Limba
română
Clasa: a 9-a
Tema
lecţiei: Vorbirea.
Expunere orală amănunţită. Ce este dragostea?
Tipul
lecţiei: de formare a priceperilor şi deprinderilor.
Strategia
didactică:
·
Metode şi procedee: metoda interactivă
(activitate în grup), metoda exerciţiului, dialog autentic, conversaţie
euristică, expunere euristică explicativă, descoperire inductivă prin
investigare, problematizarea, brainstorming-ul, modelul iconic.
·
Mijloace didactice: Biblia, fişe, glob,
dicţionarul de sinonime.
Obiective de referinţă:
·
asigurarea materialului necesar pentru
însuşirea temei;
·
întrebuinţarea vocabularului adecvat
temei.
Obiective
operaţionale:
O1–
să-şi activeze cunoştinţele de limbă pentru a percepe şi a realiza fapte de
comunicare orală;
O2 –
să-şi exprime şi să argumenteze opinia referitor la temă;
O3 –
să expună amănunţit conţinutul unui text;
O4 –
să-şi îmbogăţească vocabularul;
O5 –
să lucreze cu dicţionarul de sinonime;
O6 –
să manifeste interes faţă de tema dată;
O7 –
să respecte normele limbii literare;
O8 –
să întrebuinţeze posibilităţile expresive ale limbii;
O19 –
să manifeste toleranţă faţă de opiniile colegilor.
Motto:
Iubeşte-l pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
Ø
Moment organizatoric
Ø
Captarea atenţiei
elevilor
- Navigând pe Internet, am găsit scrisoarea unei
adolescente, în care ea pune o întrebare destul de simplă, la prima vedere, dar
foarte importantă pentru o lume întreagă. Aş vrea să v-o citesc şi vouă,
Trăim într-o
lume plină
de oameni care iubesc şi
care sunt iubiţi.
Oameni care cred ca ştiu
ce înseamnă
dragostea, dar totuşi
nu o pot explica. Atunci mi-am pus întrebarea: „Ce
este dragostea ?”.
O intrebare aparent simplă, dar mai complicată când
trebuie să
dăm
raspunsul.
Unii, când
aud această întrebare
se gândesc la un iubit(ă), la un membru de familie sau poate la un
prieten special în care poţi avea încredere.
Probabil că dacă
vom întreba o sută de persoane ce este dragostea, vom primi o sută de raspunsuri diferite. Unii ar spune că A iubi
este ceva abstract, un sentiment, o formă de a
gandi, de a simţi alături de
persoana iubită. Alţii că ar fi o atitudine, alţii că ar fi
poate un produs al voinţei sau al educaţiei.
Dicţionarul ne dă o definiţie care ne prezintă dragostea ca fiind un sentiment de afecţiune pentru cineva sau ceva. Însă, prezentată mai formal, dragostea este un sentiment care vine din inimă, un sentiment care nu se transmite genetic. Şi totusi, dupa câte „cercetări” s-au făcut, dupa câte definiţii s-au dat, după câte poezii i s-au închinat, nimeni nu ştie ce e dragostea! Acel sentiment care înalţa si coboară, care ucide si naşte în acelaşi timp. Poate împreună vom da răspuns la această întrebare!
Dicţionarul ne dă o definiţie care ne prezintă dragostea ca fiind un sentiment de afecţiune pentru cineva sau ceva. Însă, prezentată mai formal, dragostea este un sentiment care vine din inimă, un sentiment care nu se transmite genetic. Şi totusi, dupa câte „cercetări” s-au făcut, dupa câte definiţii s-au dat, după câte poezii i s-au închinat, nimeni nu ştie ce e dragostea! Acel sentiment care înalţa si coboară, care ucide si naşte în acelaşi timp. Poate împreună vom da răspuns la această întrebare!
Ø Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
- Astăzi avem o lecţie de vorbire, expunerea amănunţită a
unui text şi vom vorbi despre dragoste.
1.
Dezvoltarea inteligenţei
verbal-lingvistice
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v exerciţiul
Pe monitor
sunt scrise următoarele cuvinte: bunătate,
iertare, invidie, ură, ajutor, zâmbet, credinţă, înţelegere, răutate, răzbunare,
violenţă, agresivitate, ceartă, modestie, hoţie, cinste, adevăr, minciună.
Fiecare
elev îşi alege câte un cuvânt şi motivează alegerea făcută.
·
Grupaţi în două coloane cuvintele date după semnificaţia
lor.
·
Determinaţi ce exprimă ele.
BINELE RĂUL
·
Scrieţi cuvintele în caiet, apoi, lucrând cu dicţionarul
de sinonime, găsiţi sinonimele lor.
I grup:
Bunătate –
blândeţe, amabilitate;
Iertare –
indulgenţă, milostivire;
Ajutor –
ocrotire, protecţie, sprijin;
Zâmbet –
surâs, zâmbire;
Credinţă –
convingere, fidelitate, speranţă;
Înţelegere
– îngăduinţă;
Modestie –
simplitate;
Cinste –
corectitudine, onestitate, onoare,
Adevăr – real,
justeţe
Al II-lea grup:
Invidie –
ciudă, gelozie, pică;
Ură –
duşmănie;
Răutate –
brutalitate, cruzime, barbarie;
Răzbunare
– pedeapsă;
Violenţă –
agresivitate, răutate;
Ceartă –
neînţelegere, sfadă;
Hoţie –
furt, şarlatanie;
Minciună –
născoceală, scorneală, neadevăr.
