понеділок, 3 лютого 2020 р.

Ion Druţă, povestirea Trofimaş


      Clasa  a 6-a
  Tema lecţiei:                                Ion Druţă, povestirea Trofimaş (fragment din romanul Frunze de dor). Sursele emotiv-estetice ale operei. Contextul social-istoric. TL. Textul epic
       Tipul lecţiei:                       de receptare a unui text epic (şi de însuşire a unor noţiuni de teorie literară).
       Strategia didactică:
       Metode şi procedee:         metoda exerciţiului, conversaţie euristică, joc de rol, problematizarea,   demonstraţie didactică, expunere orală, descoperire deductivă.
       Mijloace didactice:            manualul, expoziţie de carte, portfolium, multimedia.
           
       Obiective de referinţă:

  •         Cultivarea receptivităţii literar-artistice a elevilor;
  •      Întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.

  • Obiective operaţionale:
  • O1 – să ştie ce este textul epic;
  • O2 – să citească expresiv unele fragmente;
  • O3 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
  • O4 – să identifice timpul şi spaţiul întâmplărilor;
  • O5 – să descopere modalităţile de exprimare;
  • O6 – să stabilească momentele desfăşurării acţiunii;
  • O7 – să stabilească sursele emotiv-estetice ale operei;
  • O8 – să caracterizeze contextul social-istoric;
  • O9 – să-şi exprime părerea despre cele citite;
  • O10 – să manifeste toleranţă faţă de părerile colegilor.

              


SCENARIU DIDACTIC
Ø  Organizarea clasei
Ø  Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
(se scrie data, tema lecţiei)
v    demonstraţie didactică
(se demonstrează portretul lui Ion Druţă)

CUNOAŞTEREA TEXTULUI
1.    Vocabular
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v   metoda exerciţiului
·         Indicaţi forma literară a cuvintelor: să-i spuie, brava, să mă primblu, amu, romatism, hicleană, desară, oloi, sara, ista.
·      Echivalaţi cu un cuvânt expresiile:
stătea pe gânduri – se gândea
a lua cu vorba – a vorbi, a amăgi
s-a topit în zare – a dispărut
a rămas împietrit – a rămas nemişcat
să-l înveţe minte – să-l educe
şi-a adus aminte – şi-a amintit
n-a scos o vorbă – a tăcut
a luat-o la picior – a fugit

·         Găsiţi antonime pentru cuvintele: plânge, tovarăşi, jale, întuneric, târziu, înainte, moale, jos, duce, groasă, repede, a pierdut, viu.

·         Alcătuiţi familia lexicală a cuvântului cap . (căpşor, căpăţână, căpăţânos, încăpăţânat, capişon, capelă, capeluţă, căpos).

2. Timpul şi spaţiul întâmplărilor
Observaţi!
v     conversaţie euristică
·         Cât timp a plâns Trofimaş?
·         Cât timp au durat întâmplările?
·         Care sunt cuvintele care indică timpul în text? (trei zile, a patra zi, într-o dimineaţă, spre chindii, până sara târziu)
·         Unde se desfăşoară întâmplările? (în casă, în curte, pe drum, pe mirişte, în păpuşoi, în hrişcă, în ţarină, acasă)
Folosiţi-vă cunoştinţele!
  • Cu ce scop l-a trezit mama pe Trofimaş într-o dimineaţă?
  • Citiţi expresiv dialogul dintre mama şi Trofimaş.
v    joc de rol
(se înscenează dialogul)
·         Citiţi expresiv alineatul al doilea.
Exprimaţi-vă părerea!
v       problematizarea
·         De ce Trofimaş vroia numaidecât o şleapcă?
·         De ce părinţii nu i-au cumpărat până acuma o şleapcă?
·         Ce sugerează enunţul: „Era război”?
·         Ce ştiţi voi despre război?
·         Trofimaş se temea de război?
·         Ce aştepta el să-i aducă bădiţa?
v     demonstraţie didactică
(se demonstrează imaginile)
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v     expunere orală
·         Ce momente din operă sunt prezentate pe imagini?
3. Momentele acţiunii
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v     metoda exerciţiului
·         Intitulaţi fiecare moment, alcătuind planul. (Planul se scrie în caiet)
  1. Trofimaş a plâns trei zile.
  2. Mama i-a dat treizeci de ruble.
  3. Dialogul cu tata.
  4. Convorbirea cu Rusanda.
  5. Cioroiul.
  6. Trofimaş hotărăşte să-i ia nuca.
  7. Trofimaş pierde banii.
  8. Pălăria lui badea Toader.
  9. Era război.

4. Textul epic
Amintiţi-vă!
·         Ce text am învăţat anul trecut despre o mamă care a plecat cu puii sănătoşi în ţările calde?
·         Ce modalitate de exprimare era folosită în opera Puiul?
·         Ce este naraţiunea?
Observaţi!
  • Acest text se aseamănă cu povestirea Puiul?
  • Prin ce se aseamănă?

v     descoperire deductivă
REŢINEŢI!
TEXTUL EPIC este opera literară în care se exprimă, în formă de naraţiune, idei, sentimente, acţiuni ale eroilor unei întâmplări reala sau imaginare.

Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!
·         Cuvântul epic a fost împrumutat din limba franceză şi provine din cuvântul latin epicus.
·         Operele epice fac parte din genul epic. Genul epic cuprinde opere în proză şi opere în versuri.
(studierea schemei din manual)
Verificaţi-vă cunoştinţele!
·         De pus în pălărioară noţiunile învăţate.

Ø  Evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor, priceperilor.
Ø                  Temă pentru acasă: de întocmit o hartă a drumului parcurs de Trofimaş cu toate opririle     făcute.



1 коментар: