Міністерство
освіти і наукиУкраїни
Департамент
освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації
Чернівецьке
територіальне відділення МАН України
КОПНЗ
«Буковинська Мала академія наук учнівської молоді»
НВК
«Боянська гімназія»
Відділення: мовознавства, літературознавства, фольклористики та
мистецтвознавства
Секція: румунська мова
Imaginea domnitorului Ștefan cel Mare în literatura
română
Роботу виконала:
Мігалчан Аеліта Іванівна,
учениця 9 класу
НВК «Боянська гімназія»
Керівник:
Дирда Родіка Миколаївна,
вчитель румунської мови та літератури
НВК «Боянська гімназія»
2016
CUPRINSUL
INTRODUCERE ………………………………………………………...................... 3
CAPITOLUL I. Ștefan cel Mare între realitate și mit ……………………………....... 4
1.1
Viața lui Ștefan cel Mare ……………………………............................................ 4
1.2 Epoca de luptă și glorie a dreptcredinciosului domnitor ……………………….….5
CAPITOLUL
II. Imaginea domnitorului Ștefan cel Mare în literatură …………....…...9
2.1Imaginea
domnitorului în literatura populară……………………………………… 9
2.2 Primele creionări ale imaginii marelui domnitor în literatura cultă de către
Grigore Ureche…………………………………………………………………………………..12
2.3 Ștefan
cel Mare în ”O samă de cuvinte” de Ion
Neculce………………….…. …..14
2.4 Chipul lui Ștefan cel Mare în opera marilor clasici ……………………………….16
2.4.1 Ștefan cel Mare în poemul ”Dumbrava
Roșie” de Vasile Alecsandri ………..…16
2.4.2Drama
”Apus de soare” de Barbu Ștefănescu Delavrancea ………………….…. 20
2.4.3 Portretul lui Ștefan cel Mare în
romanul ”Frații Jderi” de Mihail Sadoveanu.…..22
CONCLUZII…………………………………………………………………………... 25
BIBLIOGRAFIE ……………………………………………………………................28
INTRODUCERE
Istoria este una dintre
cele mai des întâlnite teme abordate de scriitorii români. Aceștia prezintă
chipurile celor mai mari domnitori într-o manieră idealizată, scoțând în
evidență trăsăturile specifice conducătorilor de oști. Literatura prezintă
imagini ale unor voievozi măreți, precum: Ștefan cel Mare, Mircea cel Bătrân
sau Mihai Viteazul. În special personalitatea lui Ştefan cel Mare a
impresionat pe mulţi scriitori şi istorici. E vorba de un domnitor devenit Domnitor,
personaj-cheie al istoriei, în care el apare ca model de împlinire umană. Pornind de la realitatea istorică, figura
lui Ștefan cel Mare a devenit mitică și legendară. Imaginea sa se proiectează
în creațiile folclorice și în literatura cultă, dând naștere la unele dintre
cele mai însemnate opere istorice. Ştefan cel Mare este omul exemplar în mijlocul unei istorii vitrege,
terorizată de păgâni, de necredincioşii externi, de trădătorii şi duşmanii
interni. Cu Ştefan cel Mare poporul român capătă, prin urmare, o conştiinţă de
sine, care este esenţialul factor constructiv al naţionalităţii. Fiind foarte
curajos şi viteaz, înţelept în lupte, a lăsat oamenilor vremii imaginea unui erou.
Patriot, puternic în lupte, Ştefan cel Mare este eroul a numeroase legende şi
opere literare.
Am ales să scriu
despre Ştefan cel Mare pentru că m-a impresionat dragostea lui faţă de ţară şi
pentru că a fost unul dintre cei mai viteji conducători din Moldova.
Lucrarea dată urmărește
scopul de a studia imaginea marelui domnitor în literatura populară și cea cultă. În realizarea scopului propus
am studiat biografia lui Ștefan cel Mare, precum și unele opere literare în
centrul cărora se află domnia acestui brav conducător.
Obiectul
studiului îl constituie viața domnitorului Moldovei Ștefan cel Mare și Sfânt și
unele lucrări din literatura populară și cultă în care apare imaginea lui.
Lucrarea este alcătuită din două capitole. Capitolul
I dezvăluie viața lui Ștefan cel Mare și epoca de luptă și glorie a
dreptcredinciosului voievod. Capitolul II prezintă imaginea domnitorului în
unele opere din literatura română (populară și cultă).
Ca material de cercetare am folosit texte din
literatura română, aparţinând scriitorilor Grigore Ureche, Ion Neculce, Vasile
Alecsandri, Barbu Ștefănescu Delavrancea, Mihail Sadoveanu, în care este descris
acest personaj istoric .
În bibliografie sunt indicate sursele utilizate
la elaborarea lucrării, lucrări semnate de specialişti consacraţi în domeniul
cercetării subiectului propus spre analiză.
CAPITOLUL I. Ștefan cel Mare
între realitate și mit
1.1 Viața lui Ștefan cel Mare
Ștefan al III-lea, supranumit Ștefan cel Mare sau,
după canonizarea sa de către Biserica Ortodoxă Română Ștefan
cel Mare și Sfânt (n. 1433, Borzești -
d. 2 iulie 1504, Suceava), a fost domnul Moldovei între
anii 1457 și 1504.
(Anexa 1) A fost fiul lui Bogdan al
II-lea, domnind timp de 47 de ani, cea mai
lungă domnie din epoca medievală din Țările Române.
Ștefan cel Mare este
considerat o personalitate marcantă a istoriei României, înzestrată cu mari
calități de om de stat, diplomat și conducător militar. Aceste calități i-au
permis să treacă cu bine peste momentele de criză majoră, generate fie de
intervențiile militare ale statelor vecine, fie de încercări din interior sau
sprijinite din exteriorul țării, de îndepărtarea sa de la domnie. În timpul
domniei sale Moldova atinge apogeul dezvoltării sale statale, cunoscând o
perioadă îndelungată de stabilitate internă, prosperitate economică și liniște
socială.
Pe plan intern și-a
bazat regimul pe o nouă clasă conducătoare formată din oameni proveniți
preponderent din mica boierime, ridicați la demnități pe baza meritelor
militare, loialității față de domn sau a înrudirii apropiate cu acesta. De
asemenea a sprijinit foarte mult dezvoltarea răzeșimii .
Pe plan extern a reușit
să ducă o politică realistă având două mari linii directoare: impunerea sau susținerea
unor conducători favorabili în țările vecine mici – Țara Românească și Hanatul
Crimeei – și o politică de alianțe care să nu permită nici uneia
din marile țări vecine – Imperiul
Otoman, Regatul Poloniei și Regatul Ungariei să obțină o poziție hegemonică față de Moldova. A încercat, fără succes
realizarea unui sistem de alianțe internaționale împotriva turcilor, trimițând
soli la Papa de la
Roma, Veneția,
Ungaria, Polonia, Cehia și Persia.
În plan militar a
urmărit două direcții majore de acțiune: crearea unui sistem de fortificații
permanent la granițele țării (construirea cetăților de la Suceava, Neamț, Crăciuna, Chilia, Cetatea Albă, Tighina, Orhei, Lăpușna și Hotin) și crearea unei armate moderne cu o
componentă permanentă, profesionistă și semiprofesionistă și o componentă de
masă, formată din corpuri de răzeși înarmați, mobilizați în cazul marilor
campanii militare.
Pe parcursul domniei a dus peste 40 de războie sau bătălii, marea lor
majoritate victorioase. Ștefan cel Mare a fost un mare sprijinitor al culturii
și al bisericii, ctitorind peste 40 de mănăstiri și biserici atât în Moldova, cât și în Țara
Românească, Transilvania sau la Muntele Athos. Pentru aceste merite a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Română,
cu numele de Ștefan cel Mare
și Sfânt, la 20 iunie 1992.
A fost căsătorit de
trei ori, cu Evdochia - fiica marelui cneaz de Kiev, Maria din
Mangop -
din familia imperială bizantină și Maria
Voichița -
fiica lui Radu cel
Frumos, căsătorii în care s-au născut șapte copii. Începând
cu 1497 l-a asociat la domnie pe fiul său Bogdan al
III-lea, care-l va succede la tron. A murit la 2 iulie 1504
fiind înmormântat la Mănăstirea Putna.
