O sarcină de mare importanţă pe care o
înaintează astăzi reforma şcolii este de a-i înarma pe elevi cu profunde şi
temeinice cunoştinţe despre bazele ştiinţelor, cu priceperi şi deprinderi de a le
aplica în practică. Esenţial este ca elevii să însuşească materia de studiu în
mod conştient, să poată obţine cunoştinţe trainice. Soluţionarea sarcinii date
cere să se ia în consideraţie diferite laturi ale instruirii, aplicând o
diversitate mai mare a formelor, metodelor, procedeelor şi mijloacelor de
instruire. Modernizarea învăţământului include atât sistemul de învăţământ, cât
şi procesul de învăţământ.
Este important ca în procesul
instructiv metodele de instruire şi formele de lucru să fie folosite nu la
întâmplare, după bunul-plac, ci în concordanţă cu scopul studierii conţinutului
respectiv. Folosind diferite metode şi forme de lucru, învăţătorul se implică
în ideile şi trăirile elevilor, în concepţia lor despre lumea înconjurătoare şi
conceperea propriei sale personalităţi. Elevul are nevoie ca cineva să-i fie
garantul contactului lumii externe cu cea internă; ca cineva să-i controleze
lumea exterioară, atunci când se caută pe sine însuşi.
Destul de eficientă din acest punct
de vedere este folosirea lucrului diferenţiat cu elevii. Ce presupune această
formă de lucru? A diferenţia înseamnă
a stabili deosebirea dintre fiinţe, de a delimita caracterele lor specifice.
Diferenţierea procesului instructiv-educativ presupune construirea lui într-un
regim optim pentru diferite grupuri de elevi conform capacităţilor,
intereselor, înclinaţiilor, posibilităţilor şi necesităţilor individuale ale
lor cu scopul de a-i asigura fiecăruia o instruire deplină, desăvârşită.
Aşadar, esenţa individualizării şi
diferenţierii procesului instructiv constă în aceea că totul trebuie să
pornească de la copil, de la necesităţile şi aspiraţiile lui. Este important nu
să influenţezi asupra elevului, ci să-l stimulezi să acţioneze. A-i învăţa pe
elevi cum să înveţe înseamnă a le forma tehnici, priceperi de muncă
intelectuală, aşa cum „... analfabetul de mâine va fi nu cel care nu ştie să
citească, ci cel care nu ştie să înveţe.”
Lucrul diferenţiat la lecţiile de
limba română şi literatură are un avantaj foarte mare şi anume:
·
Fiecare elev va lucra şi va
îndeplini însărcinarea care corespunde capacităţilor intelectuale individuale;
·
Sporeşte competenţa
intelectuală;
·
Încurajează elevii să-şi
asume într-un grad mai mare responsabilitatea în procesul învăţării;
·
Stimulează creativitatea;
·
Instruirea este centrată pe
elev;
·
Dezvoltă gândirea şi
memoria;
·
Sporeşte interesul pentru
studierea limbii române şi a literaturii;
·
Sarcina accesibilă captează
atenţia tuturor elevilor;
·
Creează în clasă o atmosferă
favorabilă de lucru.
Din practica pedagogică personală aş
zice că primul pas în înfăptuirea lucrului diferenţiat este crearea grupurilor
de elevi, ţinând cont de particularităţile şi capacităţile lor individuale de a
învăţa. De obicei se împarte clasa în 3 grupe:
·
Grupa A – elevii puternici;
·
Grupa B – elevii mijlocii;
·
Grupa C – elevii mai slabi.
Următorul
pas este alegerea însărcinărilor orientate spre capacităţile intelectuale
individuale ale elevilor. Spre exemplu, la studierea temei „Familia lexicală”
în clasa a 7-a elevii primesc însărcinarea să alcătuiască familia lexicală a
cuvântului „copil”. Sarcina este diferită pentru fiecare grup de elevi. În timp
ce elevii din grupa C vor realiza-o, elevii din grupa B vor construi 2
propoziţii în care să fie cuvinte din această familie, iar elevii din grupa A
vor alcătui o mică compunere „Eu”, folosind cuvintele derivate.
„Mă
numesc Ionel. Sunt un copil de 13 ani şi învăţ în clasa a 7-a. Nu-mi imaginez
viaţa fără colegii mei de clasă. Părinţii mă iubesc nespus şi-mi spun
„Copilaşul nostru drag.” Socot că sunt de-acum un copilandru, însă uneori am o
purtare cam copilăroasă. Când îs vinovat, zâmbesc copilăreşte şi mi se iartă
toate. Le mulţumesc părinţilor pentru copilăria fericită.”
În
timpul utilizării acestei forme de lucru se ţine cont de ajutorul care trebuie
acordat elevilor în dependenţă de nivelul pregătirii lor. Pe parcursul lecţiei
se îmbină lucrul cu elevii în colectiv, în grupuri şi individual.
Lucrul
diferenţiat poate fi folosit la diferite etape ale lecţiei: la comunicarea
noilor cunoştinţe, la consolidarea cunoştinţelor şi la generalizarea lecţiei.
În procesul comunicării cunoştinţelor noi se observă diferenţa dintre elevii
acre au însuşit tema şi cei care încă n-au înţeles-o. În asemenea cazuri se
folosesc în calitate de coautori
elevii care deja au însuşit noţiunile noi.
La
consolidarea cunoştinţelor li se propun elevilor însărcinări (fişe, teste,
exerciţii) pentru lucrul independent pe baza autoaprecieriicapacităţilor
personale, adică la alegere. Împărţirea elevilor în grupele A, B, C nu le
interzice lor îndeplinirea însărcinării care-i aparţine altui grup. Din contra
se încurajează şi se stimulează elevii, amintindu-le că la lecţiile precedente
au putut îndeplini un exerciţiu mai uşor, iar acuma este mai dificil, dar şi
mai interesant.
Formele
de diferenţiere a însărcinărilor pot fi diverse:
·
Conţinutul însărcinării
poate fi acelaşi, dar pentru elevii mai puternici se reduce timpul
îndeplinirii, se măreşte volumul, se complică însărcinarea. Elevii pot
îndeplini acelaşi exerciţiu, dar însărcinările gramaticale diferă de la un grup
la altul: grupa C – copie, completând spaţiile punctate; grupa B – găseşte 3
substantive; grupa A – subliniază toate substantivele (formează familii de
cuvinte, efectuează analiza morfo-sintactică ş.a.m.d.)
·
Mai ales la consolidarea
cunoştinţelor grupelor li se propun diferite însărcinări (de la simple la
complicate).
·
O însărcinare pentru toată
clasa, dar pentru elevii mai slabi se pregătesc materiale ajutătoare (scheme,
modele, tăbliţe...).
O altă particularitate a lucrului
diferenţiat este individualizarea temelor pentru acasă (să alcătuiască texte de
volum mic, compuneri, să alcătuiască jocuri de cuvinte, să citească
suplimentar, să pregătească informaţii ş.a.)
Totodată se poate menţiona că este o
greşeală de a-i orienta pe elevii mijlocii şi pe cei slabi numai spre
îndeplinirea însărcinărilor mai simple. Folosirea lucrului diferenţiat necesită
din partea profesorului o bună pregătire, creativitate şi fantezie. Una din
responsabilităţile majore ale profesorului este de a găsi sau de a crea
situaţii reale care să-i încurajeze pe elevi să înveţe mai bine.
Немає коментарів:
Дописати коментар