Limba română
Clasa a 6-a
Tema lecţiei:
Vorbirea. Descrierea orală.
Tipul lecţiei: de
formare a priceperilor şi deprinderilor.
Strategia
didactică:
- Metode şi
procedee: expunere euristică explicativă; exerciţiul; activitate în echipe
mici.
- Mijloace
didactice: peisaje de iarnă, fişe de lucru, tabla multimedia
Obiectiv de
referinţă: să structureze corect, coerent, logic ideile comunicate.
Obiective operaţionale:
O1 –
să-şi activeze cunoştinţele de limbă pentru a percepe şi a realiza fapte de
comunicare orală;
O2 –
să-şi exprime şi să argumenteze opinia referitor la temă;
O3 –
să lucreze cu dicţionarul de sinonime;
O4 –
să-şi îmbogăţească vocabularul;
O5 –
să înţeleagă textele citite;
O6 –
să manifeste interes faţă de tema dată;
O7 –
să respecte normele limbii literare;
O8 –
să întrebuinţeze posibilităţile expresive ale limbii;
O9 – să manifeste toleranţă faţă de opiniile
colegilor.
Scenariu didactic
Ø Organizarea clasei
Ø Captarea atenţiei
Ghiciţi ghicitoarea:
Ø Anunţarea temei lecţiei şi a
obiectivelor operaţionale
- Propun
să săvârşim astăzi o interesantă călătorie în lumea plină de frumuseţi a
iernii. Crăiasa Iarna ne va duce în minunata-i împărăţie şi, ca să nu îngheţăm,
ne propune câteva exerciţii.
1.
Ce este descrierea.
2.
Lectura expresivă.
3.
Exerciţii pentru „limbă”.
4.
Expresii frumoase.
5.
Realizarea unui text oral despre iarnă.
Ø Ce este descrierea
Amintiţi-vă!
v expunere euristică explicativă
Compunerea în
care sunt zugrăvite fiinţe, lucruri, privelişti sau fenomene din natură se
numeşte descriere.
Aşezarea ideilor într-o descriere se face după plan, ca în oricare
compunere.
Ca să alcătuim o descriere, eset necesar:
·
să alegem o fiinţă, un obiect, o
privelişte sau un fenomen din natură.
·
Să privim cu atenţie deosebită obiectul
pe care vrem să-l descriem.
·
Să însemnăm toate observaţiile cu
privire la obiectul ales. Însuşirile obiectului pe care-l vom prezenta trebuie
să fie aşa de bine înfăţişate, încât oricine ar citi compunerea să- pară că are
obiectul în faţă.
Ø
Lectura
expresivă
Iarna
1.
Din văzduh cumplita iarnă cerne norii de
zăpadă,
Lungi
troiene călătoare adunate-n cer grămadă;
Fulgii zbor, plutesc în aer ca un roi de fluturi albi,
Răspândind fiori de gheaţă pe ai ţării umeri dalbi.
Ziua ninge, noaptea ninge, dimineaţa ninge iară!
Cu o zale argintie se îmbracă mândra ţară;
Soarele rotund şi palid se prevede printre nori
Ca un vis de tinereţe printre anii trecători.
.............................................................................
Dar ninsoarea încetează, norii fug, doritul soare
Străluceşte şi dezmiardă oceanul de ninsoare.
Vasile
Alecsandri, Iarna
2.
În păduri trosnesc stejarii! E un ger
amar, cumplit!
Stelele
par îngheţate, cerul pare oţelit,
Iar
zăpada cristalină pe câmpii strălucitoare
Pare-un lan de diamante ce scârţâie sub
picioare.
Vasile
Alecsandri, Miezul iernii
3.
Văd ca prin vis dealurile ca nişte
uriaşi dormind sub zăpadă, copacii tăcuţi, îmbrăcaţi în promoroacă, drumul ca o
oglindă, poleit de soare strălucitor.
Alexandru Vlahuţă, Amintiri
dintr-o iarnă
Ø Exerciţii pentru „limbă”
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v
exerciţiul
·
Găsiţi elementele atribuite elementelor
naturii:
ü Troiene
...
ü Fluturi
...
ü ... ţară
ü Soarele
... şi ...
ü Ger ...
ü Zăpadă
...
ü Câmpii
...
ü Copacii
...
·
Selectaţi comparaţiile:
ü Drumul e
ca ...
ü Dealurile
sunt ca ...
ü Fulgii
zboară ca ...
ü Zăpada
cristalină pare ...
·
Scrieţi toate personificările realizate
prin verbe:
ü Iarna
...
ü Ţara ...
ü Norii
...
ü Soarele
...
ü Dealurile
...
·
Creaţi comparaţii:
ü Troienele
sunt aidoma ...
ü Fulgii
cad ca ...
ü Pădurea
pare ...
ü Soarele
e ca ...
ü Iarna e
ca ...
ü Gheaţa
străluceşte ca ...
·
Găsiţi epitete originale pentru
cuvintele:
ü Iarnă –
ü Pădure –
ü Zăpadă –
·
Înlocuiţi cuvintele evidenţiate cu
sinonimele lor:
ü Cerul e
acoperit cu nori cenuşii.