1.2 Epoca de luptă și glorie a domnitorului Ștefan cel Mare
Marele voievod a rămas în conștiința
contemporanilor săi și în conștiința românilor urmași ai săi. Stau mărturie în
acest sens, gândurile și scrierile multora dintre cronicari și istorici, din
vremea sa sau de mai târziu. Iată ce scria polonezul Miechowski în sec. al
XV-lea:”Bărbat glorios și victorios care ai biruit pe toți regii vecini… om
fericit căruia soarta i-a hărăzit cu multă dărnicie toate darurile. Căci pe
când altora le-a dat numai unele însușiri și anume prudență împreunată cu
șiretenie, altora virtuți eroice și spirit de dreptate, altora biruință contra
dușmanului, numai ție ți le-a hărăzit la un loc pe toate. Tu ești drept,
prevăzător, isteț, biruitor contra tuturor dușmanilor. Nu în zădar ești socotit
printre eroii secolului nostru.”
Strălucita victorie obținută de
Ștefan cel Mare la Vaslui în anul 1475 l-a impresionat pe cronicarul polonez
Jan Dlugozs care avea să scrie în lucrarea sa ”Istoria Poloniei” cuvinte
elogioase la adresa domnului Moldovei: ”O, bărbat minunat cu nimic mai prejos
decât comandanții eroici de care atât ne mirăm, care cel dintâi dintre principia
lumii a repurtat în zilele noastre o victorie atât de strălucită împotriva
turcilor! După a mea părere, el este cel mai vrednic să i se încredințeze conducerea
și stăpânirea lumii și mai ales cinstea de comandant și conducător contra
turcilor, cu sfatul comun, înțelegerea și hotărârea creștinilor, pe când
ceilalți regi și principi creștini trândăvesc în lene, în desfătări și lupte
civile.” Un alt polonez, Bernard Wapowski, făcând un bilanț al marilor victorii
obținute de Ștefan, scria în sec. XV-XVI: ”A fost un om vrednic, iscusit și
războinic norocos. Căci el a învins pe Matei, regele Ungariei într-o luptă de
noapte la Baia. Pe tătari i-a aruncat de multe ori. Pe Mahomed împăratul
turcilor… îl bătu, iar oștile cele mai mari ale dușmanilor le risipi. Pe lângă
acestea îl învinse și pe regele Albert… Ștefan a fost înzestrat cu virtuți de
erou, așa încât pe drept cuvânt merită să fie socotit printre bărbații vestiți
în arta războiului. ”Aceasta este părerea cronicarilor polonezi, care vedeau în
marele voievod un erou și care l-au judecat mai mult prin prisma victoriilor
sale militare.
Papa Sixt al IV-lea îl numește pe
Ștefan cel Mare ”adevărat atlet al credinței creștine”. În scrisoarea aceluiași
papă, adresată slăvitului voievod Ștefan cel Mare, datată 31 martie 1475, se
scrie: ”Am primit scrisoarea Domniei Tale, care ne-a fost cu deosebire plăcută,
căci am văzut că ești plin de râvnă întru apărarea credinței creștine… lăudăm
sfânta și dreapta ta voie…, cinstindu-ți vrednicia și slăvindu-te cu mari
laude…”; iar în scrisoarea datată 20 martie 1476, același sfânt părinte scrie:
”Niciunde vrednicia și măreția inimii tale nu pot fi mai nimerit prețuite, nici
unei lucrări nu poate a-i urma o mai adevărată și veșnică glorie. Lucrarea ta
asupra necredincioșilor turci, vrăjmași comuni, săvârșită până acum cu
înțelepciune și bărbăție au adaos atâta strălucire numelui tău, că ești în gura
tuturor și ești lăudat cu deosebire de toți, în unire de simțiri.”
Matei Muriano în raportul către
Siniora Veneției (7 decembrie, 1502) semna: ”El este un om foarte înțelept,
vrednic de multă laudă, iubit mult de supușii săi pentru că este îndurător și
drept, veșnic treaz și darnic…”
Jean Moulet: ”Acest voievod s-a
luptat într-o singură zi cu două oști a zisului rege Matiaș al turcilor, și a
câștigat bătăliile.”
Ioachimus Cureus: ”Această victorie,
însă nu-l scoase din minți pe Ștefan, ci el mărturisea în gura mare că
recunoaște că Dumnezeu a bătut pe dușmani.”
O mare importanță au acordat-o
personalității marelui domnitor, marilor lui înfăptuiri și istoricii români
moderni. Neîntrecutul nostru istoric Nicolae Iorga scria: ”Într-însul găsise
poporul românesc cea mai deplină și mai curată icoană a sufletului său: cinstit
și harnic, răbdător fără să uite și viteaz fără cruzime, strașnic în mânie și senin
în iertare, răspicat și cu măsură în grai, gospodar și iubitor al lucrurilor
frumoase, fără nici o trufie în faptele sale, care i se par că vin printr-însul
de aiurea și de mai sus. Și cu cât se vede această icoană mai limpede, cu cât
se înțelege mai desăvârșit și se iubește mai mult, cu atâta și viitorul se
vestește mai bun, căci atunci neamul merge pe drumul strămoșului cuminte.”
Constantin și Dinu C. Giurescu făceau
un bilanț scriind cuvinte măiestre despre domnia lui Ștefan care, spun ei ”…
este cel mai frumos timp din istoria Moldovei. Niciodată țara n-a fost mai
întinsă, mai bogată și mai respectată; niciodată faima domnului ei n-a
străbătut atât de departe, deopotrivă în Apusul creștin și în răsăritul
musulman; niciodată nu s-au ridicat atâtea lăcașuri – civile și bisericești –
și într-o formă atât de desăvârșită. Întocmai cum grecii cei vechi au epoca lui
Pericle, acel maximum de strălucire politică și artistică, noi am avut epoca
lui Ștefan cel Mare. Depășind hotarele Moldovei, ea a fost și va rămâne
reprezentativă pentru întreg poporul nostru, care și-a găsit în acest glorios
și gospodar voievod cea mai înaltă întrupare a sa.”
Arhiepiscopul Sucevei și al
Rădăuților Î. P. S. Pimen spunea: ”Ștefan cel Mare, viața și faptele sale sunt
ca niște taine care scapă puterii minții de a le înțelege pe deplin; în viața
și faptele sale simțim prezența și lucrarea lui Dumnezeu.”
Despre Ștefan cel Mare s-a scris mult
și chiar foarte mult, dar, cum spun specialiștii în domeniu, nu s-a scris
îndeajuns; sunt încă multe documente și biblioteci de cercetat. Numele lui are
încărcătura faptelor sale închinate apărării creștinătății întregi și a
hotarelor țării, închinate binelui celor săraci și neajutorați. Numele și
mormântul lui de la Putna îmbogățesc și limpezesc icoana sufletului său: bun,
mare și sfânt. Depinde de felul pământului pe care cade sămânța cuvântului
despre Ștefan cel Mare, sămânța faptelor sale de apărare a credinței și
smereniei, faptele de ctitorie a numărului mare de biserici și mănăstiri. Ștefan
cel Mare și faptele sale au intrat în legendă.
Ștefan cel Mare deschide,
în istoria poporului român, una din cele mai strălucite pagini din întemeierea statelor
medievale. De-a lungul unei domnii de aproape cincizeci de ani (1457-1504),
marele domn a făcut din Moldova un factor însemnat al relațiilor internaționale
în această parte a Europei. Prin activitatea sa remarcabilă în sfera politicii
externe, Ștefan cel Mare a inaugurat o nouă eră a afirmării internaționale a
Moldovei, care s-a impus Marilor Puteri vecine, datorită rolului politic pe
care și l-a asumat în condițiile reluării ofensivei otomane, și-a câștigat,
împreună cu marele ei domn, un prestigiu internațional care a atras prețuirea
și alianța unor mari puteri, angajate în confruntarea antiotomană. Capetele
încoronate i-au căutat alianța, dușmanii l-au privit cu respect, iar scriitorii
umaniștii au fixat pentru posteritate imaginea acestui mare domnitor.
