понеділок, 3 лютого 2020 р.

Clasa 9. Vorbirea. expunere orală amănunțită


Limba română

Clasa: a 9-a

Tema lecţiei: Vorbirea. Expunere orală amănunţită. Ce este dragostea?

Tipul lecţiei: de formare a priceperilor şi deprinderilor.

Strategia didactică:

·                                                                                                        Metode şi procedee: metoda interactivă (activitate în grup), metoda exerciţiului, dialog autentic, conversaţie euristică, expunere euristică explicativă, descoperire inductivă prin investigare, problematizarea, brainstorming-ul, modelul iconic.

·        Mijloace didactice: Biblia, fişe, glob, dicţionarul de sinonime.

Obiective de referinţă:

·        asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·        întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.


Obiective operaţionale:

O1– să-şi activeze cunoştinţele de limbă pentru a percepe şi a realiza fapte de comunicare orală;
O2 – să-şi exprime şi să argumenteze opinia referitor la temă;
O3 – să expună amănunţit conţinutul unui text;
O4 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
O5 – să lucreze cu dicţionarul de sinonime;
O6 – să manifeste interes faţă de tema dată;
O7 – să respecte normele limbii literare;
O8 – să întrebuinţeze posibilităţile expresive ale limbii;
O19 – să manifeste toleranţă faţă de opiniile colegilor.


Motto:
Iubeşte-l pe aproapele tău ca pe tine însuţi.



Ø      Moment organizatoric

Ø      Captarea atenţiei elevilor

- Navigând pe Internet, am găsit scrisoarea unei adolescente, în care ea pune o întrebare destul de simplă, la prima vedere, dar foarte importantă pentru o lume întreagă. Aş vrea să v-o citesc şi vouă,

Trăim într-o lume plină de oameni care iubesc şi care sunt iubiţi. Oameni care cred ca ştiu ce înseamnă dragostea, dar totuşi nu o pot explica. Atunci mi-am pus întrebarea: Ce este  dragostea ?. O intrebare aparent simplă, dar mai complicată când trebuie să dăm raspunsul.
Unii, când aud această întrebare se gândesc la un iubit(ă), la un  membru de familie sau poate la un prieten special în care poţi avea încredere. Probabil că dacă vom întreba o sută de persoane ce este dragostea, vom primi o sută de raspunsuri diferite.  Unii ar spune că A iubi este ceva abstract, un sentiment, o formă de a gandi, de a simţi alături de persoana iubită. Alţii că ar fi o atitudine, alţii că ar fi poate un produs al voinţei sau al educaţiei.
          Dicţionarul ne dă o definiţie care ne prezintă dragostea ca fiind un sentiment de afecţiune pentru cineva sau ceva. Însă, prezentată mai formal, dragostea este un sentiment care vine din inimă, un sentiment care nu se transmite genetic. Şi totusi, dupa câte „cercetări” s-au făcut, dupa câte definiţii s-au dat, după câte poezii i s-au închinat, nimeni nu ştie ce e dragostea! Acel sentiment care înalţa si coboară, care ucide si naşte în acelaşi timp. Poate împreună vom da răspuns la această întrebare!

Ø Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale

- Astăzi avem o lecţie de vorbire, expunerea amănunţită a unui text şi vom vorbi despre dragoste.

1.     Dezvoltarea inteligenţei verbal-lingvistice

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v exerciţiul
Pe monitor sunt scrise următoarele cuvinte: bunătate, iertare, invidie, ură, ajutor, zâmbet, credinţă, înţelegere, răutate, răzbunare, violenţă, agresivitate, ceartă, modestie, hoţie, cinste, adevăr, minciună.

Fiecare elev îşi alege câte un cuvânt şi motivează alegerea făcută.

·        Grupaţi în două coloane cuvintele date după semnificaţia lor.
·        Determinaţi ce exprimă ele.
              BINELE                                                 RĂUL

·        Scrieţi cuvintele în caiet, apoi, lucrând cu dicţionarul de sinonime, găsiţi sinonimele lor.
I grup:
Bunătate – blândeţe, amabilitate;
Iertare – indulgenţă, milostivire;
Ajutor – ocrotire, protecţie, sprijin;
Zâmbet – surâs, zâmbire;
Credinţă – convingere, fidelitate, speranţă;
Înţelegere – îngăduinţă;
Modestie – simplitate;
Cinste – corectitudine, onestitate, onoare,
Adevăr – real, justeţe

Al II-lea grup:
Invidie – ciudă, gelozie, pică;
Ură – duşmănie;
Răutate – brutalitate, cruzime, barbarie;
Răzbunare – pedeapsă;
Violenţă – agresivitate, răutate;
Ceartă – neînţelegere, sfadă;
Hoţie – furt, şarlatanie;
Minciună – născoceală, scorneală, neadevăr.

