„Limba, alegerea
şi cursivitatea expresiunii în expunerea vorbită sau scrisă e un element
esenţial, ba chiar un criteriu al culturii. Stilul e omul, fiindcă nu e numai
forma limbistică şi fiindcă nu consistă numai în conştiinţa limbii, ci fiindcă
exprimă totodată munca de cugetare şi perfecţiune a omului. Cum descrie cineva
un lucru, aşa l-a văzut şi l-a priceput.”
Mihai Eminescu
Unul dintre principalele atribute
ale omului, prezent în orice definiţie a sa, este acela de a fi o fiinţă
socială. De aceea, încă de la primele faze ale dezvoltării lor, oamenii au
simţit necesitatea comunicării. „Toată viaţa şi toată societatea, laolaltă cu
toată cultura, sunt o chestiune de comunicare,” scrie Constantin Noica.
Formarea unei tinere generaţii cu o cultură comunicaţională de bază este şi
scopul principal al studierii limbii şi literaturii (române şi universale) în
şcoală.
Modelul comunicativ prevede
centrarea procesului instructiv-educativ pe comunicare. Lucrând asupra
problemei Dezvoltarea competenţei comunicative a elevilor, doresc ca
discipolii mei să fie capabili să înţeleagă lumea, să comunice şi să
interacţioneze cu oamenii, să-şi întrebuinţeze în mod eficient şi creativ
capacităţile proprii pentru rezolvarea unor probleme concrete din viaţa
cotidiană, să fie sensibili la frumosul din natură şi la cel creat de om. În
procesul activităţii mele didactice ţin cont de modelul comunicativ-funcţional,
care prevede:
·
situaţia de
comunicare (transmiterea la elevi a unor informaţii care conţin gânduri, idei, opinii,
atitudini, evenimente, stări);
·
funcţiile
limbajului (rezultatul oglindirii în mesaj, în fraza concretă pe care o
rostim sau o scriem, a raportului dintre mesajul nostru şi unul dintre factorii
care sunt prezenţi într-un proces de comunicare);
·
competenţa
de comunicare (un set de strategii sau de procedee creative care permit
înţelegerea valorii elementelor lingvistice în context şi posibilitatea de a
participa la discurs oral sau scris printr-o exprimare potrivită situaţiei de
comunicare).
Conform cercetărilor lui C. Simard
competenţa de comunicare conţine următoarele componente:
·
Componenta
verbală care integrează toate componentele limbii (dimensiunea lingvistică,
dimensiunea textuală, dimensiunea discursivă);
·
Componenta
cognitivă (memorarea, diferenţierea, compararea etc.);
·
Componenta
enciclopedică;
·
Componenta
ideologică;
·
Componenta
literară;
·
Componenta
socio-afectivă.
la cunoaşterea şi întrebuinţarea aspectelor de ordin fonetic, lexical,
morfologic şi sintactic, în timpul studierii unui text literar propun elevilor
să selecteze unele părţi de vorbire, să indice timpul verbelor, să explice
unele ortograme, să construiască enunţuri. Dimensiunea textuală o aplic la
orele de comunicare orală şi scrisă, propunându-le elevilor să alcătuiască un
text de volum mic, un monolog, un dialog, compuneri descriptive, narative pe o
anumită temă. Pentru a înlesni munca elevilor practic compunerile cu început
dat, compunerile cu sfârşit dat, alcătuirea unui monolog, pornind de la o
situaţie („Sunt un pui de pasăre. Ce le-aş spune copiilor?”, „Sunt un copăcel.
Ce le-aş spune oamenilor?” etc.). Pentru dezvoltarea creativităţii elevilor folosesc
şi aşa teme pentru compuneri ca Cearta
cazurilor, Dulapul cu cuvinte, Sunt
un pronume de politeţe, Dialogul dintre prepoziţie şi conjuncţie, Necazul
pronumelui personal neaccentuat şi altele.
Folosirea limbii în diferite situaţii de
comunicare le ajută elevilor să alcătuiască monologuri şi dialoguri, să
participe la dezbateri, să-şi exprime părerea despre cele citite, despre cineva
sau ceva.
Componenta
cognitivă se referă la stăpânirea operaţiilor intelectuale (memorarea,
diferenţierea, compararea). În cadrul lecţiilor de limbă şi literatură elevii
memorizează unele texte lirice şi fragmente în proză, reţin noţiunile prevăzute
de programă; diferenţiază părţile de vorbire şi părţile de propoziţie,
identifică figurile de stil; compară operele literare şi alcătuiesc sinteze,
compară stilul scritorilor.