Pornind de la realitatea
istorică, figura lui Ștefan cel Mare a devenit mitică și legendară. Imaginea sa
se proiectează în creațiile folclorice și în literatura cultă, dând naștere la
unele dintre cele mai însemnate opere istorice. Epoca lui Ștefan cel Mare este
situată la limita dintre fantastic și real, între mit și istorie, istorie și
legendă. Ștefan este mitizat. El are pecete pe brațul drept și legământ sfânt,
calul lui este năzdrăvan, iar părintele lui l-a închinat la muntele Athos, ca
să-i stăpânească pe păgâni. Domnul este apropiat de oamenii lui, dar când
încruntă din sprâncene îngheață toți. Este drept și cinstit și puterea sa se
sprijină pe oamenii măriei sale aleși cu grijă în rânduiala ce o instaurează în
țară. Sadoveanu vede în Ștefan, la fel ca Nicolae Iorga, pe cel „mai cinstit și
cel mai harnic domnitor, strașnic la mânie și senin în iertare”; dar, în
același timp îi menține într-o aură de legendă, prin felul în care se răsfrânge
în conștiința celorlalte personaje, prin poveștile și întâmplările evocate, prin
crearea unei atmosfere menită parcă să-l înalțe deasupra celorlalți. Ștefan cel
Mare este un om al Renașterii, un iluminist. De multe ori, postura sa de
personaj absent îl ridică la puterea de forță coordonatoare a realității. Înfăptuiește
ordinea în planul uman, dar și la nivel cosmic. Are calitate de mag, de învățat,
dar și atributele eroului, pentru că transmite un sens universului. Este un
personaj justițiar instaurând în Moldova siguranța și spiritul dreptății.
CAPITOLUL II. Imaginea lui Ștefan cel Mare în
literatura română
2.1 Imaginea domnitorului în literatura populară
Imaginea domnitorului a rămas vie în sufletele
oamenilor. Multe legende îl prezintă pe Ştefan ca fiind un om generos. Una din
aceste legende este “Povestea mătuşii Floarea din Vrancea”. Aici Ştefan este ambițios
pentru că el având oastea risipită a avut
încredere într-o nouă victorie şi a ştiut să lupte pentru ea. Având oastea
risipită, Ştefan a venit la o bătrână numită Floarea. Bătrâna îl rugă pe Ştefan
să îi ia pe cei 7 fii la luptă.
Respectându-i rugămintea,
domnitorul luă fiii mătuşii Floarea în luptă. Fiind foarte viteji, feciorii au ieşit biruitori în luptă, primind
drept răsplată cei 7 munţi din Vrancea. O altă legendă este cea a “Stejarului
din Borzeşti”, în care Ştefan fiind omenos şi credincios a răzbunat sufletul
prietenului său Mitruţ. Când era mic, Ştefan avea un prieten, Mitruţ. Ei se
jucau “de-a tătarii”. Mitruţ, fiind ”tătar”, a fost prins de Ştefan, care era conducătorul
“românilor”. El a fost pedepsit şi urcat într-un stejar. Între timp au venit
tătarii cu adevărat, iar copiii au fugit. Mitruţ a fost însă găsit şi omorât.
După câţiva ani, Ştefan care era cu adevărat conducător s-a răzbunat şi l-a
omorât pe tătarul care l-a omorât pe Mitruţ.
În legenda
”Aprodul Purice” se povestește că printre ostașii lui Ștefan cel Mare era și
Aprodul Purice. ”Aprodul Purice avea un cal de toată frumusețea. Nimeni nu-l
întrecea în sat. El ținea foarte mult la calul său.” Într-o luptă cu ungurii calul
lui Ștefan cel Mare a fost lovit de o săgeată și a căzut mort. Aprodul Purice
i-a dat domnitorului calul său. S-a aplecat în formă de movilă, ”așa cum joacă
copiii capra” și l-a ajutat să încalece. După război, Ștefan cel Mare l-a
chemat pe Aprodul Purice la curte, i-a mulțumit pentru fapta sa, i-a dat rang
boieresc, moșii și i-a schimbat numele din Purice în Movilă.”
Despre Ștefan cel
Mare și Șoiman Burcel aflăm dintr-o altă legendă, în care domnitorul îi
vorbește cu blândețe și-l povățuiește să nu lucreze în zi de sărbătoare. Șoiman
Burcel era un om deschis la inimă și-i spune:
-
Pân-a nu ajunge plugar,
Aveam falnic
armăsar,
Și o ghioagă
nestrunjită
Cu piroane
țintuită…
Iar în foc, la
Războieni
Mi-a căzut ghioaga
din mână
De o sabie păgână.
Dar n-a căzut
numai ea,
A căzut și mâna
mea…
Așa vorbi Șoiman Burcel
cu inima deschisă, către domnul Ștefan cel Mare. El nu ascunsese nimic și
domnul îi și răsplăti pentru dreptatea lui:
-
Măi Burcele, fătul meu!
Iată ce hotărăsc eu:
Ia-ți un plug cu șase boi,
Să mergi bogat de la noi!
Ia-ți movila răzeșie
Ca s-o ai de plugărie!
Dar în vârfu-i să te-așezi!
Ca stejar să priveghezi!
Și tătarii de-i vede
C-au intrat în țara mea,
Tu să strigi cât vei putea:
Săi, Ștefane, la hotare,
C-a intrat sabie-n țară!
În poezia populară, faţă de tradiţie şi legende,
amintirile despre domnul moldovean sunt incomparabil mai puţine şi mai vagi. Se
consideră că poeziile populare sunt un mare izvor istoric. În folclor există
trecut, dar nu există istoriografie, şiragul întâmplărilor
nu se păstrează în ordinea de succesiune sau coexistenţă în care au fost. Este
interesant de observat sub ce trăsături a reţinut poporul nostru personalitatea
marelui voievod, care dintre faptele vieţii lui au rămas în memoria poporului
şi sub ce forme. Trebuie înţeles faptul că toate datele sunt transmise pe cale
orală. Figura lui Ştefan cel Mare a
crescut nemăsurat în amintirea poporului, ...ca umbrele oamenilor şi lucrurilor
către apusul soarelui. Unele trăsături s-au şters, altele s-au amplificat
enorm, altele au fost înlocuite prin asemănări cu alte personaje istorice şi
legendare.
Poezia
lirică este mai puţin conservatoare şi păstrează cele mai puţine amintiri ale
trecutului îndepărtat. Una din creațiile lirice ni-l prezintă pe domnitorul
Moldovei în felul următor:
Ştefan, Ştefan- Vodă,
Bătea pe turci,
Bătea pe tătari,
Bătea pe unguri,
Şi pe poloni.
Pe acelaşi ton de evocare plină de mândrie a luptelor duse de Ştefan cel Mare pentru apărarea Moldovei sunt şi următoarele versuri:
Ştefan, Ştefan- Vodă,
Bătea pe turci,
Bătea pe tătari,
Bătea pe unguri,
Şi pe poloni.
Pe acelaşi ton de evocare plină de mândrie a luptelor duse de Ştefan cel Mare pentru apărarea Moldovei sunt şi următoarele versuri:
Foileana boului
Până-n pieptul murgului
Curge sânge păgânesc,
Păgânesc, moldovenesc!
Şi mereu Ştefan se-ndeasă
Cu oştirea lui aleasă
Şi ucide, spârcuieşte
Şi păgânul dovedeşte!
Neam de neam să pomenească
Bătaia moldovenească.
Până-n pieptul murgului
Curge sânge păgânesc,
Păgânesc, moldovenesc!
Şi mereu Ştefan se-ndeasă
Cu oştirea lui aleasă
Şi ucide, spârcuieşte
Şi păgânul dovedeşte!
Neam de neam să pomenească
Bătaia moldovenească.
Despre
vitejia și calitățile neînfricatului domnitor aflăm dintr-o altă poezie
populară, care a fost culeasă de către Vasile
Alecsandri și inclusă în poemul ”Dumbrava Roșie”. Poezia a fost intitulată
”Cântecul lui Ștefan cel Mare” sau ”Imnul
lui Stefan cel Mare”:
Ştefan, Ştefan, Domn cel mare
Seamăn pe lume nu are
Decât numai mândrul soare!
Din Suceava când el sare,
Pune pieptul la hotare
Ca un zid de apărare!
Braţul lui fără-ncetare
Bate hoardele tătare,
Bate cetele maghiare,
Bate leşi din fuga mare,
Bate turci pe zmei călare
Şi-i scuteşte de-ngropare.
