понеділок, 3 лютого 2020 р.

Propoziţia subordonată completivă directă



Clasa a 9-a

Tema lecţiei:           Propoziţia subordonată completivă directă

Tipul lecţiei:           de însuşire a cunoştinţelor noi.

Strategia didactică:

·                                                                                               Metode şi procedee:   descoperire didactică, demonstraţie didactică, conversaţie euristică, metoda exerciţiului, activitate în echipe mici, analiza sintactică, lucru diferenţiat, metoda interactivă Sipeţelul, brainstorming-ul.
                                                                                                                                     
·                                                                                    Mijloace didactice: manualul de limba română, tăbliţă, fişe individuale, casetofon, multimedia.

Obiective de referinţă:
 
  • asigurarea materialului necesar  pentru însuşirea temei;
  • întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.

Obiective operaţionale:

 O1 – să ştie ce este propoziţia subordonată completivă directă;
 O2 – să ştie care sunt elementele regente ale PSCD;
 O3 – să cunoască elementele de relaţie ale PSCD;
 O4 – să ştie topica PSCD;
 O5 – să utilizeze corect semnele de punctuaţie;
 O6 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
 O7 – să conştientizeze mesajul lecţiei.




     Motto:
 Acasă!
....................................                                                                                  
  Eşti alb de duminică...
Grigore Vieru

SCENARIU DIDACTIC

Ø            Organizarea clasei

Captarea atenţiei
v  descoperirea

Citirea fragmentului din Amintiri din copilărie de Ion Creangă.

„Nu ştiu alţii cum sânt, dar eu, când mă gândesc la locul naşterii mele, la casa părintească din Humuleşti, la stâlpul hornului unde lega mama o şfară cu motocei la capăt, de crăpau mâţele  jucându-se cu ei, la prichiciul vetrei cel humuit, de care mă ţineam când începusem a merge copăcel, la cuptiorul pe care mă ascundeam, când ne jucam noi băieţii de-a mijoarca, şi la alte jocuri şi jucării pline de hazul şi farmecul copilăresc, parcă-mi saltă şi acum inima de bucurie.”

·         Din ce operă literară este fragmentul dat?
·         Cine este autorul?
·         Ce este descris în acest text?

v  demonstraţia didactică

(se demonstrează fotografia, unde este casa lui Ion Creangă)

Ø            Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale

Ø            Reactualizarea cunoştinţelor elevilor


Folosiţi-vă cunoştinţele!
v  conversaţie euristică

·        Ce este propoziţia principală?

·        Ce este propoziţia subordonată?

·        Ce este propoziţia subordonată subiectivă?

·        Ce este propoziţia subordonată predicativă?

·        Ce este propoziţia subordonată atributivă?


v  exerciţiul

(Pe ecran este proiectat textul „Casa părintească” de N. Dabija)

Micuţă, modestă, puţin gârbovită de vreme, dar întotdeauna scumpă. Aceasta este casa părintescă. Ea a văzut multe, de când a fost ridicată, pe toate le-a îndurat şi a rezistat la toate, pentru că este de neclintit ca pământul pe care stă. Dacă s-ar întâmpla să ardă de zece ori până la pământ, e de ajuns să rămână o surcică şi din nou casa se înalţă din temelie şi este încălzită de focul din vatră, este văruită, vopsită, împodobită, înconjurată de flori, împrejmuită de gardul de nuiele şi cu ferestrele spălate priveşte spre capătul străzii la casele noi. Când începe să se încline de vechime, ea este sprijinită cu stâlpi de stejar şi îşi ridică fruntea din nou în ciuda anilor pe care-i poartă. Nici atunci, când este dărâmată, ea nu dispare, pentru că se mai păstrează obiectele pe care le adăpostea cândva. Ele sunt transmise de la tată la fiu şi de la fiu la nepot. O generaţie apune, dar e urmată de altă generaţie şi, împreună cu ea, renaşte buna şi calda casă părintească.
Numai de voi depinde ce veţi lăsa copiilor. Păstraţi ceea ce aţi moştenit şi munciţi pentru a dobândi mai mult.