Componenta
enciclopedică o folosesc atunci când fac legătura interdisciplinară: cu
istoria (la studierea miturilor, a legendelor şi a operelor istorice), cu
muzica, cu arta plastică, cu alte limbi (ucraineană, rusă, franceză), cu
geografia etc.
Componenta
ideologică o aplic când solicit elevilor părerea despre cele citite, despre
relaţiile omului cu semenii săi şi cu lumea înconjurătoare, despre mesajul
transmis de opera literară. Metodele cele mai eficiente sunt problematizarea şi
brainstorming-ul.
Componenta
literară presupune creativitatea verbală. La orele de limbă o aplic atunci
când solicit elevilor să găsească exemple potrivite din operele studiate la
literatură, să alcătuiască texte de volum mic, să realizeze comentariul literar
al unei opere studiate, să scrie un eseu.
Pentru a forma componenta socio-afectivă apelez în procesul didactic
la cunoştinţele elevilor despre
tradiţiile populare şi locale, la valorile neamului nostru.
De competenţa de comunicare ţine
şi deprinderea tehnicilor de construire a
întrebărilor şi a răspunsurilor. Permanent îi ajut pe elevi să înveţe să
asculte întrebările, să le înţeleagă, să formuleze ei înşişi întrebări
adecvate, să caute răspunsuri. Mai presus de toate este foarte important ca
elevii să poată pune singuri întrebări. La orele de literatură dezvolt
interesul şi capacitatea elevilor de a pune întrebări folosind jocul didactic Ce? Unde? Când?, jocul de rol de-a profesorul şi elevii. Întrebarea
poate schimba relaţia profesor – elev, ajungând la un adevărat parteneriat
bazat pe încredere. Între mine şi elevi se află textul literar, plin de mister,
iar întrebarea atent construită creează punţi, folosind experienţa de lectură,
de cultură şi de viaţă a elevului. Raportul dintre întrebare şi răspuns se
poate inversa: opera literară oferă răspunsuri, dar nu ştim exact la ce
întrebări. În toate momentele receptării, indiferent de metoda aleasă,
întrebarea rămâne o modalitate importantă de a înţelege opera literară, dar şi
lumea în diversitatea ei, de a se înţelege pe sine, dar şi pe alţii.
Esenţială pentru dezvoltarea
competenţei comunicative a elevilor este problema
vocabularului, care rămâne permanentă, mereu actuală, pentru că însuşi
vocabularul limbii – înregistrând toate schimbările din viaţa omului şi a
societăţii – se îmbogăţeşte continuu. Solicit elevilor să cunoască sensul
cuvintelor, fiindcă necunoaşterea lui duce la folosirea lor incorectă. Cer
elevilor să găsească sinonomele unor cuvinte, indiferent dacă sunt neologisme
sau chiar regionalisme. Explicarea cuvintelor necunoscute o fac la orice moment
al lecţiei. Dar numai lămurirea sensului cuvintelor nu este suficientă. În
rezolvarea problemei vocabularului munca de explicare o realizez paralel cu cea
de fixare, de activizare a lexicului. Pentru aceasta folosesc exerciţii numeroase
şi variate:
·
Notarea cuvintelor necunoscute în
caiete;
·
Consultarea permanentă a
dicţionarelor (explicativ, ortografic, de sinonime, de antonime, de paronime,
frazeologic);
·
Expuneri orale şi scrise;
·
Memorarea unor fragmente literare
- modele de limbă - în proză ori în versuri;
·
Întrebuinţarea cât mai frecventă
şi în construcţii cât mai variate a termenului pentru ca acesta să fie pus în
situaţia de a îndeplini felurite funcţii şi de a-şi dezvălui diferitele sensuri
şi nuanţe;
·
Stabilirea a cât mai multe
legături (la studierea unui text artistic elevii trebuie să găsească forma
literară a unor cuvinte, să indice sinonime pentru sensul din text al
cuvintelor, să aleagă antonime potrivite, să formeze familiile lexicale a unor
cuvinte, să stabilească câmpurile lexicale a cuvintelor propuse).
Formarea competenţei comunicative
a elevilor este un proces de lungă durată şi necesită aplicarea metodelor şi
procedeelor potrivite. Mă străduiesc să dirijez procesul de învăţare astfel ca
elevii să capete cunoştinţe, priceperi şi deprinderi prin ei înşişi, prin
studiu activ, intens şi pasionat. Eficiente din acest punct de
vedere sunt metodele interactive şi
anume lucrul în grup şi în perechi.
