понеділок, 3 лютого 2020 р.

Serghei Esenin, poezia Cerne mălinul zăpada. Atmosfera peisajului


Clasa: a 6-a

Tema lecţiei: Serghei Esenin, poezia Cerne mălinul zăpada. Atmosfera peisajului

Tipul lecţiei: de receptare a unui text liric

Strategia didactică:

·  Metode şi procedee:dialog autentic, demonstraţie didactică, metoda exerciţiului, lectura expresivă, conversaţie euristică, expunere euristică explicativă, descoperire inductivă prin investigare, modelarea, problematizarea, brainstorming-ul.

·  Mijloace didactice: portretul poetului, manualul, tablouri despre                                                primăvară.

Obiective de referinţă:


·        cultivarea receptivităţii literar-artistice a elevilor;
·        întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.

Obiective operaţionale:

·        O1 – să citească expresiv poezia;
·        O2 – să descopere tema, structura poeziei;
·        O3 – să identifice elementele-cheie în descrierea anotimpului;
·        O4 – să sesizeze limbajul poetic;
·        O5 – să analizeze unele expresii;
·        O6 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
·        O7 – să respecte normele ortoepice;
·        O8 – să descopere frumuseţea relaţiei omului cu natura;
·        O9 – să-şi exprime părerea şi s-o argumenteze;
·        O10 – să demonstreze toleranţă faţă de opiniile colegilor;
·        O11 – să întrebuinţeze în comunicarea orală şi scrisă unele expresii.

SCENARIU DIDACTIC

Ø      Organizarea clasei

Ø      Captarea atenţiei elevilor
Ghiciţi ghicitoarea:

                             Ziua se măreşte,
                             Zăpada se topeşte,
                             Grădina a înverzit.
                             Cine a venit?     (primăvara)

v dialog autentic

·        Care sunt lunile de primăvară?
·        Care este denumirea populară a lunilor de primăvară?
·        Cum este format cuvântul „primăvara”?
·        Cănd are loc echinocţiul de primăvară?

v demonstraţie didactică

(Se demonstrează tablouri despre primăvară.)

Ø       Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale

CUNOAŞTEREA TEXTULUI

Ø       Lectura expresivă a textului

DICŢIONAR

Iscoadă – persoană însărcinată să facă, în taină, cercetări sau să obţină informaţii în interesul cuiva; paznic.
Răşină – nume generic dat unor substanţe lipicioase, inflamabile, secretate de diferite plante, mai ales conifere, sau produse pe cale sintetică.
A pâlpâi – (aici) a arde cu o flacără tremurătoare, pâlpâitoare.
Dumbravă – pădure tânără şi nu prea deasă.

1.     Vocabular

Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiuluiu

·        Găsiţi sinonime pentru sensul din text al cuvintelor: cerne, zăpadă, cârduri, iscoadă, foşneşte, pâlpâie, mereu, împroşc.
·        Alegeţi antonime potrivite pentru sensul din text al cuvintelor: zboară, răcoroase, zori, foşneşte, iubită, fuga.
·        Formaţi familia lexicală a cuvintelor: câmp, veste, cânt.
·        Cum s-au format cuvintele: răcoroase, primăvara, grăbită, tainic?
·        Explicaţi ortografia cuvintelor: e-n, foşneşte-n, pâlpâie-n, mi-e, până-n, s-o.
·        Alcătuiţi două enunţuri în care să fie cuvintele: flori, rouă, iarbă, dumbravă, primăvara, păsări.

2.     Universul poeziei

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v lectura expresivă

v conversaţie euristică

·        Citiţi expresiv textul ţinând cont de semnele de punctuaţie.
·        Care sunt gândurile şi sentimentele eroului liric?
·        Cum sunt exprimate sentimentele eroului liric: direct sau indirect? Argumentaţi-vă răspunsul.

Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!

v expunere euristică explicativă

·        Registrul tematic al creaţiei lui Serghei Esenin cuprinde teme şi motive universale: satul, natura, iubirea, viaţa şi moartea, omul cu frământările sale, patria.

·        Poetul, crescut la ţară, devine cântăreţul pădurii, al luncilor, mestecenilor sau lacurilor cu sălcii, al zăvoaielor şi nopţilor înstelate cu lună.

·        Universul naturii lui este cerul înalt şi văzduhul liber, întinderile albastre şi ţinuturile nesfârşite.


·        Însuşi Serghei Esenin mărturisea: „Lirica mea e vie, numai datorită marii iubiri, iubirii faţă de patrie. Simţul patriei – iată principalul în creaţia mea.”



3. Imaginea naturii

Observaţi!

v descoperire inductivă prin investigare

·       Ce anotimp este descris în poezie?
·        Care cuvinte indică acest anotimp?

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v modelarea

·        Completaţi petalele acestei flori, înscriind toate elementele naturii din text.

v conversaţie euristică

·        Ce semnifică versurile?
                                      O, voi, dumbrăvi răcoroase,
                                      Simt primăvara din plin.
·        Ce sugerează strofa?
                                     Tainic o veste grăbită
                                     Pâlpâie-n sufletul meu,
                                    Gândul mi-e doar la iubită,
                                    Cânt pentru dânsa mereu.
·        Ce sentiment este cuprins în versurile?
                                           Fuga voi da pe coline
                                           Spuma s-o împroşc de pe flori.
·        Care cuvinte din text indică timpul?
·        Prin intermediul căror cuvinte aţi descoperit spaţiul?
·        Identificaţi imaginile vizuale şi cele auditive.

Exprimaţi-vă părerea!

v problematizarea

·        Ce culori sunt sugerate în poezie?
·        Ce sentimente trezeşte poezia? Argumentaţi-vă răspunsul.
·        Care sunt elementele-cheie în descrierea naturii?
·        Cum este redată relaţia omului cu natura?



v brainstorming-ul

Ce sentimente aveţi voi când vine primăvara?
Care momente vă impresionează în mod deosebit?

Folosiţi-vă imaginaţia!

v metoda exerciţiului

·        Descrieţi un mălin înflorit.
·        Redaţi într-un desen mălinul în floare.

Ø       Evaluarea cunoştinţelor elevilor (frontală, individuală, cumulativă)

Ø       Temă pentru acasă: de memorizat poezia.



Немає коментарів:

Дописати коментар