Lumea-ntreagă stă-n mirare,
Ţara-i mică, ţara-i tare
Şi duşmanul spor nu are.
Seamăn pe lume nu are
Decât numai mândrul soare!
Din Suceava când el sare,
Pune pieptul la hotare
Ca un zid de apărare!
Braţul lui fără-ncetare
Bate hoardele tătare,
Bate cetele maghiare,
Bate leşi din fuga mare,
Bate turci pe zmei călare
Şi-i scuteşte de-ngropare.
Lumea-ntreagă stă-n mirare,
Ţara-i mică, ţara-i tare
Şi duşmanul spor nu are.
O altă variantă a acestui cântec este
următoarea:
Ștefan, Ștefan, Domn cel Mare,
În Suceava cuibu-și are;
Ca un șoim voinic și tare
Din Suceava când el sare,
Zi și noapte de călare,
Se bate-n patru hotare.
Pe tătari îi căsăpește,
Pe unguri îi pârjolește,
Și pe turci îi risipește;
Iar pe leși cu chica tare
Îi avântă-n spânzurare
Și-i înjugă ca să are.
2.2 Primele creionări ale imaginii marelui domnitor în literatura cultă de către
Grigore Ureche
Prezentarea făcută de
cronicari rezumă câteva aspecte ale domniei lui Ștefan cel Mare, cu o cronologie
a faptelor și câteva schițări de portret cu valoare artistică, care deși nu
exprimă grandoarea figurii marelui domnitor din creația populară, au constituit
principalul izvor literar de inspirație.
Înzestrat fiind cu darul
de povestitor, G. Ureche, întemeietorul portretisticii în literartura română
veche, descrie foarte bine chipul domnitorului. (Anexa 2) Portretul lui Ștefan
cel Mare este realizat din linii simple, dovedind o incontestabilă artă de
portretist. Glorificând eroul care a dat Moldovei stabilitate și independență,
Ureche concepe povestirea din câteva momente: împrejurările morții
domnitorului, portretul acestuia, sentimentele poporului la moartea lui Ștefan,
intrarea lui în legendă, aprecieri asupra vremii și o scurtă însemnare istoriografică.
(Anexa 3)
Portretul
lui Ștefan cel Mare și Sfânt este o pagină de literatură. Domnul este un model
de vitejie și înțelepciune. El este eroul luptei pentru apărarea ființei
naționale. Domnul este văzut obiectiv: rațional, echilibrat, dar și mânios și
degrabă vărsătoriu de sânge nevinovat față de boierii nesupuși. Era harnic, bun
organizator, strateg, era viteaz și curajos, tenace și perseverent. Grigore
Ureche prezintă unitatea dintre domn, popor și țară: ”Iară pre Ștefan vodă
l-au îngropat țara cu multă jale și plângere în manastire la Putna.”
Imaginea
domnitorului este proiectată într-un spațiu al mitului, fiindcă el pare a ține
un echilibru al universului, încât la moartea lui se declanșează stihiile. Domnul
este un părinte, țara este o familie. Modelul eroului se împletește cu cel al
sfântului.
Portretul făcut de
Grigore Ureche lui Ștefan cel Mare are rolul de a emoționa cititorul, pentru
a-i prezenta acestuia figura celebrului domnitor într-un mod cât mai somptuos.
Cu toate că Ureche nu a fost contemporan cu voievodul, informațiile acestuia
fiind culese din puținele izvoare scrise din acea perioadă și din tradițiile și
legendele existente, cronicarul face cea mai reușită caracterizare fizică a lui.
2.3 Ștefan cel Mare în ”O samă de cuvinte” de Ion Neculce
Ion Neculce este întâiul scriitor
care a servit urmaşilor nu numai ca izvor, dar chiar ca model, până în zilele
noastre. (Anexa 4) S-a născut prin 1642 la Prigoreni, lângă Târgul Frumos
în familia lui Neculce vistiernicul și a Catrinei, care era fiica
vistiernicului Iordache Cantacuzino şi a Alexandrinei Gavrilaş Mateiaş.
Cronica sa a scris-o la bătrâneţe, între 60-70 de ani, după anul 1733. Ca izvoare foloseşte cronica lui Ureche şi letopiseţul lui Miron Costin, letopiseţul lui Nicolae Costin, izvoadele anonime. El continuă cronica lui Miron Costin de la 1661 înainte.
”O samă de cuvinte” cuprinde 42 de legende ”ce sunt audzite din om în om, de oameni vechi și batrâni și în letopisețe nu sunt scrise” cu conţinut educativ, cu o naraţiune simplă, populară, cuminte, bătrânească. Le-a scris din plăcerea de a transmite urmaşilor nişte tradiţii care altfel s-ar fi pierdut şi din motive istorice, ştiinţifice. Sunt niște povestiri de natură informativă, anecdotică, mitică, romantică, folclorică, reprezintă prima antologie de acest fel din literatura cultă. Textul are secvențe cu eroi și întâmplări mereu schimbate, mai ales în legendele despre Ștefan cel Mare. Pe de o parte, Neculce împletește faptele de viață, verosimile în cea mai mare parte, precum legenda cu caracter ritualic a întemeierii mănăstirii Putna, în interiorul careia se află și legenda despre arcul și paharul domnitorului, sau cea despre ”movila lui Purcel” - un țăran sărac ara într-o zi de duminică, deoarece numai atunci fratele cel bogat i-a împrumutat plugul, iar domnitorul îi face dreptate, cu evenimentele istorice precum eliberarea de sub turci a Chiliei și Cetății Albe, reorganizarea oastei după refuzul mamei sale de a-l primi în Cetatea Neamțului în urma insuccesului de la Războieni, ajutorul dat domnitorului de aprodul Purice în timpul bătăliei cu Hroit ungurul sau luptele cu leșii, în care intră și istoria toponimului Dumbrava Roșie.
Pe de altă parte, Neculce scoate în evidență relațiile stabilite între Ștefan cel Mare și alte personaje intrate în legendă precum Daniil Sihastrul, aprodul Purice sau Ion Tăutul Logofăt, diplomat iscusit, trimis la Ieși de marele domnitor iar, mai apoi, și de fiul său Bogdan Vodă, care-l va trimite sol la turci. Aceste legende reliefează anumite caracteristici ale personalității lui Ștefan, numit de Neculce, deseori, ”Ștefan vodă cel Bun", urmând involuntar direcția trasată de Grigore Ureche: ”om nu mare de statu”, ”mânios”, ”neleneșu”, ”la lucruri de războaie meșter” etc. Într-adevăr, în episodul despre aprodul Purice, Neculce notează: ”nu putea în grabă încăleca Ștefan-vodă, fiind om mic”. Taie capul copilului care a tras mai departe cu sageata decât domnitorul (precaut, adaugă: ”dară întru adevăr nu se știe, numai oamenii așa povestesc”), iar în legenda a II-a scrie: ”Ștefan-vodă cel Bun multe războaie a bătut,- și așa se aude din oameni vechi și bătrâni, că câte razboaie a bătut atâtea mănăstiri și biserici a făcut”. Pe durata îndelungatei sale domnii a câștigat multe războaie: ”Iar Ștefan-vodă a început a-i goni (pe turci) în urmă și a-i bate până i-au trecut de Dunăre. Și întorcându-se înapoi Ștefan-vodă s-au apucat de au făcut mănăstirea Voronețul”; ”Ștefan-vodă cel Bun, când s-au bătut cu Hroit ungurul”; "Ștefan-vodă cel Bun și cu fiiul său Bogdan-vodă, de multe ori au avut războaie cu leșii”.
Îndemnul mamei sale, care-i zice ”pasărea în cuibul său nu piere” și al sihastrului Daniil care-i spune să nu închine țara turcilor, ”că războiul este al lui, numai, după ce va izbândi, să facă o mănăstire acolo, în numele Sfântului Gheorghe”, viitoarea mănăstire Voroneț, îl determină pe marele domnitor să-și biruiască momentul de slăbiciune, să-și adune oastea risipită și să câștige lupta.
