Clasa: a 6-a
Tema lecţiei: Serghei Esenin, poezia Cerne mălinul zăpada. Atmosfera
peisajului
Tipul
lecţiei: de receptare a unui text liric
Strategia
didactică:
· Metode şi procedee:dialog autentic, demonstraţie
didactică, metoda exerciţiului, lectura expresivă, conversaţie euristică,
expunere euristică explicativă, descoperire inductivă prin investigare,
modelarea, problematizarea, brainstorming-ul.
· Mijloace didactice: portretul poetului, manualul,
tablouri despre primăvară.
Obiective
de referinţă:
·
cultivarea receptivităţii
literar-artistice a elevilor;
·
întrebuinţarea vocabularului adecvat
temei.
Obiective
operaţionale:
·
O1 – să citească expresiv
poezia;
·
O2 – să descopere tema,
structura poeziei;
·
O3 – să identifice
elementele-cheie în descrierea anotimpului;
·
O4 – să sesizeze limbajul
poetic;
·
O5 – să analizeze unele
expresii;
·
O6 – să-şi îmbogăţească
vocabularul;
·
O7 – să respecte normele
ortoepice;
·
O8 – să descopere frumuseţea
relaţiei omului cu natura;
·
O9 – să-şi exprime părerea şi
s-o argumenteze;
·
O10 – să demonstreze
toleranţă faţă de opiniile colegilor;
·
O11 – să întrebuinţeze în
comunicarea orală şi scrisă unele expresii.
SCENARIU
DIDACTIC
Ø
Organizarea clasei
Ø
Captarea atenţiei
elevilor
Ghiciţi ghicitoarea:
Ziua se măreşte,
Zăpada se topeşte,
Grădina a
înverzit.
Cine a venit? (primăvara)
v dialog autentic
·
Care sunt lunile de primăvară?
·
Care este denumirea populară a lunilor de primăvară?
·
Cum este format cuvântul „primăvara”?
·
Cănd are loc echinocţiul de primăvară?
v demonstraţie didactică
(Se demonstrează tablouri despre primăvară.)
Ø
Anunţarea temei lecţiei
şi a obiectivelor operaţionale
CUNOAŞTEREA TEXTULUI
Ø
Lectura expresivă a
textului
DICŢIONAR
Iscoadă – persoană însărcinată să facă, în taină, cercetări sau
să obţină informaţii în interesul cuiva; paznic.
Răşină – nume generic dat unor substanţe lipicioase,
inflamabile, secretate de diferite plante, mai ales conifere, sau produse pe
cale sintetică.
A pâlpâi –
(aici) a arde cu o flacără tremurătoare, pâlpâitoare.
Dumbravă – pădure tânără şi nu prea deasă.
1.
Vocabular
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiuluiu
·
Găsiţi sinonime pentru sensul din text al cuvintelor: cerne, zăpadă, cârduri, iscoadă, foşneşte,
pâlpâie, mereu, împroşc.
·
Alegeţi antonime potrivite pentru sensul din text al
cuvintelor: zboară, răcoroase, zori,
foşneşte, iubită, fuga.
·
Formaţi familia lexicală a cuvintelor: câmp, veste, cânt.
·
Cum s-au format cuvintele: răcoroase, primăvara, grăbită, tainic?
·
Explicaţi ortografia cuvintelor: e-n, foşneşte-n, pâlpâie-n, mi-e, până-n, s-o.
·
Alcătuiţi două enunţuri în care să fie cuvintele: flori, rouă, iarbă, dumbravă, primăvara,
păsări.
2.
Universul poeziei
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
v lectura expresivă
v conversaţie euristică
·
Citiţi expresiv textul ţinând cont de semnele de
punctuaţie.
·
Care sunt gândurile şi sentimentele eroului liric?
·
Cum sunt exprimate sentimentele eroului liric: direct sau
indirect? Argumentaţi-vă răspunsul.
Îmbogăţiţi-vă
cunoştinţele!
v expunere euristică explicativă
·
Registrul tematic al creaţiei lui Serghei Esenin cuprinde
teme şi motive universale: satul, natura, iubirea, viaţa şi moartea, omul cu
frământările sale, patria.
·
Poetul, crescut la ţară, devine cântăreţul pădurii, al
luncilor, mestecenilor sau lacurilor cu sălcii, al zăvoaielor şi nopţilor
înstelate cu lună.
·
Universul naturii lui este cerul înalt şi văzduhul liber,
întinderile albastre şi ţinuturile nesfârşite.
·
Însuşi Serghei Esenin mărturisea: „Lirica mea e vie,
numai datorită marii iubiri, iubirii faţă de patrie. Simţul patriei – iată
principalul în creaţia mea.”
3. Imaginea
naturii
Observaţi!
v descoperire inductivă prin investigare
·
Ce anotimp este descris în poezie?
·
Care cuvinte indică acest anotimp?
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v modelarea
·
Completaţi petalele acestei flori, înscriind toate elementele
naturii din text.
v conversaţie euristică
·
Ce semnifică versurile?
O, voi,
dumbrăvi răcoroase,
Simt
primăvara din plin.
·
Ce sugerează strofa?
Tainic o veste grăbită
Pâlpâie-n
sufletul meu,
Gândul mi-e
doar la iubită,
Cânt pentru
dânsa mereu.
·
Ce sentiment este cuprins în versurile?
Fuga
voi da pe coline
Spuma s-o împroşc de pe flori.
·
Care cuvinte din text indică timpul?
·
Prin intermediul căror cuvinte aţi descoperit spaţiul?
·
Identificaţi imaginile vizuale şi cele auditive.
Exprimaţi-vă părerea!
v problematizarea
·
Ce culori sunt sugerate în poezie?
·
Ce sentimente trezeşte poezia? Argumentaţi-vă răspunsul.
·
Care sunt elementele-cheie în descrierea naturii?
·
Cum este redată relaţia omului cu natura?
v brainstorming-ul
Ce
sentimente aveţi voi când vine primăvara?
Care
momente vă impresionează în mod deosebit?
Folosiţi-vă imaginaţia!
v metoda exerciţiului
·
Descrieţi un mălin înflorit.
·
Redaţi într-un desen mălinul în floare.
Ø
Evaluarea cunoştinţelor elevilor
(frontală,
individuală, cumulativă)
Ø Temă pentru acasă: de memorizat poezia.
Немає коментарів:
Дописати коментар