Aceste procedee de lucru dau naştere unei atmosfere de cooperare în clasă,
sporind competenţele comunicative ale elevilor; oferă elevilor timizi şansa de
a participa din plin la activităţi într-un cadru restrâns, prietenos;
încurajează elevii să-şi asume, într-un grad mai mare, responsabilitatea în
procesul învăţării; stimulează creativitatea; reduc rolul central al
profesorului în timpul lecţiei, instruirea fiind centrată pe elev; creează o
atmosferă de toleranţă; sporesc interesul pentru
studierea limbii române.
În procesul dezvoltării
competenţei comunicative un loc aparte îl ocupă jocul didactic, cea mai sigură cale de
acces spre sufletul copilului, spre minunata lui lume de gânduri şi vise.
Pentru copil, aproape orice activitate este joc. "Jocul este munca, este
binele, este datoria, este idealul vieţii. Jocul este singura atmosferă în care
fiinţa sa psihologică cere să respire şi, în consecinţă, să acţioneze."
(E. Claparede)
Jocul didactic este o activitate care imprimă
activităţii didactice un caracter dinamic şi atrăgător, induce o stare de bucurie
şi de destindere care previne monotonia şi oboseala şi fortifică energiile
intelectuale şi fizice ale elevilor.
Jocurile didactice care mi-au
permis o reuşită abordare şi pe care le-am folosit la clasă cu succes fac parte
din categoria metodelor active de predare-învăţare.
Pentru dezvoltarea competenţei
comunicative a elevilor foarte interesante sunt jocurile de rol. Punând elevii să
relaţioneze între ei, jocul de rol îi activizează din punct de vedere cognitiv,
afectiv şi motric-emoţional, iar interacţiunile dintre participanţi dezvoltă
autocontrolul eficient al conduitelor, comportamentelor şi achiziţiilor.
Jocul de rol poate fi:
1. Ca o povestire
în care un narator povesteşte desfăşurarea acţiunii şi diferite personaje o
interpretează;
2. Ca o scenetă în
care personajele interacţionează, inventând dialogul odată cu derularea
acţiunii;
3. Ca un proces
care respectă în mare măsură procedura oficială.
Practic jocurile de competiţie, procesele literare, jocul de-a ghidul şi
vizitatorul, jocul de-a învăţătorul şi elevii.
Profesând
pedagogia, nu uit că datoria mea profesională şi morală este să realizez, prin
lecţiile de limbă şi literatură, o activitate dintre cele mai plăcute şi
folositoare pentru elevi, un act de cultură cu largi răsfrângeri în formarea
caracterelor, a personalităţii. Un loc aparte în activitatea
mea îi revine dezvoltării creativităţii
elevilor. Nu uit de faptul căci copiii
au ochi mai atenţi, pentru că-s mai curioşi, auz mai fin, spirit de observaţie
mai ascuţit decât al nostru, al adulţilor. Imaginaţia lor e şi ea mai
dezvoltată, iar dăruirea lor în ceea ce creează e mai adâncă. Creativitatea
elevilor trebuie stimulată. Primul pas este depistarea elevilor cu
potenţialităţi creative superioare. Foarte uşor îi observ pe aceşti elevi în
procesul de învăţământ, utilizând metodele interactive. Elevii dotaţi ies în
evidenţă prin compuneri, prin soluţionări de probleme neobişnuite, ori prin
întrebările pe care le pun. La lecţii creez situaţii în care copiii pot avea
iniţiativă, pot pune întrebări, pot discuta şi propune soluţii personale. În
clasă apar teme şi situaţii ce stimulează fantezia şi creativitatea şi stârnesc
curiozitatea elevilor. Mari rezerve pentru cultivarea creativităţii elevilor o
are activitatea în afară de clasă şi extraşcolară. Vizitarea expoziţiilor, ca
şi excursiile lărgesc orizontul elevilor, câmpul fanteziei şi sunt prilejuri
pentru nenumărate întrebări şi texte pe care le vor alcătui.
Conştientizez faptul că îmi
revine obligaţia să realizez prin fiecare lecţie un act de creaţie ce stă la
baza formării intelectuale şi culturale a elevilor, a educaţiei civice şi
patriotice a lor.
„Şcoala oricând ... e o grădină când
profesorul va fi un om de spirit, care va şti să intereseze pe elevii săi
pentru obiectul ce propune”, scria Luceafărul literaturii noastre, marele Mihai
Eminescu. Din tot sufletul doresc ca activitatea mea pedagogică să le ofere
învăţăceilor mei şansa să cuteriere acestă grădină, culegând cele mai gustoase
roade, care le-ar oferi şansa să urce pe Olimpul Înţelepciunii.
Немає коментарів:
Дописати коментар