Clasa: a
11-a
Tema
lecţiei: Vorbirea.
Legi scrise şi nescrise (cele 10 porunci)
Tipul
lecţiei: de formare a priceperilor şi deprinderilor.
Strategia
didactică:
·
Metode şi procedee: metoda interactivă
(activitate în grup), metoda exerciţiului, dialog autentic, conversaţie
euristică, expunere euristică explicativă, descoperire inductivă prin
investigare, problematizarea, brainstorming-ul.
·
Mijloace didactice: Biblia, multimedia.
Obiective de referinţă:
·
asigurarea materialului necesar pentru
însuşirea temei;
·
întrebuinţarea vocabularului adecvat
temei.
Obiective
operaţionale:
O1 –
să-şi activeze cunoştinţele de limbă pentru a percepe şi a realiza fapte de
comunicare orală;
O2 –
să-şi exprime şi să argumenteze opinia referitor la temă;
O3 –
să lucreze cu dicţionarul de sinonime;
O4 –
să-şi îmbogăţească vocabularul;
O5 –
să folosească adecvat verbele la modul imperativ;
O6 –
să înţeleagă textul celor zece porunci;
O7 –
să manifeste interes faţă de tema dată;
O8 –
să respecte normele limbii literare;
O9 –
să întrebuinţeze posibilităţile expresive ale limbii;
O10 –
să manifeste toleranţă faţă de opiniile colegilor.
Motto:
Iubeşte-l pe aproapele tău ca pe tine însuţi
Ø
Moment organizatoric
Ø
Captarea atenţiei elevilor
Pe monitor
sunt scrise următoarele cuvinte: bunătate,
iertare, invidie, ură, ajutor, zâmbet, credinţă, înţelegere, răutate,
răzbunare, violenţă, agresivitate, ceartă, modestie, hoţie, cinste, adevăr,
minciună.
Fiecare
elev îşi alege câte un cuvânt şi motivează alegerea făcută.
1.
Dezvoltarea inteligenţei
verbal-lingvistice
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda interactivă (activitate în grup)
·
Grupaţi în două coloane cuvintele date după semnificaţia
lor.
·
Determinaţi ce exprimă ele.
BINELE RĂUL
·
Scrieţi cuvintele în caiet, apoi, lucrând cu dicţionarul
de sinonime, găsiţi sinonimele lor.
I grup:
Bunătate –
blândeţe, amabilitate;
Iertare –
indulgenţă, milostivire;
Ajutor –
ocrotire, protecţie, sprijin;
Zâmbet –
surâs, zâmbire;
Credinţă –
convingere, fidelitate, speranţă;
Înţelegere
– îngăduinţă;
Modestie –
simplitate;
Cinste –
corectitudine, onestitate, onoare,
Adevăr –
real, justeţe
Al II-lea grup:
Invidie –
ciudă, gelozie, pică;
Ură –
duşmănie;
Răutate –
brutalitate, cruzime, barbarie;
Răzbunare
– pedeapsă;
Violenţă –
agresivitate, răutate;
Ceartă –
neînţelegere, sfadă;
Hoţie –
furt, şarlatanie;
Minciună –
născoceală, scorneală, neadevăr.
2. Dezvoltarea inteligenţei literare
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiului
·
Citiţi un fragment din poezia Hristos a înviat! de Alexandru Vlahuţă.
Iisus zâmbeşte tuturora
Atotputernic şi smerit.
El orbilor le dă lumină
Şi muţilor le dă cuvânt,
Pe cei infirmi îi întăreşte
Pe morţi îi scoală din mormânt.
Şi tuturora, deopotrivă,
Împarte darul lui ceresc-
Şi celor care cred într-însul,
Şi celor ce-l batjocoresc:
Fiţi blânzi cu cei ce vă insultă,
Iertaţi pe cei ce vă lovesc,
Iubiţi pe cei ce-n contra voastră
Cu vrăjmăşie se pornesc!
Vocabular.
Smerit – supus, modest, evlavios;
Infirm – invalid, schilod;
A batjocori – a lua în râs;
A insulta – a jigni;
Vrăjmăşie – duşmănie.
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v dialog autentic
·
Ce ştiţi despre Iisus Hristos?
·
Ce ne învaţă Mântuitorul nostru?
·
Ce daruri împarte Iisus Hristos celor infirmi?
3.
Dezvoltarea inteligenţei
verbale-lingvistice
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiului
·
Selectaţi verbele din ultimele patru versuri.
·
Determinaţi modul lor.
·
Puneţi-le la
numărul singular.
·
Daţi exemple şi de alte verbe la modul imperativ (forma
negativă), bazându-vă pe coloana de cuvinte „răul”.
De exemplu:
Nu invidia – nu invidiaţi.
4.