Trebuie remarcat și umorul lui Neculce în legenda despre aprodul Purice dar, mai ales, umorul ”negru” din legenda în care se spune că Ștefan-vodă ”au pus pe leși la plug, de au semănat ghindă, de au făcut dumbrăvi (păduri de stejar) pentru pomenire ca să nu să mai acolisească (atace) Moldova”. Finalul este interesant: ”au fost arând cu dânșii, cu leșii. I-au fost împungând cu strămurările, ca pe boi, să tragă. Iar ei se ruga să nu-i împungă, ce să-i bată cu biciușcile, iar când îi băte cu biciușcile, ei să ruga să-i împungă.”
Cronica sa a scris-o la bătrâneţe, între 60-70 de ani, după anul 1733. Ca izvoare foloseşte cronica lui Ureche şi letopiseţul lui Miron Costin, letopiseţul lui Nicolae Costin, izvoadele anonime. El continuă cronica lui Miron Costin de la 1661 înainte.
”O samă de cuvinte” cuprinde 42 de legende ”ce sunt audzite din om în om, de oameni vechi și batrâni și în letopisețe nu sunt scrise” cu conţinut educativ, cu o naraţiune simplă, populară, cuminte, bătrânească. Le-a scris din plăcerea de a transmite urmaşilor nişte tradiţii care altfel s-ar fi pierdut şi din motive istorice, ştiinţifice. Sunt niște povestiri de natură informativă, anecdotică, mitică, romantică, folclorică, reprezintă prima antologie de acest fel din literatura cultă. Textul are secvențe cu eroi și întâmplări mereu schimbate, mai ales în legendele despre Ștefan cel Mare. Pe de o parte, Neculce împletește faptele de viață, verosimile în cea mai mare parte, precum legenda cu caracter ritualic a întemeierii mănăstirii Putna, în interiorul careia se află și legenda despre arcul și paharul domnitorului, sau cea despre ”movila lui Purcel” - un țăran sărac ara într-o zi de duminică, deoarece numai atunci fratele cel bogat i-a împrumutat plugul, iar domnitorul îi face dreptate, cu evenimentele istorice precum eliberarea de sub turci a Chiliei și Cetății Albe, reorganizarea oastei după refuzul mamei sale de a-l primi în Cetatea Neamțului în urma insuccesului de la Războieni, ajutorul dat domnitorului de aprodul Purice în timpul bătăliei cu Hroit ungurul sau luptele cu leșii, în care intră și istoria toponimului Dumbrava Roșie.
Pe de altă parte, Neculce scoate în evidență relațiile stabilite între Ștefan cel Mare și alte personaje intrate în legendă precum Daniil Sihastrul, aprodul Purice sau Ion Tăutul Logofăt, diplomat iscusit, trimis la Ieși de marele domnitor iar, mai apoi, și de fiul său Bogdan Vodă, care-l va trimite sol la turci. Aceste legende reliefează anumite caracteristici ale personalității lui Ștefan, numit de Neculce, deseori, ”Ștefan vodă cel Bun", urmând involuntar direcția trasată de Grigore Ureche: ”om nu mare de statu”, ”mânios”, ”neleneșu”, ”la lucruri de războaie meșter” etc. Într-adevăr, în episodul despre aprodul Purice, Neculce notează: ”nu putea în grabă încăleca Ștefan-vodă, fiind om mic”. Taie capul copilului care a tras mai departe cu sageata decât domnitorul (precaut, adaugă: ”dară întru adevăr nu se știe, numai oamenii așa povestesc”), iar în legenda a II-a scrie: ”Ștefan-vodă cel Bun multe războaie a bătut,- și așa se aude din oameni vechi și bătrâni, că câte razboaie a bătut atâtea mănăstiri și biserici a făcut”. Pe durata îndelungatei sale domnii a câștigat multe războaie: ”Iar Ștefan-vodă a început a-i goni (pe turci) în urmă și a-i bate până i-au trecut de Dunăre. Și întorcându-se înapoi Ștefan-vodă s-au apucat de au făcut mănăstirea Voronețul”; ”Ștefan-vodă cel Bun, când s-au bătut cu Hroit ungurul”; "Ștefan-vodă cel Bun și cu fiiul său Bogdan-vodă, de multe ori au avut războaie cu leșii”.
Îndemnul mamei sale, care-i zice ”pasărea în cuibul său nu piere” și al sihastrului Daniil care-i spune să nu închine țara turcilor, ”că războiul este al lui, numai, după ce va izbândi, să facă o mănăstire acolo, în numele Sfântului Gheorghe”, viitoarea mănăstire Voroneț, îl determină pe marele domnitor să-și biruiască momentul de slăbiciune, să-și adune oastea risipită și să câștige lupta.
Trebuie remarcat și umorul lui Neculce în legenda despre aprodul Purice dar, mai ales, umorul ”negru” din legenda în care se spune că Ștefan-vodă ”au pus pe leși la plug, de au semănat ghindă, de au făcut dumbrăvi (păduri de stejar) pentru pomenire ca să nu să mai acolisească (atace) Moldova”. Finalul este interesant: ”au fost arând cu dânșii, cu leșii. I-au fost împungând cu strămurările, ca pe boi, să tragă. Iar ei se ruga să nu-i împungă, ce să-i bată cu biciușcile, iar când îi băte cu biciușcile, ei să ruga să-i împungă.”
Astfel, voievodul
apare în legendele lui Neculce în diverse ipostaze: drept, dar neînduplecat,
viteaz, generos, dar justițiar, răsplătind oamenii credincioși, neobosit în
asigurarea independenței Moldovei, dar, mai ales, în postură umană, deplin
înțelegătoare: nu invocă puterea pentru a intra în cetatea Neamțului, oprit fiind
tocmai de mama sa, așteaptă răbdător până ce Daniil Sihastrul își termină
rugăciunea, face dreptate unui țăran sărac, într-o dimineață de duminică,
întrerupându-și timpul pentru biserică. Este, de fapt, imaginea domnitorului în
memoria afectivă a oamenilor, de atunci și până astăzi.
2.4 Chipul lui Ștefan cel Mare în opera marilor clasici
2.4.1 Ștefan cel Mare în poemul ”Dumbrava Roșie” de Vasile Alecsandri
Subiectul
poemului ”Dumbrava Roșie” de Vasile Alecsandri este inspirat din cronica lui
Grigore Ureche, din ”O samă de cuvinte” de Ion Neculce şi
transfigurează romantic episodul luptei de la Codrii Cosminului. (Anexa 5) Poemul
este romantic, fiindcă tema, eroii, conflictul, subiectul sunt structurate pe
sentimentul dragostei de ţară şi fiindcă aduce în prim-plan un erou
excepţional, Ştefan cel Mare şi Sfânt, în împrejurări excepţionale, atacul
mârşav polono-maghiaro-prusac.
În 1497 Ioan Albert,
regele Poloniei, pornește război împotriva Moldovei. Armata polonă însă este
nevoită să se retragă din cauza foametei și a ciumei, lucru îngăduit de Ștefan
cu condiția ca aceștia să se întoarcă pe unde au venit. Ioan Albert nu respectă
această înțelegere astfel încât armata sa este atacată la Codrii Cosminului de
voievodul moldovean. Puțini dintre soldații lui Ioan Albert își mai văzură țara.
Campania din 1497 se isprăvi deci printr-un adevărat dezastru pentru
invadatori, însă prada luată de moldoveni a fost însemnată.
În ceea ce privește pe
prizonieri, tradiția, consemnată de Ion Neculce în “O samă de cuvinte”, spune
că Ștefan ar fi poruncit să fie arate mai multe locuri pe care le-a semănat
apoi cu ghindă și așa au crescut “dumbrăvi pentru pomenire, ca sa nu se mai
acolisească de Moldova: Dumbrava Roșie la Botoșani și Dumbrava Roșie la Cotnar
și Dumbrava Roșie mai gios de Roman”. Detaliile pe care ni le oferă Neculce
asupra tratamentului la care erau supuși acei prizonieri nu par de loc a fi
inventate. Același lucru l-a considerat și Alecsandri care a
folosit legenda ca un punct de plecare.
Ştefan
cel Mare este eroul naţional, dar şi european, care salvează Moldova, dar şi
Europa de invazia elementului asiatic (turcii, tătarii, ungurii). Ştefan
este pizmuit de trufaşul rege Albert, pentru victoriile sale asupra turcilor şi
tătarilor. Vasile Alecsandri prezintă lupta ca o confruntare de viteji, şi nu
aşa cum s-a desfăşurat de fapt. Armata coaliţiei
polono-maghiaro-prusaco-lituană era superioară ca număr, ca armament, ca
experienţă tactică, de aceea ei nici nu-şi închipuiau că Ştefan ar putea să se
apere cu mica lui oaste.