ü Din
policandrul imens al cerului picură
mii de steluţe lucitoare.
ü Poienile
pădurii s-au acoperit cu o mantie
groasă, albă şi pufoasă.
ü Vântul nemilos a început să fluiere prin
hornuri.
ü Cumplita iarnă a speriat
toate vietăţile.
·
Selectaţi imaginile vizuale, auditive şi
dinamice.
Expresii
frumoase
“norii au început să se cearnă în steluţe argintii”
“zăpada s-a aşternut ca o mantie albă şi strălucitoare”
“au început să roiască albinele cele albe ”
“cerul este uneori înnorat, alteori alb ca zăpada”
“soarele nu mai este darnic şi nu mai are putere”
“iarna vremea este friguroasă”
“s-au dus zilele babei şi nopţile vegherii”
“prin râpi adânci zăpada de soare se ascunde”
“şi mugurii pe creangă se văd imbobocind”
“reci podoabe-n ramuri goale”
“iarna copiii sunt fericiţi”
“fulgi mari ca de vată”
“iarna cerne norii”
“cunună de steluţe argintii”
“mantie albă, strălucitoare”
“covoare albe şi moi”
“copaci de zahăr”
“zăpada s-a aşternut ca o mantie albă şi strălucitoare”
“au început să roiască albinele cele albe ”
“cerul este uneori înnorat, alteori alb ca zăpada”
“soarele nu mai este darnic şi nu mai are putere”
“iarna vremea este friguroasă”
“s-au dus zilele babei şi nopţile vegherii”
“prin râpi adânci zăpada de soare se ascunde”
“şi mugurii pe creangă se văd imbobocind”
“reci podoabe-n ramuri goale”
“iarna copiii sunt fericiţi”
“fulgi mari ca de vată”
“iarna cerne norii”
“cunună de steluţe argintii”
“mantie albă, strălucitoare”
“covoare albe şi moi”
“copaci de zahăr”
“fluturi lucitori gătesc pământul”
“iaz de oglindă”
“inimă de gheaţă”
“crengi gătite cu beteală”
“câmp de cristal”
“şirag de săniuţe”
“ninge ca-n poveşti”
“haină argintie”
“gheaţă ca oglinda”
“steluţe mici şi albe”
“fulgii pluteau în zbor legănat”
“Crăiasa Zăpezii”
“zăpada cade puzderie măruntă şi deasă ca făina la cernut”
“flori sclipitoare de argint se ţes pe geamuri”
“roiesc albinele cele albe”
“copacii ca nişte soldaţi muţi şi reci , cu zale de gheaţă”
“munţii ca nişte uriaşi adormiţi sub omăt”
“copacii ca nişte fantasme”
“iaz de oglindă”
“inimă de gheaţă”
“crengi gătite cu beteală”
“câmp de cristal”
“şirag de săniuţe”
“ninge ca-n poveşti”
“haină argintie”
“gheaţă ca oglinda”
“steluţe mici şi albe”
“fulgii pluteau în zbor legănat”
“Crăiasa Zăpezii”
“zăpada cade puzderie măruntă şi deasă ca făina la cernut”
“flori sclipitoare de argint se ţes pe geamuri”
“roiesc albinele cele albe”
“copacii ca nişte soldaţi muţi şi reci , cu zale de gheaţă”
“munţii ca nişte uriaşi adormiţi sub omăt”
“copacii ca nişte fantasme”
“zâna înveşmântată în alb”
“crengi îmbrăcate într-un palton de nea”
“a aşternut pe cer nori cenuşii”
“zăpadă albă şi pufoasă ”
“iarna a pornit prin munţi şi văi”
“a îmbrăcat brazii şi pinii cu cojoace grele de zăpadă”
“a pus crengilor mănuşi de puf”
“roi uşor de fluturi albi”
“iarna, vrăjitoarea cea căruntă”
“fulgul – floare mică şi rotundă, o minune de-o secundă”
“alb ca spuma laptelui”
“strălucitor ca un diamant”
“fluturaşi de argint zboară pe aripile nevăzute ale vântului”
“se joacă de-a prinselea prin aer”
“cad din cer ca nişte mărgăritare”
“cojoc de omăt”
“perlele mari şi albe dansau în văzduh un dans fantastic”
“casele şi-au pus căciui de blană albă”
“crengi îmbrăcate într-un palton de nea”
“a aşternut pe cer nori cenuşii”
“zăpadă albă şi pufoasă ”
“iarna a pornit prin munţi şi văi”
“a îmbrăcat brazii şi pinii cu cojoace grele de zăpadă”
“a pus crengilor mănuşi de puf”
“roi uşor de fluturi albi”
“iarna, vrăjitoarea cea căruntă”
“fulgul – floare mică şi rotundă, o minune de-o secundă”
“alb ca spuma laptelui”
“strălucitor ca un diamant”
“fluturaşi de argint zboară pe aripile nevăzute ale vântului”
“se joacă de-a prinselea prin aer”
“cad din cer ca nişte mărgăritare”
“cojoc de omăt”
“perlele mari şi albe dansau în văzduh un dans fantastic”
“casele şi-au pus căciui de blană albă”
“a pictat flori de gheaţă pe geamuri”
“cerul ca un imens policandru”
“zăpada ca un ocean de ninsoare”
“Crăiasa poartă o rochie cusută cu ace de gheaţă şi împodobită cu steluţe argintii”
“clopoţei de argint”
“cerul ca un imens policandru”
“zăpada ca un ocean de ninsoare”
“Crăiasa poartă o rochie cusută cu ace de gheaţă şi împodobită cu steluţe argintii”
“clopoţei de argint”
Ø Realizarea unui text oral despre iarnă
v
activitate
în echipe mici
Clasa se
va împărţi în echipe de 4-5 elevi. Fiecare echipă va primi tema textului. După
o pregătire de 7-10 minute fiecare echipă va povesti textul pregătit,
respectând cerinţele date.
