понеділок, 3 лютого 2020 р.

Vorbirea. Legi scrise şi nescrise


Clasa: a 11-a

Tema lecţiei: Vorbirea. Legi scrise şi nescrise (cele 10 porunci)

Tipul lecţiei: de formare a priceperilor şi deprinderilor.

Strategia didactică:

·                                                                                                        Metode şi procedee: metoda interactivă (activitate în grup), metoda exerciţiului, dialog autentic, conversaţie euristică, expunere euristică explicativă, descoperire inductivă prin investigare, problematizarea, brainstorming-ul.


·        Mijloace didactice: Biblia, multimedia.

Obiective de referinţă:

·        asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·        întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.

Obiective operaţionale:

O1 – să-şi activeze cunoştinţele de limbă pentru a percepe şi a realiza fapte de comunicare orală;
O2 – să-şi exprime şi să argumenteze opinia referitor la temă;
O3 – să lucreze cu dicţionarul de sinonime;
O4 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
O5 – să folosească adecvat verbele la modul imperativ;
O6 – să înţeleagă textul celor zece porunci;
O7 – să manifeste interes faţă de tema dată;
O8 – să respecte normele limbii literare;
O9 – să întrebuinţeze posibilităţile expresive ale limbii;
O10 – să manifeste toleranţă faţă de opiniile colegilor.

Motto:
Iubeşte-l pe aproapele tău ca pe tine însuţi
Ø      Moment organizatoric

Ø      Captarea atenţiei elevilor

Pe monitor sunt scrise următoarele cuvinte: bunătate, iertare, invidie, ură, ajutor, zâmbet, credinţă, înţelegere, răutate, răzbunare, violenţă, agresivitate, ceartă, modestie, hoţie, cinste, adevăr, minciună.

Fiecare elev îşi alege câte un cuvânt şi motivează alegerea făcută.

1.     Dezvoltarea inteligenţei verbal-lingvistice

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v metoda interactivă (activitate în grup)

·        Grupaţi în două coloane cuvintele date după semnificaţia lor.
·        Determinaţi ce exprimă ele.
              BINELE                                                 RĂUL

·        Scrieţi cuvintele în caiet, apoi, lucrând cu dicţionarul de sinonime, găsiţi sinonimele lor.
I grup:
Bunătate – blândeţe, amabilitate;
Iertare – indulgenţă, milostivire;
Ajutor – ocrotire, protecţie, sprijin;
Zâmbet – surâs, zâmbire;
Credinţă – convingere, fidelitate, speranţă;
Înţelegere – îngăduinţă;
Modestie – simplitate;
Cinste – corectitudine, onestitate, onoare,
Adevăr – real, justeţe

Al II-lea grup:
Invidie – ciudă, gelozie, pică;
Ură – duşmănie;
Răutate – brutalitate, cruzime, barbarie;
Răzbunare – pedeapsă;
Violenţă – agresivitate, răutate;
Ceartă – neînţelegere, sfadă;
Hoţie – furt, şarlatanie;
Minciună – născoceală, scorneală, neadevăr.

2.     Dezvoltarea inteligenţei literare

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v metoda exerciţiului

·        Citiţi un fragment din poezia Hristos a înviat! de Alexandru Vlahuţă.

Iisus zâmbeşte tuturora
Atotputernic şi smerit.
El orbilor le dă lumină
Şi muţilor le dă cuvânt,
Pe cei infirmi îi întăreşte
 Pe morţi îi scoală din mormânt.
Şi tuturora, deopotrivă,
Împarte darul lui ceresc-
Şi celor care cred într-însul,
Şi celor ce-l batjocoresc:
Fiţi blânzi cu cei ce vă insultă,
Iertaţi pe cei ce vă lovesc,
Iubiţi pe cei ce-n contra voastră
Cu vrăjmăşie se pornesc!

Vocabular.
Smerit – supus, modest, evlavios;
Infirm – invalid, schilod;
A batjocori – a lua în râs;
A insulta – a jigni;
Vrăjmăşie – duşmănie.

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v dialog autentic

·        Ce ştiţi despre Iisus Hristos?
·        Ce ne învaţă Mântuitorul nostru?
·        Ce daruri împarte Iisus Hristos celor infirmi?

3.     Dezvoltarea inteligenţei verbale-lingvistice

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v metoda exerciţiului

·        Selectaţi verbele din ultimele patru versuri.
·        Determinaţi modul lor.
·        Puneţi-le la  numărul singular.
·        Daţi exemple şi de alte verbe la modul imperativ (forma negativă), bazându-vă pe coloana de cuvinte „răul”.
De exemplu:
Nu invidia – nu invidiaţi.

