Clasa a 9-a
Tema lecţiei: Propoziţia
subordonată completivă directă
Tipul lecţiei: de însuşire a cunoştinţelor noi.
Strategia
didactică:
·
Metode şi
procedee: descoperire didactică, demonstraţie
didactică, conversaţie euristică, metoda exerciţiului, activitate în echipe
mici, analiza sintactică, lucru diferenţiat, metoda interactivă Sipeţelul,
brainstorming-ul.
·
Mijloace
didactice: manualul de limba română, tăbliţă, fişe individuale,
casetofon, multimedia.
Obiective de
referinţă:
- asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
- întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.
Obiective
operaţionale:
O1 – să ştie ce este propoziţia subordonată
completivă directă;
O2 – să ştie care sunt elementele
regente ale PSCD;
O3 – să cunoască elementele de
relaţie ale PSCD;
O4 – să ştie topica PSCD;
O5 – să utilizeze corect semnele de
punctuaţie;
O6 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
O7 – să conştientizeze mesajul
lecţiei.
Motto:
Acasă!
....................................
Eşti alb de duminică...
Grigore Vieru
SCENARIU DIDACTIC
Ø
Organizarea clasei
Captarea atenţiei
v
descoperirea
Citirea fragmentului din Amintiri din copilărie de Ion Creangă.
„Nu ştiu alţii cum sânt, dar eu, când mă gândesc la locul
naşterii mele, la casa părintească din Humuleşti, la stâlpul hornului unde lega
mama o şfară cu motocei la capăt, de crăpau mâţele jucându-se cu ei, la prichiciul vetrei cel
humuit, de care mă ţineam când începusem a merge copăcel, la cuptiorul pe care
mă ascundeam, când ne jucam noi băieţii de-a mijoarca, şi la alte jocuri şi
jucării pline de hazul şi farmecul copilăresc, parcă-mi saltă şi acum inima de
bucurie.”
·
Din ce operă literară este fragmentul dat?
·
Cine este autorul?
·
Ce este descris în acest text?
v
demonstraţia
didactică
(se demonstrează fotografia, unde este
casa lui Ion Creangă)
Ø
Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
Ø
Reactualizarea cunoştinţelor elevilor
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
v
conversaţie
euristică
·
Ce este propoziţia
principală?
·
Ce este propoziţia
subordonată?
·
Ce este propoziţia subordonată
subiectivă?
·
Ce este propoziţia
subordonată predicativă?
·
Ce este propoziţia
subordonată atributivă?
v exerciţiul
(Pe ecran este proiectat textul „Casa părintească” de N. Dabija)
Micuţă, modestă, puţin gârbovită de vreme, dar
întotdeauna scumpă. Aceasta este casa părintescă. Ea a văzut multe, de când a
fost ridicată, pe toate le-a îndurat şi a rezistat la toate, pentru că este de
neclintit ca pământul pe care stă. Dacă s-ar întâmpla să ardă de zece ori până
la pământ, e de ajuns să rămână o surcică şi din nou casa se înalţă din temelie
şi este încălzită de focul din vatră, este văruită, vopsită, împodobită,
înconjurată de flori, împrejmuită de gardul de nuiele şi cu ferestrele spălate
priveşte spre capătul străzii la casele noi. Când începe să se încline de
vechime, ea este sprijinită cu stâlpi de stejar şi îşi ridică fruntea din nou
în ciuda anilor pe care-i poartă. Nici atunci, când este dărâmată, ea nu
dispare, pentru că se mai păstrează obiectele pe care le adăpostea cândva. Ele
sunt transmise de la tată la fiu şi de la fiu la nepot. O generaţie apune, dar
e urmată de altă generaţie şi, împreună cu ea, renaşte buna şi calda casă
părintească.
Numai de voi depinde ce veţi lăsa copiilor. Păstraţi ceea
ce aţi moştenit şi munciţi pentru a dobândi mai mult.
·
Citiţi textul, împărţind frazele în propoziţii.
·
Găsiţi câteva PSAt.