Dezvoltarea inteligenţei
personale
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v conversaţie euristică
·
Ce arată verbele la modul imperativ, forma negativă?
·
Unde putem găsi aceste porunci?
·
Enumeraţi-le cele pe care le cunoaşteţi.
Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!
v expunere euristică explicativă
Dumnezeu
doreşte ca toţi oamenii să cunoască adevărul şi să-l urmeze, ca să aibă viaţă
paşnică şi binecuvântată, să se mântuiască şi să dobândească fericirea veşnică
în Împărăţia Sa cerească.
Încă de la
începutul lumii, Dumnezeu i-a îndemnat pe oameni să facă numai fapte bune şi
plăcute Lui. Pentru a-i ajuta să deosebească binele de rău, El le-a dat prin
Moise şi proorcii Săi anumite porunci, arătându-le ce trebuie să facă şi de ce
trebuie să se ferescă.
Poruncile
pe care Dumnezeu le-a dat în vechime poporului Său şi care vor rămâne valabile
pentru toţi oamenii până la sfârşitul lumii sunt în număr de zece. Dumnezeu
Însuşi le-a scris pe două table de piatră şi, chemându-l pe Moise pe Muntele
Sinai, i le-a dat ca să le ducă
poporului său şi să-l înveţe voia Sa.
v descoperire inductivă prin investigare
Pe monitor sunt proiectate cele 10 porunci.
1. Eu sunt Domnul Dumnezeul
tău, să nu ai alţi dumnezei în afară de Mine.
2. Să nu-ţi faci chip
cioplit şi nici un fel de asemănare a vreunui lucru, să nu te închini lor, nici
să le slujeşti.
3. Să nu iei numele Domnului
Dumnezeului tău în deşert.
4. Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o
sfinţeşti.
5. Cinsteşte pe tatăl tău şi
pe mama ta.
6. Să nu ucizi.
7. Să nu fii desfrânat.
8. Să nu furi.
9. Să nu mărturiseşti strâmb
împotriva aproapelui tău.
10. Să nu doreşti nimic din câte
are aproapele tău.
Vocabular.
A sfinţi ziua –a cinsti ziua;
A fi desfrânat – a fi destrăbălat, imoral,
stricat;
Mărturie – dovadă, adeverinţă.
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiului
·
Citiţi cu voce
fiecare poruncă.
Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!
v expunere euristică explicativă
În cele
zece porunci sunt cuprinse toate legile şi poruncile pe care le-a dat Dumnezeu
prin proorocii Săi. Ele sunt obligatorii pentru toţi oamenii care doresc să
trăiască aproape de Dumnezeu şi să se mântuiască.
Dumnezeu nu
forţează însă pe nimeni să respecte poruncile. El i-a dat omului, încă de la
crearea sa, darul libertăţii de a alege între bine şi rău. De aceea, după ce
Moise a învăţat poporul poruncile lui Dumnezeu, a zis: „Viaţă şi moarte ţi-am
pus eu astăzi înainte, şi binecuvântare şi blestem. Alege viaţa ca să trăieşti
tu şi urmaşii tăi.”
Cei ce împlinesc poruncile lui
Dumnezeu aleg viaţa şi binecuvântarea. Creştinii ascultă de poruncile lui
Dumnezeu.
5.
Comentarea celor zece
porunci
Exprimaţi-vă părerea!
v problematizarea
·
Cele 10 porunci se pot împărţi în două porunci mari. Care
ar fi ele după părerea voastră?(Să-l iubim pe Dumnezeu şi să-l iubim pe
aproapele nostru.)
·
Ce le arată oamenilor primele patru porunci?
·
Care porunci cuprind datoriile omului faţă de aproapele
său?
·
Ce exprimă porunca a 5-a?
·
Ce opresc poruncile a 6-a şi a 7-a?
·
Ce interzice porunca a 9-a?
·
Ce exprimă porunca a 10-a?
·
Cum apare dorinţa de câştig necinstit, ura şi invidia
înaintea lui Dumnezeu?
6.
Dezvoltarea inteligenţei
personale
Exprimaţi-vă
părerea!
v brainstorming-ul
·
Cele zece porunci sunt obligatorii pentru toţi oamenii? Argumentaţi-vă
răspunsul!
·
Toţi respectă cele zece porunci? Argumentaţi-vă
răspunsul!
·
Cum îndepliniţi voi personal cele zece porunci?
Argumentaţi-vă răspunsul!
·
De ce e nevoie ca oamenii să fie iertători şi buni unii
cu alţii? Argumentaţi-vă răspunsul!
Ø Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor
Ø Temă pentru acasă
·
Memorizaţi cele zece porunci.
·
Alcătuiţi un text de volum mic adresat unui prieten
(poate fi şi scrisoare) în care să
exprimaţi impresiile despre lecţie.
Немає коментарів:
Дописати коментар