Ø Despre dragoste...
- Există mai multe
feluri de iubire care ne definesc personalitatea, ne ajută să ne dezvoltăm şi să ne
maturizăm.
Acest sentiment îl avem de cand ne naştem şi nimeni nu se poate lăuda că a inventat dragostea. Dragostea este veşnică, care nu se schimbă odata cu vremurile, faţă de alte lucruri care au un decurs firesc, un început şi un sfârşit.
Acest sentiment îl avem de cand ne naştem şi nimeni nu se poate lăuda că a inventat dragostea. Dragostea este veşnică, care nu se schimbă odata cu vremurile, faţă de alte lucruri care au un decurs firesc, un început şi un sfârşit.
- Ce fel de dragoste
cunoaşteţi voi?
-
Cel mai bine dragostea este explicată în Sfânta
Scriptură, care ne arată că anume dragostea este menirea supremă a omului pe
pământ. Să iubim ne îndeamnă Dumnezeu în cele 10 porunci.
1. Eu sunt Domnul Dumnezeul
tău, să nu ai alţi dumnezei în afară de Mine.
2. Să nu-ţi faci chip
cioplit şi nici un fel de asemănare a vreunui lucru, să nu te închini lor, nici
să le slujeşti.
3. Să nu iei numele Domnului
Dumnezeului tău în deşert.
4. Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o
sfinţeşti.
5. Cinsteşte pe tatăl tău şi
pe mama ta.
6. Să nu ucizi.
7. Să nu fii desfrânat.
8. Să nu furi.
9. Să nu mărturiseşti strâmb
împotriva aproapelui tău.
10. Să nu doreşti nimic din câte
are aproapele tău.
- Cele 10 porunci se pot împărţi
în două porunci mari. Care ar fi ele după părerea voastră? (Să-l iubim pe
Dumnezeu şi să-l iubim pe aproapele nostru.)
- Ce le arată oamenilor primele
patru porunci?
- Care porunci cuprind datoriile
omului faţă de aproapele său?
- Din cele 28 de parabole din
Noul Testament 2 ne arată ce este dragostea: Parabola fiului risipitor
şi Samarineanul
milostiv.
(se povestesc
parabolele)
- Ce concluzii putem face din
cele auzite?
- Puteţi expune şi alte
povestioare sau pilde despre dragoste?
(expunerile
elevilor)
Dezvoltarea inteligenţei literare
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiului
·
Se citeşte un fragment din poezia Hristos a înviat! de Alexandru Vlahuţă.
Iisus zâmbeşte tuturora
Atotputernic şi smerit.
El orbilor le dă lumină
Şi muţilor le dă cuvânt,
Pe cei infirmi îi întăreşte
Pe morţi îi scoală din mormânt.
Şi tuturora, deopotrivă,
Împarte darul lui ceresc-
Şi celor care cred într-însul,
Şi celor ce-l batjocoresc:
Fiţi blânzi cu cei ce vă insultă,
Iertaţi pe cei ce vă lovesc,
Iubiţi pe cei ce-n contra voastră
Cu vrăjmăşie se pornesc!
Vocabular.
Smerit – supus, modest, evlavios;
Infirm – invalid, schilod;
A batjocori – a lua în râs;
A insulta – a jigni;
Vrăjmăşie – duşmănie.
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v dialog autentic
·
Ce ştiţi despre Iisus Hristos?
·
Ce ne învaţă Mântuitorul nostru?
Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!
v expunere euristică explicativă
Dumnezeu
doreşte ca toţi oamenii să cunoască adevărul şi să-l urmeze, ca să aibă viaţă
paşnică şi binecuvântată, să se mântuiască şi să dobândească fericirea veşnică
în Împărăţia Sa cerească, să se iubească unii pe alţii. Pentru ca să
îndeplinească voia lui Dumnezeu, fiecare om trebuie să posede un şir de
calităţi. Despre unele am vorbit la începutul lecţiei, despre altele vom afla
din prezentarea următoare.
(Prezentare POWER POINT „Magazinul raiului”)
Ø Generalizarea lecţiei
Dragi elevi, la lecţia de
astăzi am încercat să dăm răspuns la întrebarea „Ce este dragostea?” Am înţeles
că dragostea este un sentiment suprem, este lăsată de la Dumnezeu. Magia începe cu iubirea mamei, o iubire pură,
sinceră, infinită, care ne învăluie toată viaţa. Datoria fiecărui om,
însă, este să-l iubească pe aproapele său ca pe sine însuşi.
-
Însă pe pământ
toţi oamenii trăiesc în dragoste?
-
Ce calităţi ar trebui să aibă oamenii ca să trăiască în
dragoste?
v modelul iconic
(elevii scriu calităţi şi
populează globul)
Ø Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor
Ø Temă pentru acasă
·
Alcătuiţi un text de volum mic adresat unui prieten
(poate fi şi scrisoare) în care să
exprimaţi impresiile despre lecţie.
Немає коментарів:
Дописати коментар