·
Efectuaţi analiza sintactică a propoziţiei:
...îşi ridică
fruntea din nou în ciuda anilor.
v problematizarea
·
Care sunt elementele
caracteristice ale CD? (determină un verb, răspunde la întrebările pe cine? ce?)
– se scriu pe tablă.
Ø Studierea temei noi
(se analizează
enunţurile):
Păstraţi moştenirea.
Păstraţi ceea ce aţi moştenit.
v descoperire didactică
Propoziţiile
subordonate, care determină un verb dintr-o altă propoziţie şi au funcţia de
complement direct, se numesc completive directe.
Ele pot fi
introduse prin:
a) conjuncţiile că, să, ca...să, dacă;
b) pronume
relative şi nehotărâte: care , cine, ce,
ceea ce, cât, orice, oricare, fiecare;
c) adverbe
relative: unde, când, cum, încotro.
Topica: de obicei stă după
regentă.
Punctuaţia: Când stă după regentă,
CD nu se desparte prin virgulă; când precedă regenta, se desparte prin virgulă.
(studierea
tăbliţei)
PSCD poate fi
confundată cu PSSb.
Eu ştiu cine este vinovat. Se ştie cine este vinovat.
Când este urmată
de o PSSb regenta nu are predicat, iar când e urmată de o PSCD regenta are
predicat.
v lucrul cu manualul
De studiat independent după ce verbe urmează PSCD
Ø Consolidarea
cunoştinţelor
v exerciţiul
Pe ecran apar scrise frazele:
Acum ştiu că mă
cunoşti şi de urât, şi de frumos. (I. Creangă)
N-ai vrea ca
nime-n uşa ta să bată. (M. Eminescu)
Te întreb dacă
doreşti ceva.
Harap-Alb vede el
bine unde merge treaba. (I. Creangă)
Să blesteme pe-oricine
de mine-o avea milă. (M. Eminescu)
Noi n-am ştiut când
veniţi. (M. Sadoveanu)
Alege ce-ai găsit
tu mai frumos. (Al. Vlahuţă)
v metoda exerciţiului
·
De transformat CD în
PSCD:
1.
...noi ştim a învârti
sapa, coasa şi secera... (I. Creangă)
2.
Şi a vorbi de la
dânsa am învăţat. (I. Creangă)
3.
Simţea intrând în
el soare şi bucurie. (M. Sadoveanu)
4.
Eu însumi am auzit cîntând.
v activitate în echipe mici
A Am auzit de la Andrei că...
Tata mi-a spus să ...
Ieri-dimineaţă am văzut că ...
B Ileana voia să ...
Bunicul mi-a promis că ...
Tu ştii bine că ...
C Istoriseşte-mi ce ...
Spune-mi care ...
Bunica mi-a povestit cum ...
D Mi-a amintit unde ...
Am stabilit împreună când ...
Am înţeles că ...
v descoperirea
Fraze – capcană.
·
Mama spune că animalele
au auzul mai dezvoltat decât omul.
·
Părerea mamei este că
animalele văd noaptea mai bine ca oamenii.
·
Se spune că multe
animale au un fel de limbaj al lor.
·
Părerea că animalele se
pot înţelege între ele nu este departe de adevăr.
v lucru diferenţiat
De analizat fraza:
Când auzeam noi pe moş Luca pomenind cu drag de casă şi când mai vedeam cum
rămân satele şi locurile frumoase în urmă, şi tot altele necunoscute se
înfăţoşează înainte-ne, supărarea noastră creştea la culme. (I. Creangă)
5 PP
1 şi
2 ST
3 şi
4 CD
Ø Generalizarea lecţiei
v metoda interactivă „Lădiţa”
·
Punem în lădiţă ce-am
aflat nou la lecţia de limba română.
·
Cum înţelegeţi motto-ul
lecţiei?
Audierea
cântecului „Casa părintească nu se vinde”.
Ø Temă pentru acasă. De scris o compunere „Casa părintească”, de utilizat
fraze cu PSCD.
Немає коментарів:
Дописати коментар