Ø Despre dragoste...

- Există mai multe feluri de iubire care ne definesc personalitatea, ne ajută să ne dezvoltăm şi să ne maturizăm.
 
      Acest sentiment îl avem de cand ne naştem şi nimeni nu se poate lăuda că a inventat dragostea. Dragostea este veşnică, care nu se schimbă odata cu vremurile, faţă de alte lucruri care au un decurs firesc, un început şi un sfârşit.

       -     Ce fel de dragoste cunoaşteţi voi?
-              Cel mai bine dragostea este explicată în Sfânta Scriptură, care ne arată că anume dragostea este menirea supremă a omului pe pământ. Să iubim ne îndeamnă Dumnezeu în cele 10 porunci.

1.     Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai alţi dumnezei în afară de Mine.
2.     Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a vreunui lucru, să nu te închini lor, nici să le slujeşti.
3.     Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în deşert.
4.      Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o sfinţeşti.
5.     Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta.
6.     Să nu ucizi.
7.     Să nu fii desfrânat.
8.     Să nu furi.
9.     Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău.
10. Să nu doreşti nimic din câte are aproapele tău.

- Cele 10 porunci se pot împărţi în două porunci mari. Care ar fi ele după părerea voastră? (Să-l iubim pe Dumnezeu şi să-l iubim pe aproapele nostru.)
- Ce le arată oamenilor primele patru porunci?
- Care porunci cuprind datoriile omului faţă de aproapele său?

- Din cele 28 de parabole din Noul Testament 2 ne arată ce este dragostea: Parabola fiului risipitor şi Samarineanul milostiv.

(se povestesc parabolele)

- Ce concluzii putem face din cele auzite?

- Puteţi expune şi alte povestioare sau pilde despre dragoste?

(expunerile elevilor)

Dezvoltarea inteligenţei literare


Folosiţi-vă cunoştinţele!

v metoda exerciţiului

·        Se citeşte un fragment din poezia Hristos a înviat! de Alexandru Vlahuţă.

Iisus zâmbeşte tuturora
Atotputernic şi smerit.
El orbilor le dă lumină
Şi muţilor le dă cuvânt,
Pe cei infirmi îi întăreşte
 Pe morţi îi scoală din mormânt.
Şi tuturora, deopotrivă,
Împarte darul lui ceresc-
Şi celor care cred într-însul,
Şi celor ce-l batjocoresc:
Fiţi blânzi cu cei ce vă insultă,
Iertaţi pe cei ce vă lovesc,
Iubiţi pe cei ce-n contra voastră
Cu vrăjmăşie se pornesc!

Vocabular.
Smerit – supus, modest, evlavios;
Infirm – invalid, schilod;
A batjocori – a lua în râs;
A insulta – a jigni;
Vrăjmăşie – duşmănie.

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v dialog autentic

·        Ce ştiţi despre Iisus Hristos?
·        Ce ne învaţă Mântuitorul nostru?

Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!

v expunere euristică explicativă

Dumnezeu doreşte ca toţi oamenii să cunoască adevărul şi să-l urmeze, ca să aibă viaţă paşnică şi binecuvântată, să se mântuiască şi să dobândească fericirea veşnică în Împărăţia Sa cerească, să se iubească unii pe alţii. Pentru ca să îndeplinească voia lui Dumnezeu, fiecare om trebuie să posede un şir de calităţi. Despre unele am vorbit la începutul lecţiei, despre altele vom afla din prezentarea următoare.

(Prezentare POWER POINT „Magazinul raiului”)

Ø Generalizarea lecţiei

Dragi elevi, la lecţia de astăzi am încercat să dăm răspuns la întrebarea „Ce este dragostea?” Am înţeles că dragostea este un sentiment suprem, este lăsată de la Dumnezeu. Magia începe cu iubirea mamei, o iubire pură, sinceră, infinită, care ne învăluie toată viaţa. Datoria fiecărui om, însă, este să-l iubească pe aproapele său ca pe sine însuşi.
-          Însă pe pământ toţi oamenii trăiesc în dragoste?
-         Ce calităţi ar trebui să aibă oamenii ca să trăiască în dragoste?

v modelul iconic
(elevii scriu calităţi şi populează globul)

Ø    Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor

Ø    Temă pentru acasă

·                    Alcătuiţi un text de volum mic adresat unui prieten (poate fi şi scrisoare) în care să exprimaţi impresiile despre lecţie.

Немає коментарів:

Дописати коментар