Echipa I
– Pădurea iarna
Echipa a
II-a – Vis de iarnă
Echipa a
III-a – Drum de iarnă
Echipa a
IV-a – Peisaj de basm
Flori de gheaţă s-au aşternut la fereastra mea. Închid ochii
şi în faţa mea apare un lung câmp acoperit cu mărgăritare sclipitoare. Glasul
vântului de iarnă parcă îmi şopteşte povestea lui. Şi deodată, Zâna Iernii m-a
luat în zbor pe aripile ei străvezii. Era la fel ca în poveştile şi basmele pe
care mama mea mi le citea în fiecare seară. Ea îmi prezentă întreg
ţinutul pe care a pus stăpânire, după care a pocnit din degete şi un roi
de fluturii albi m-au înconjurat. Fulgii începuseră să zboare, iar spre surprinderea
mea, aveam aripi, pluteam şi dansam împreună cu ei, dansul fulgilor de nea.
Zâna îşi aduse caleaşca fermecată şi zbură împreună cu noii mei prieteni. Era atât de frumos!
Străbăteam cerul cu propriile mele aripi! După lungi zboruri, în final am ajuns
într-un loc minunat. Era palatul zânei. O clădire de gheaţă ca oglinda
împodobită de un păianjen iscusit şi pânze albe de un alb strălucitor îţi umpleau
ochii. Am păşit în palatul de cristal împreună cu fulgii, vântul şi zâna. În
mijlocul palatului era un loc magic. Fulgii construiau oameni de zăpadă, iar
vântul mă ducea în împărăţia lui, împărăţia poveştilor nemuritoare.
Era ceva de neînchipuit! Deodată, o ploaie de steluţe începu a curge din tavanul de gheaţă. Acei fulgi erau visele mele devenite realitate,acum! Parcă era o poveste de demult şi îmi doream atât de mult să fie real!
Era ceva de neînchipuit! Deodată, o ploaie de steluţe începu a curge din tavanul de gheaţă. Acei fulgi erau visele mele devenite realitate,acum! Parcă era o poveste de demult şi îmi doream atât de mult să fie real!
Ioan Slavici spunea :"Nu e nimic mai trist ca o
copilărie tristă Închideţi ochii şi visaţi alături de mine! “Nu lăsa visele să piară,
pentru că dacă visele mor viaţa nu este decât o pasăre cu aripi rupte care nu
mai poate să zboare.“
Din nou iarna s-a lăsat peste sat. Pomii sunt încărcaţi cu
flori albe de nea căzute din înălţimile cerului.
Trei zile la rând au fluturat deasupra lumii florile albe,
aşezându-se, când oboseau din zborul lor, pe crengile copacilor şi pe fata
neagră a pământului.
Acum totul este alb, misterios, grandios şi zăpada este din abundenţă.
A răsărit şi soarele care aruncă peste sat oglinzile razelor sale care parcă te orbesc.
Copacii şi-au lăsat braţele în jos sub greutatea albului. Tufişurile şi ceilalţi copaci creează o dantelărie misterioasă de toată frumuseţea. Cuşmele albe ale caselor se sfârşesc în ţesuturi uriaşe. Monştrii cerului sunt norii cenuşii care cern zăpada. Un uriaş policandru îşi aprinde rând pe rând luminiţele.
Acum totul este alb, misterios, grandios şi zăpada este din abundenţă.
A răsărit şi soarele care aruncă peste sat oglinzile razelor sale care parcă te orbesc.
Copacii şi-au lăsat braţele în jos sub greutatea albului. Tufişurile şi ceilalţi copaci creează o dantelărie misterioasă de toată frumuseţea. Cuşmele albe ale caselor se sfârşesc în ţesuturi uriaşe. Monştrii cerului sunt norii cenuşii care cern zăpada. Un uriaş policandru îşi aprinde rând pe rând luminiţele.
De ce nu vă place anotimpul iarna? Ne place anotimpul iarna
foarte mult, deoarece se aprind sărbătorile şi împreună cu familiile sărbătorim
naşterea d-ului Isus Hristos, cântând colinde pe la casele oamenilor.
Ø Evaluarea
cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor elevilor
Ø Temă
pentru acasă: de realizat o descriere despre iarnă.
Немає коментарів:
Дописати коментар