Ştefan
cel Mare şi Sfânt nici nu încearcă să se confrunte în câmp deschis cu o armată
de patru-cinci ori mai numeroasă, dotată cu tunuri, cu o cavalerie în armuri, bine
instruită. El se bate într-un mod, în care avantajul adversarului să se
transforme în dezavantaj. El îi pune pe ostaşi să taie copacii unei păduri,
prin care urma să treacă această armată, doboară copacii peste ei şi-i
imobilizează. Un cavaler în armură, căzut de pe cal, pus să sară peste crengi
sau să se strecoare printre butuci, era o ţintă bună pentru arcaşii lui Ştefan.
Între realitatea istorică şi ficţiunea literară romantică este o mare
deosebire.
Caracterul
romantic al poemului este accentuat de faptul că Vasile Alecsandri introduce
elemente de specific naţional, cum ar fi cântecul popular: „Ştefan, Ştefan, domn cel
Mare”, foloseşte
motivul comuniunii dintre om şi natură şi elemente de legendă. Romantică este
şi pedeapsa, care o dă Ştefan cel Mare şi Sfânt polonilor. Ei sunt puşi în jug
să are pământul ca boii şi să semene o altă pădure în locul celei distruse.
Glasurile ce se aud în această pădure sunt un element fantastic, deci romantic,
ca şi semnele care-i prevestesc lui Albert dezastrul.
Poemul lui Alecsandri
pornește de la visul unui suveran obsedat de noi cuceriri. Craiul Lehiei se
vede deja stapânul lumii fără a se gândi că tot la fel de bine și alții ar
putea să viseze ca el. Albert nu poate concepe că un alt domnitor ar putea sa-i
steie în cale:
“Un domn viteaz, un
Ștefan, adună de mulți ani
O glorie ce-i demnă de-ai
lumei suverani.
Voi merge la Moldova, la
Ștefan drept voi merge
Și luciul de pe frunte-i
cu spada mea voi șterge,
Iar lumea îngrozită,
privind spre răsărit,
Vede-va-n loc de soare al
meu chip strălucit!”
Armata dușmană
impresionează prin mareția, prin bogăția și prin grotescul ei. Românii,
sub îndrumarea lui Ștefan, nu dau înapoi acestei urgii,
acestui uragan care le-a ieșit în cale, nu fug să se ascundă în păduri sau în munți
ci, urmând exemplul predecesorilor, merg pe câmpul de luptă să-și dea viața,
dacă este nevoie, pentru țară, pentru domnitor, pentru familiile lor. Tabloul
făcut de Alecsandri în această privință este impresionant. Luptătorii sunt
asemuiți cu lava unui vulcan care distruge totul în calea-i.
Compoziţional,
poemul este structurat în opt capitole. Imaginea domnului Ştefan este subiectul
capitolului al cincilea, de aceea are ca titlu Ştefan cel Mare. Portretul
fizic şi moral al domnului urmăreşte să trezească admiraţia faţă de trecutul
glorios şi să cultive conştiinţa naţională a contemporanilor. Ştefan ţine un
discurs, arată felul în care Moldova a fost atacată cu viclenie. Toţi oştenii
lui Ştefan îşi afirmă hotărârea de a lupta până la capăt cu polonii.
Marele voievod apare
pentru prima dată îngenunchiat în fața altarului de argint pe care-l lua la
lupte, facându-ți semnul creștinesc după ce se rugase Domnului pentru izbăvirea
Moldovei.
“Deodată o lumină
fantastic izbucnește
Din zece nalți mesteceni
cu fruntea-nflăcărată.
Coliba se deschide, umbra
se scoală, crește
Și splendid măiestoasă la
oaste se arată!
Un lung fior pătrunde
mulțimea-n admirare.
Toți zic: ”E Ștefan!
Ștefan!”
Dar Ștefan e cel Mare!”
Ștefan este prezentat
asemeni lui Mesia, ca o lumină binefăcătoare coborâtă asupra poporului său
pentru a-l ajuta în această cumplită încercare. Este observabil că între
domnitor și supușii săi există o simbioză foarte puternică. Oamenii simpli
reprezintă baza politicii sale, iar pentru norod voievodul reprezintă
domnitorul adorat, apărător al intereselor obștești.
Unui domnitor nu-i ajunge
să fie un bun gospodar sau un bun războinic, ci îi mai trebuie ceva mai de preț
fără de care nu poate duce la bun sfârsit idealul pentru care se luptă de atata
amar de vreme. Acea însușire absolut necesară este cunoașterea semenilor. Poate
că o parte din reușita lui Ștefan se datorează tocmai acestui lucru. Cunoscător
al psihicului uman a știut întotdeauna ce să spună și când să spună un discurs
menit să-și încurajeze oamenii în situații limită ca aceasta dinaintea luptei
de la Codrii Cosminului. Discursul imaginat de Alecsandri poate fi considerat
ca un exemplu al artei de manipulare pe care o deținea Ștefan. Câteva cuvinte
spuse din inimă atunci când trebuie fac uneori mai mult decât o mie de galbeni,
lucru care s-a dovedit în timpul luptei:
“Fie, le zice Ștefan, fie
cum cereți voi…
La arme! Și pe moarte! Căci
domnul e cu noi!”
Geniul
militar al lui Ștefan reiese din întâlnirea directă cu armata vrăjmașă.
Soldații săi îmbărbătați nu fug asemeni polonilor care încearcă să scape cu
viață. Se poate observa cât de important a fost discursul domnitorului. Lupta
este descrisă într-un mod excepțional: armata lui Albert este învinsă sub
îndrumarea lui Ștefan și însuși marele crai este nevoit să fugă pentru a-și
salva viața, renunțând momentan la visele lui de stapânitor al lumii.
“Așa scrie românul a sale
fapte mari,
Cu feru-n brazda neagră!…
Românul astăzi are
Pământul său drept carte
și pluguri cărturari.
Aici pe unde astăzi e
numai câmp, otavă,
Umbri-se-vor urmașii sub
Roșia Dumbravă!”
Poetul Vasile Alecsandri
a încercat să redea în “Dumbrava Roșie” câteva din însușirile domnului
Moldovei. Poemul lui Alecsandri rămâne unul dintre cele mai importante legende
care redau o parte din faptele lui Ștefan cel Mare.
2.4.2
Drama ”Apus de soare” de Barbu Ștefănescu Delavrancea
În 1912, literatura despre
domnia lui Ștefan cel Mare se îmbogățește cu o operă de mare însemnătate, drama
istorică “Apus de soare” a lui Barbu Ștefănescu Delavrancea. (Anexa 6)
Voievodul, privit într-o viziune modernă, este un mare erou politic, o
încărnare a Moldovei, a statului său.
În “Apus de soare” Ștefan
a ajuns bătrân, târându-și tot mai anevoie piciorul rănit, cu mulți ani în urmă
la cucerirea Chiliei. Își dă seama că i-au slăbit puterile, că trupul său nu
mai e al viteazului domnitor care a condus luptele de la Războieni și de la
Podul Înalt. Dar sufletul i-a ramas tânăr, astfel pornind la luptă ori de cate
ori este nevoie, uitând de rană și de guta care îl supărau. Omul a îmbătrânit,
a pierdut admirabila lui forță fizică de altădată, în timp ce domnul și-a
păstrat intactă tinerețea firii, a îndemnurilor spre binele țării și al obștii.
Lupta dintre fizic și psihic poate fi considerată conflictul intern al operei.
Ștefan cel Mare apare în piesa lui
Delavrancea ca tipul desăvârșit al domnitorului cu dragoste de țară, drept,
înțelept și viteaz, care s-a sprijinit în politica sa pe mica boierime și pe
oamenii simpli: pe țărani. Aceasta este imaginea pe care au transmis-o veacuri
de-a rândul legendele și tradițiile populare.