4.     Dezvoltarea inteligenţei personale

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v conversaţie euristică

·        Ce arată verbele la modul imperativ, forma negativă?
·        Unde putem găsi aceste porunci?
·        Enumeraţi-le cele pe care le cunoaşteţi.

Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!

v expunere euristică explicativă

Dumnezeu doreşte ca toţi oamenii să cunoască adevărul şi să-l urmeze, ca să aibă viaţă paşnică şi binecuvântată, să se mântuiască şi să dobândească fericirea veşnică în Împărăţia Sa cerească.
Încă de la începutul lumii, Dumnezeu i-a îndemnat pe oameni să facă numai fapte bune şi plăcute Lui. Pentru a-i ajuta să deosebească binele de rău, El le-a dat prin Moise şi proorcii Săi anumite porunci, arătându-le ce trebuie să facă şi de ce trebuie să se ferescă.
Poruncile pe care Dumnezeu le-a dat în vechime poporului Său şi care vor rămâne valabile pentru toţi oamenii până la sfârşitul lumii sunt în număr de zece. Dumnezeu Însuşi le-a scris pe două table de piatră şi, chemându-l pe Moise pe Muntele Sinai, i  le-a dat ca să le ducă poporului său şi să-l înveţe voia Sa.

v descoperire inductivă prin investigare
Pe monitor sunt proiectate cele 10 porunci.

1.     Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai alţi dumnezei în afară de Mine.
2.     Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a vreunui lucru, să nu te închini lor, nici să le slujeşti.
3.     Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în deşert.
4.      Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o sfinţeşti.
5.     Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta.
6.     Să nu ucizi.
7.     Să nu fii desfrânat.
8.     Să nu furi.
9.     Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău.
10. Să nu doreşti nimic din câte are aproapele tău.

Vocabular.
A sfinţi ziua –a cinsti ziua;
A fi desfrânat – a fi destrăbălat, imoral, stricat;
Mărturie – dovadă, adeverinţă.

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v metoda exerciţiului

·        Citiţi  cu voce fiecare poruncă.

Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!

v expunere euristică explicativă

În cele zece porunci sunt cuprinse toate legile şi poruncile pe care le-a dat Dumnezeu prin proorocii Săi. Ele sunt obligatorii pentru toţi oamenii care doresc să trăiască aproape de Dumnezeu şi să se mântuiască.
Dumnezeu nu forţează însă pe nimeni să respecte poruncile. El i-a dat omului, încă de la crearea sa, darul libertăţii de a alege între bine şi rău. De aceea, după ce Moise a învăţat poporul poruncile lui Dumnezeu, a zis: „Viaţă şi moarte ţi-am pus eu astăzi înainte, şi binecuvântare şi blestem. Alege viaţa ca să trăieşti tu şi urmaşii tăi.”
Cei ce împlinesc poruncile lui Dumnezeu aleg viaţa şi binecuvântarea. Creştinii ascultă de poruncile lui Dumnezeu.

5.     Comentarea celor zece porunci

        Exprimaţi-vă părerea!

v problematizarea

·        Cele 10 porunci se pot împărţi în două porunci mari. Care ar fi ele după părerea voastră?(Să-l iubim pe Dumnezeu şi să-l iubim pe aproapele nostru.)
·        Ce le arată oamenilor primele patru porunci?
·        Care porunci cuprind datoriile omului faţă de aproapele său?
·        Ce exprimă porunca a 5-a?
·        Ce opresc poruncile a 6-a şi a 7-a?
·        Ce interzice porunca a 9-a?
·        Ce exprimă porunca a 10-a?
·        Cum apare dorinţa de câştig necinstit, ura şi invidia înaintea lui Dumnezeu?

6.     Dezvoltarea inteligenţei personale

Exprimaţi-vă părerea!

v brainstorming-ul

·        Cele zece porunci sunt obligatorii pentru toţi oamenii? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        Toţi respectă cele zece porunci? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        Cum îndepliniţi voi personal cele zece porunci? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        De ce e nevoie ca oamenii să fie iertători şi buni unii cu alţii? Argumentaţi-vă răspunsul!

Ø    Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor

Ø    Temă pentru acasă


·                                                                                Memorizaţi cele zece porunci.

·                    Alcătuiţi un text de volum mic adresat unui prieten (poate fi şi scrisoare) în care să exprimaţi impresiile despre lecţie.













Немає коментарів:

Дописати коментар