·         Citiţi textul, împărţind frazele în propoziţii.
·         Găsiţi câteva PSAt.
·         Efectuaţi analiza sintactică a propoziţiei:
...îşi ridică fruntea din nou în ciuda anilor.

v  problematizarea
·        Care sunt elementele caracteristice ale CD? (determină un verb, răspunde la întrebările pe cine? ce?) – se scriu pe tablă.

Ø Studierea  temei noi

(se analizează enunţurile):
Păstraţi moştenirea.
Păstraţi ceea ce aţi moştenit.

v  descoperire didactică
Propoziţiile subordonate, care determină un verb dintr-o altă propoziţie şi au funcţia de complement direct, se numesc completive directe.
Ele pot fi introduse prin:
a) conjuncţiile că, să, ca...să, dacă;
b) pronume relative şi nehotărâte: care , cine, ce, ceea ce, cât, orice, oricare, fiecare;
c) adverbe relative: unde, când, cum, încotro.
Topica: de obicei stă după regentă.
Punctuaţia: Când stă după regentă, CD nu se desparte prin virgulă; când precedă regenta, se desparte prin virgulă.

(studierea tăbliţei)

PSCD poate fi confundată cu PSSb.
Eu ştiu cine este vinovat.                           Se ştie cine este vinovat.
Când este urmată de o PSSb regenta nu are predicat, iar când e urmată de o PSCD regenta are predicat.

v  lucrul cu manualul

De studiat independent după ce verbe urmează PSCD

Ø Consolidarea cunoştinţelor
v  exerciţiul
Pe ecran apar scrise frazele:

Acum ştiu că mă cunoşti şi de urât, şi de frumos. (I. Creangă)
N-ai vrea ca nime-n uşa ta să bată. (M. Eminescu)
Te întreb dacă doreşti ceva.
Harap-Alb vede el bine unde merge treaba. (I. Creangă)
Să blesteme pe-oricine de mine-o avea milă. (M. Eminescu)
Noi n-am ştiut când veniţi. (M. Sadoveanu)
Alege ce-ai găsit tu mai frumos. (Al. Vlahuţă)

v  metoda exerciţiului

·        De transformat CD în PSCD:

1.   ...noi ştim a învârti sapa, coasa şi secera...  (I. Creangă)
2.   Şi a vorbi de la dânsa am învăţat. (I. Creangă)
3.   Simţea intrând în el soare şi bucurie. (M. Sadoveanu)
4.   Eu însumi am auzit cîntând.

v  activitate în echipe mici
A   Am auzit de la Andrei că...
      Tata mi-a spus să ...
      Ieri-dimineaţă am văzut că ...

B  Ileana voia să ...
    Bunicul mi-a promis că ...
    Tu ştii bine că ...

C  Istoriseşte-mi ce ...
     Spune-mi care ...
     Bunica mi-a povestit cum ...

D  Mi-a amintit unde ...
  Am stabilit împreună când ...
  Am înţeles că ...

v  descoperirea
Fraze – capcană.
·        Mama spune că animalele au auzul mai dezvoltat decât omul.
·        Părerea mamei este că animalele văd noaptea mai bine ca oamenii.
·        Se spune că multe animale au un fel de limbaj al lor.
·        Părerea că animalele se pot înţelege între ele nu este departe de adevăr.

v  lucru diferenţiat
De analizat fraza:
Când auzeam noi pe moş Luca pomenind cu drag de casă şi când mai vedeam cum rămân satele şi locurile frumoase în urmă, şi tot altele necunoscute se înfăţoşează înainte-ne, supărarea noastră creştea la culme. (I. Creangă)
5 PP

1  şi    2  ST

           3  şi  4  CD
                                                                     

Ø Generalizarea lecţiei

v  metoda interactivă „Lădiţa”
·        Punem în lădiţă ce-am aflat nou la lecţia de limba română.
·        Cum înţelegeţi motto-ul lecţiei?

Audierea cântecului „Casa părintească nu se vinde”.
Ø Temă pentru acasă. De scris o compunere „Casa părintească”, de utilizat fraze cu PSCD.

















































Немає коментарів:

Дописати коментар