El întreprinde expediția
din Pocuția, de unde se întoarce cu rănile sângerânde și cu primele semne vizibile
ale dramei sale. El începe să realizeze că sfârșitul său se apropie. Ștefan
abia se mai sprijină în sabie, mantia o simte grea pe umeri, iar puterile-i
erau istovite. Însa își impune voința rămânând treaz în timpul operației,
veghind cu grijă destinul țării.
Conflictul psihologic se
observă atunci când Ștefan află de uneltirile lui Ulea, adică de îndată ce
izbucnește și conflictul social. Boierii complotiști se izolează încă din actul
I, când la Sfatul Domnesc, ce are loc în legătură cu Pocuția, ei încearcă să
invoce sănătatea șubredă a voievodului, îndemnându-l să renunțe la o nouă
bătălie. Orbiți de dorința de a pune mâna pe putere și convinși că rana va
grabi sfârșitul lui Ștefan, ei vorbesc de domn ca de o persoană a trecutului.
Din discuția lor înțelegem limpede linia politicii lui Ștefan, îndreptată împotriva
marii boierimi. Boierii nu-i pot ierta domnului simpatia pentru răzășime și în
general pentru oamenii cu merite pe care-i ridicase în rang:
“Drăgan: A fost bun…nu
zic…
Stavăr: Și drept…
Drăgan: Cu țara, da…
Stavăr: Pe noi ne-a cam
scurtat…
Drăgan: Boier, răzaș,
țăran supus, era totuna în fața lui.
Staăar: Moșiile le
împărțea numai la ostași…”
Visurile celor trei de a instala
o «epitropie», adică de a prelua puterea după moartea lui Ștefan, sunt însă
spulberate în curând. Ștefan, care aflase intențiile lor trădătoare, îi ține
sub ochi și se mulțumește a face apropouri subtile. Boierii însă nu se
liniștesc. Ei fac agitație în favoarea lui Ștefăniță care era încă minor. Încă
o dată domnul învinge slăbiciunile și neputințele omului, ridicându-se din pat
și, de această dată, ucigându-i cu mâna sa pe uneltitori. Era ultimul act de
dreptate pe care-l înfăptuia spre a-și consolida testamentul său politic.
«Apus de soare» ni
se înfățișeaza ca poemul în care patriotismul întruchipat în figura lui Ștefan
cel Mare atinge în câteva momente apogeul. Delavrancea demonstrează că deși
corpul, fizicul se deteliorează, spiritul rămâne veșnic tânăr și gata de acțiune.
Nu pot fi date uitării cuvuntele marelui Voievod: «Țineți minte cuvintele
lui Ștefan, care v-a fost baci până la adânci bătrâneți… că Moldova n-a fost a
strămoșilor mei, n-a fost a mea, și nu e a voastră, ci a urmașilor voștri și a
urmașilor urmașilor voștri, în veacul vecilor.»
În ziua de 2 iulie 1504,
într-o Marți, Ștefan încetă din viață, după ce mai întâi hotărâse ca urmaș la
tron pe fiul său Bogdan. Însoțit de dregători, de toată curtea și de mare
mulțime de popor, care simțea că a pierdut pe cel mai mare conducător al ei, a
fost purtat trupul eroului spre mănăstirea Putna unde și astăzi se odihnește.
După lectura acestei
drame putem spune că Ștefan cel Mare a fost și un pater familiae, fiindcă pentru el Moldova este o familie. Le poartă
tuturor de grijă și-i ocrotește. De aceea pune soarta țării mai presus de viața
sa. Ștefan este o imagine a poporului român silit să se bată timp de două
milenii pentru supraviețuire, cu o mulțime de valuri de tătari, turci, poloni,
unguri, austrieci și alte neamuri.
2.4.3
Portretul lui Ștefan cel Mare în romanul ”Frații Jderi” de Mihail Sadoveanu
Printre toate creațiile
literare dedicate lui Ștefan cel Mare, cele scrise de Mihail Sadoveanu ocupă un
loc de seamă. Prozatorul îmbogățește imaginea lui Ștefan
cu o dimensiune nouă, viața interioară, evocarea mișcărilor sufletești. Opera
cea mai importantă, o adevărată epopee, este romanul în trei volume “Frații
Jderi”. (Anexa 7)
În primăvara anului 1469
Ștefan este așteptat de o mare mulțime de oameni la mănăstirea Neamțului. În
întâmpinarea voievodului au venit oameni din toate părțile, dornici să-l vadă
pe cel pe care l-au ales domnitor pe câmpia de la Drieptate. Jder cel mititel,
fiul mezin al comisului, vestește că alaiul domnesc se apropie.
Domnitorul se arată
poporului cu inima deschisă, politica voievodului se baza pe încrederea ce i-o
arătau acești oameni. De aceea el preferă sa se afle în mijlocul norodului care
l-a făcut domnitor. Îngăduitor cu oamenii, acesta acceptă să devină nașul unui
copil născut de mama sa în timp ce voievodul se adresa supușilor. Figura
domnitorului este văzută în momente caracteristice: călătorind prin țară,
făcând județe, întâlnindu-se cu dregătorii, conducând oștirea sau examinându-si
conștiința în clipe de meditație.
Ștefan găsește timp, în
ciuda războaielor, să-și refacă viața de familie. Câteva episoade din cel de-al
doilea volum sunt dedicate căsătoriei cu Maria de Mangop, coborâtoare din
împarații bizantini.
De o parte e prezentat și
cadrul natural, de o frumusețe măreață. Voievodul participă la o vânătoare
domnească la Izvorul Alb, căutând nu atat vânatul obișnuit cât singurătatea
unde sălășluiește bourul cel tare, locurile legate de amintirea unor vechi
tradiții.
Țara Moldovei stătea de
veghe. Trimis de domnul său, Ionuț a pătruns în tainele politicii otomane,
aducând de la Constantinopol știri prețioase despre intențiile expansioniste
ale Sultanului. Ștefan Vodă și țara vor înfrunta, în cel de-al treilea volum,
«Oamenii Măriei Sale», pericolul turcesc. Toată țara ia parte la luptă, direct
sau indirect; oștirea moldovenească rezistând împotriva mult mai numeroasei
armate turcești, formată din luptători de profesie, mercenari. Bătălia de la
Vaslui din 1475 demonstrează că nu mulțimea luptătorilor, ci patriotismul
hotărăște victoria. Explicația victoriei lui Ștefan constă în sprijinul
neprețuit din partea poporului. Dând pământ țăranilor, făcându-i răzeși,
domnitorul și-a asigurat
oșteni devotați: oamenii Măriei Sale.
În realizarea portretului
lui Ștefan cel Mare Sadoveanu culege mărturii din cronici și izvoare străine,
dar și din legendele folclorice, numeroase: «Se vorbește prin sate despre măria
sa că-i om nu prea mare de stat, însă groaznic când își încruntă sprânceana».
Sunt relevate trăsături, indirect, din clasicul portret schițat de Grigore
Ureche. Se vorbește că Măria sa are pecete pe brațul său drept și legământ
sfânt. Intrand în al patruzecilea an al vârstei, strălucitul chip al domniei
era în culmea bărbăției. Ca trăsătură dominantă, se remarca o puternică voință.
Avea o puternică strângere a buzelor și o privire verde tăioasă. Viteazul om de
arme impune respect și admirație. Deși scund de statură, cei dinaintea sa,
opriți la zece pași, păreau că se uită la el de jos în sus.
În momentele grele,
boierii sunt cuprinși de panică; în aceleași împrejurări măria sa pare de
bronz, izbutind să-și ție, sub zâmbetul batjocoritor din afară, zbuciumul
lăuntric. Voievodul feudal cultivă așa virtuți ca cinstea și
generozitatea. In juru-i el vrea inimi arse de credință, acest fapt atragând,
ca drept răsplată, bunătatea domnească. Loialitatea trebuie
să asigure biruința în bătăliile jertfei pe care domnia sa urma să le viseze în
nopți de neliniște. În acțiunile sale domnitorul se sprijină pe devotamentul
oamenilor din popor.
Cu toate contrastele, el nu pierde din
aureola sa: semeț și generos, impulsiv și drept, personajului descris de Sadoveanu
îi sunt specifice energia și gravitatea.
