-şi exprime părerea despre cele citite;
- O10 – să manifeste toleranţă faţă de părerile colegilor.
SCENARIU DIDACTIC
Ø
Organizarea clasei
Ø
Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
(se scrie data, tema lecţiei)
v
demonstraţie didactică
(se demonstrează portretul lui Ion Druţă)
CUNOAŞTEREA TEXTULUI
1. Vocabular
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v
metoda exerciţiului
·
Indicaţi
forma literară a cuvintelor: să-i spuie,
brava, să mă primblu, amu, romatism, hicleană, desară, oloi, sara, ista.
·
Echivalaţi
cu un cuvânt expresiile:
stătea pe gânduri – se gândea
a lua cu vorba – a vorbi, a amăgi
s-a topit în zare – a dispărut
a rămas împietrit – a rămas nemişcat
să-l înveţe minte – să-l educe
şi-a adus aminte – şi-a amintit
n-a scos o vorbă – a tăcut
a luat-o la picior – a fugit
·
Găsiţi
antonime pentru cuvintele: plânge,
tovarăşi, jale, întuneric, târziu, înainte, moale, jos, duce, groasă, repede, a
pierdut, viu.
·
Alcătuiţi
familia lexicală a cuvântului cap .
(căpşor, căpăţână, căpăţânos, încăpăţânat, capişon, capelă, capeluţă, căpos).
2. Timpul şi spaţiul întâmplărilor
Observaţi!
v
conversaţie euristică
·
Cât
timp a plâns Trofimaş?
·
Cât
timp au durat întâmplările?
·
Care
sunt cuvintele care indică timpul în text? (trei zile, a patra zi, într-o
dimineaţă, spre chindii, până sara târziu)
·
Unde se
desfăşoară întâmplările? (în casă, în curte, pe drum, pe mirişte, în păpuşoi,
în hrişcă, în ţarină, acasă)
Folosiţi-vă cunoştinţele!
- Cu ce scop l-a trezit mama pe Trofimaş într-o
dimineaţă?
- Citiţi expresiv dialogul dintre mama şi Trofimaş.
v
joc de rol
(se înscenează dialogul)
·
Citiţi
expresiv alineatul al doilea.
Exprimaţi-vă părerea!
v problematizarea
·
De ce
Trofimaş vroia numaidecât o şleapcă?
·
De ce
părinţii nu i-au cumpărat până acuma o şleapcă?
·
Ce
sugerează enunţul: „Era război”?
·
Ce
ştiţi voi despre război?
·
Trofimaş
se temea de război?
·
Ce
aştepta el să-i aducă bădiţa?
v
demonstraţie didactică
(se demonstrează imaginile)
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v
expunere orală
·
Ce
momente din operă sunt prezentate pe imagini?
3. Momentele acţiunii
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v
metoda exerciţiului
·
Intitulaţi
fiecare moment, alcătuind planul. (Planul se scrie în caiet)
- Trofimaş a plâns trei zile.
- Mama i-a dat treizeci de ruble.
- Dialogul cu tata.
- Convorbirea cu Rusanda.
- Cioroiul.
- Trofimaş hotărăşte să-i ia nuca.
- Trofimaş pierde banii.
- Pălăria lui badea Toader.
- Era război.
4. Textul epic
Amintiţi-vă!
·
Ce text
am învăţat anul trecut despre o mamă care a plecat cu puii sănătoşi în ţările
calde?
·
Ce
modalitate de exprimare era folosită în opera Puiul?
·
Ce este
naraţiunea?
Observaţi!
- Acest text se aseamănă cu povestirea Puiul?
- Prin ce se aseamănă?
v
descoperire deductivă
REŢINEŢI!
TEXTUL EPIC este opera literară în care se exprimă, în formă de naraţiune,
idei, sentimente, acţiuni ale eroilor unei întâmplări reala sau imaginare.
Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!
·
Cuvântul
epic a fost împrumutat din limba franceză şi provine din cuvântul latin epicus.
·
Operele
epice fac parte din genul epic. Genul epic cuprinde opere în proză şi opere în
versuri.
(studierea schemei din manual)
Verificaţi-vă cunoştinţele!
·
De pus
în pălărioară noţiunile învăţate.
Ø
Evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor, priceperilor.
Ø
Temă pentru acasă: de întocmit o hartă a drumului parcurs de Trofimaş cu
toate opririle făcute.
Дякую за чудовий урок.
ВідповістиВидалити