În convorbirile cu solii
venețieni conducătorul politic privește evenimentele cu pătrundere, în spirit
realist: Sunt în lume crai și împărați: puterea lor e slabiciune dacă nu
înțeleg de ce răsare și asfințește soarele. Expansiunea turcească putea fi
oprită, crede el. «Eu socotesc că puterea lui Sultan Mehmet e mare, însă n-o
cred nebiruită. Pentru victorie ar fi fost nevoie de o coaliție puternică. Să
ne înarmăm pe dinăuntru cu credință tare, dar pe dinafară să nu uitam a pune
zale și a ținea în mână sabie ascuțită.» Logica strategului, apreciată de solii
străini, arată că omul de arme a băut din apa înțelepciunii din aceeași fântână
din care s-a adăpat apusul.
Țara bântuită și sărăcită
de trădători trebuia salvată. Clarvăzător, Ștefan înțelege să dea mulțimilor
dreptatea de care erau însetate. “El a fost bărbatul cel dorit de morți și
așteptat de vii. Brațul măriei sale a lovit, a stăpânit și a călăuzit (…) . A
prigonit pe lotri; a bătut peste fălci pe dușmani, a grăbit sfârșitul
vicleniilor.» Aceste cuvinte exprimă esența portretului.
CONCLUZII
Cinstind
numele domnitorului Ștefan cel Mare care şi-a dedicat întreaga viaţă poporului
său, mulți scriitori i-au înveșnicit chipul. Pe plan literar, domnia lui Ştefan cel Mare coincide cu apariţia primelor
scrieri istorice din literatura noastră: Letopiseţul de la Bistriţa,
Letopiseţul de la Putna, Cronica anonimă moldo-germană, primele monumente ale istoriografiei noastre.
Pentru poporul nostru
Ştefan a rămas simbolul eroismului, înţeles în toate ipostazele, simbolul
independenţei, al dreptăţii, al înţelepciunii politice.
Pentru toate calităţile, faptele sale eroice, de smerenie, de bunătate, de dreptate, de evlavie, de creştin adevărat etc, apelativul cel Sfânt îi este conferit acum, şi pe bună dreptate, de către Sinodul Bisericii Ortodoxe Române.
Profunde sentimente sunt exprimate în mod emoţionant de către mari istorici:
Un om minunat, un sfânt cum nu mai poate răsări un altul: căci el era izvorul a toată vitejia, el era fântâna tuturor dreptăţilor, el era marea bunătăţilor... Nici un loc de ţară n-a rămas nesfinţit de biruinţele lui sau de suferinţele cu care le plătea... Tot ce a fost pe acest pământ se topeşte în lumina lui. Vor şti poeţii, scriitorii de astăzi să dea glas iubirii nemărginite... chipului de viteaz bun, cuminte şi sfânt al celui mai mare om ce s-a ridicat dintre români.
În operele studiate chipul domnitorului Ștefan cel Mare și Sfânt în calitate de reprezentant al conștiinței naționale apare în câteva ipostaze:
Pentru toate calităţile, faptele sale eroice, de smerenie, de bunătate, de dreptate, de evlavie, de creştin adevărat etc, apelativul cel Sfânt îi este conferit acum, şi pe bună dreptate, de către Sinodul Bisericii Ortodoxe Române.
Profunde sentimente sunt exprimate în mod emoţionant de către mari istorici:
Un om minunat, un sfânt cum nu mai poate răsări un altul: căci el era izvorul a toată vitejia, el era fântâna tuturor dreptăţilor, el era marea bunătăţilor... Nici un loc de ţară n-a rămas nesfinţit de biruinţele lui sau de suferinţele cu care le plătea... Tot ce a fost pe acest pământ se topeşte în lumina lui. Vor şti poeţii, scriitorii de astăzi să dea glas iubirii nemărginite... chipului de viteaz bun, cuminte şi sfânt al celui mai mare om ce s-a ridicat dintre români.
În operele studiate chipul domnitorului Ștefan cel Mare și Sfânt în calitate de reprezentant al conștiinței naționale apare în câteva ipostaze:
a)
Diplomatul
– caută să creeze o coaliție antiotomană :
-
Barbu
Ștefănescu Delavrancea ”Apus de soare” – discursul din actul III;
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi” – căsătoria cu Maria de Mangop.
b)
Apărător
al ființei naționale:
-
Grigore
Ureche ”Letopisețul Țării Moldovei” –
”unde era nevoie se vâra”;
-
Barbu
Ștefănescu Delavrancea ”Apus de soare” – lupta cu polonii;
-
Vasile
Alecsandri ”Dumbrava Roșie” – lupta cu polonii;
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi” – luptele cu turcii și tătarii.
c)
Strategul
– construiește planurile bătăliei – face istorie:
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi”;
-
Lipinți
– plasa în care-i prinde pe tătari;
-
Vaslui
– atragerea turcilor în mlaștini;
-
Vasile
Alecsandri ”Dumbrava Roșie” – îi surprinde pe leși;
-
Barbu
Ștefănescu Delavrancea ”Apus de soare” – ascunde grosul armatei.
d)
Conștiința
națională:
-
Barbu
Ștefănescu Delavrancea ”Apus de soare” – subordonarea față de interesele
naționale: ”ce-a vrut Moldova”; ”voința ei și a mea a fost una”,”Moldova
n-a fost a stramoșilor mei, n-a fost a mea, și nu e a voastră, ci a urmașilor
voștri și a urmașilor urmașilor voștri, în veacul vecilor.”
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi” – Izvorul Alb – caută sihaștri, ca să se sfătuiască,
dacă să angajeze Moldova în lupta contra turcilor.
e)
Domnul
– puterea și folosirea ei – esență a conflictelor cu boierii:
-
Barbu
Ștefănescu Delavrancea ”Apus de soare” – urcă pe tron pe Bogdan;
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi” – Alexandrel Vodă spune lui Ionuț: ”căci puterea lor
fiind de la Dumnezeu trebuie s-o folosească pentru obște”.
-
Grigore
Ureche – domnul model de conduită.
f)
Constructorul
– construiește sistemul de apărare a Moldovei;
-
Construiește
un brâu de cetăți în jurul Moldovei;
-
Face
zidul viu din răzeși în jurul hotarelor.
g)
Organizatorul
vieții sociale.
-
Grigore
Ureche ”Letopisețul Țării Moldovei” –
”unde nu gândeai acolo îl aflai”;
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi” – ”Neguțătorii treceau fără grijă”.
h)
Judecătorul
– dă legi drepte, apără datina, obiceiurile, familia.
-
Barbu
Ștefănescu Delavrancea ”Apus de soare” – ”că vru ea un domn drept”.
-
Mihail
Sadoveanu ”Frații Jderi” – ”s-a făcut lumină și dreptate în Țara Moldovei”.
În calitate de reprezentant al conștiinței creștine Ștefan cel Mare este
un apărător al lumii creștine: ține timp de o jumătate de secol în loc
expansiunea valului asiatic păgân, reprezentat de turci și tătari, fiind numit
de papa de la Roma ”atletul lui Hristos”. A construit 44 de lăcașuri sfinte,
câte unul după fiecare victorie, în acest fel mulțumindu-I lui Dumnezeu pentru
ajutor. Imaginea lui Ștefan cel Mare păstrată în timp este a unui domn evlavios
și cucernic, fiind numit ”Sveti Ștefan Vodă”.
BIBLIOGRAFIE
1.
Vasile Alecsandrii ---
Poezii alese, 1990 editura Minerva
2.
Barbu Delavrancea ---
Teatru, 1969, Editura Tineretului
3.
Hurmuzachi-Densușeanu,
Documente; II 2, ”Portret în istorie”
4.
Soarele Moldovei în
memoria cărții de citire / texte culese de Î. P. S. Pimen, Arhiepiscop al
Sucevei și Rădăuților – Suceava: Editura Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților,
2004
5.
Alexandrescu, Emil;
Analize și sinteze de literatură română, Editura Moldova
6. Vianu,
Tudor, Studii de literatură română, Bucureşti, 1964.
8.
Grigore Ureche, Letopisețul
Tării Moldovei, de când s-au descălecat țara și decursul anilor și de viiața domnilor
care a scrie de la Dragoș vodă până la Aron vodă (1359-1594)
9.
Sadoveanu, Mihail, Frații
Jderi, Editura 100 + GRAMAR, București, 1996
Anexa 1
Anexa 2
Немає коментарів:
Дописати коментар