понеділок, 3 лютого 2020 р.

Fonetica


Clasa a 5-a

Tema lecţiei: Fonetica (recapitulare)

Tipul lecţiei: lecţie de recapitulare şi sistematizare a cunoştinţelor; lecţie poveste.

Strategia didactică:

·        Metode şi procedee: parcurgerea modelului Evocare – Construirea sensului – Reflecţie, conversaţie euristică (dialog autentic), analiza fonetică,       descoperire inductivă prin investigare, metoda exerciţiului, activitate în grup, descoperire prin analogie, jocul didactic (portfolium).

·        Mijloace didactice: scrisoare de la litera A, portfolium.

Obiective de referinţă:


·        asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·        întrebuinţarea materialului adecvat temei.

Obiective operaţionale:

O1 – să definească principalele noţiuni fonetice;
O2 – să reproducă cele însuşite la lecţiile anterioare;
O3 – să distingă vocalele de consoane;
O4 – să întrebuinţeze corect literele de origine străină;
O5 – să aplice cunoştinţele, deprinderile şi priceperile acumulate;
O6 – să ortografieze corect diftongii şi triftongii;
O7 – să identifice hiatul;
O8 – să pronunţe corect, clar, desluşit sunetele;
O9 – să-şi dezvolte imaginaţia şi atenţia;
O10 – să-şi îmbogăţească vocabularul.

SCENARIU DIDACTIC

Ø      Organizarea clasei

Ø      Anunţarea temei şi a obiectivelor operaţionale

Ø      Captarea atenţiei

Ø      Se prezintă o scrisoare adresată elevilor:

Dragi prieteni! Vrăjitorul a închis-o pe regina Fonetica în turnul cel mai înalt, după o uşă ferecată cu trei lacăte. Suntem disperaţi şi nu ştim cum s-o eliberăm. De aceea vă rugăm mult să ne ajutaţi s-o salvăm.
Vă aşteptăm, veniţi cât mai repede.”
Litera A

v Parcurgerea modelului Evocare - Construirea sensului - Reflecţie

Amintiţi-vă!

Ø  Trecerea peste pod

v conversaţia euristică (dialog autentic)

·                                                                                Ce studiază fonetica?
·                   Ce este alfabetul?
·                   Ce sunt vocalele?
·         Ce sunt semivocalele?
·                Care sunete sunt consoane?
·                   Ce sunt diftongii? Dar triftongii?
·                   Ce este hiatul?
·                    Ce este silaba?
·                   Ce este accentul?

Folosiţi-vă cunoştinţele!

Ø      Strada sunetelor

v analiza fonetică
Analiza fonetică a cuvintelor: chip, unchi, sufix, geantă, copaci.

Descoperiţi!

Ø      Hotelul.
În el locuiesc literele de origine străină.

v descoperire inductivă prin investigare

 Corectaţi greşelile:
Chilogram, Maugli, caliu, vat, Chiev, chilometru, Michez Maus, biznes, Kişinău, Vaşington, covboi, veek-end.

(Kilogram, Mowgli, Kaliu, Watt, Kiev, Kilometru, business, Mickey Mouse, Chişinău, Washington, cowboy, week-end).

Folosiţi-vă cunoştinţele!

Ø              Turnul Diftongului şi al Triftongului

v metoda exerciţiului

·        Puneţi în locul punctelor diftongii sau triftongii necesari: ea, ia, ie, eau, ioa.

Cart..., p...tră, f...r, ved..., m...re, inim...ră, gutu..., dog...re.

v activitate în grup

Ø              Surpriza

v jocul didactic

Pe tablă sunt scrise literele unui cuvânt într-o anumită ordine. Pornind de la litera mare, elevii trebuie să unească literele astfel încât să obţină un cuvânt.

s                I
    o                  n
i           e
        n        g





ă                    C
     t                     o
   i          u                  n
                      d


Observaţi şi descoperiţi!

v descoperire inductivă prin investigare

·                                                        Găsiţi sensul cuvintelor în DEX.
Ingenios – care exprimă agerime de minte şi spirit inventiv;
Conduită – mod de a se comporta în societate, comportare.

v descoperire prin analogie

De găsit sinonimele cuvintelor
Ingenios – ager, inventiv, iscusit, îndemânatic, priceput;
Conduită – comportare, atitudine, purtare, ţinută, maniere.

Folosiţi-vă cunoştinţele!

Ø              Corabia Baronului Hiat

v metoda exerciţiului

Pentru a trece lacul indicaţi vocalele în hiat din cuvintele: cereale, zoologie, vie, băiat, fiinţă, mioară, biologie.

Ø              Piaţa Accentului

v metoda exerciţiului

Accentuaţi cuvintele: acolo, televizor, veveriţă, dolar, simbol, tractor, compozitor, epocă.
Verificaţi-vă cunoştinţele!

Ø              La palatul reginei Fonetica

v jocul didactic (portfolium)
Pentru a deschide uşa ferecată şi a o elibera pe regină, descifraţi jocul de cuvinte încrucişate, ca la sfârşit să obţineţi pe linia verticală marcată cuvântul fermecat care va deschide intrarea.
              A


























































1. Grupul de sunete alcătuit dintr-o vocală şi o semivocală.                 
2. Semnul ortografic care marchează omiterea întâmplătoare a unor silabe.
3. Din ce sunt alcătuite silabele?
4. Parte principală de propoziţie.
5. Semnul grafic al sunetului.
6. Figura de stil din îmbinarea lună blândă.
7. Cum se numeşte pronunţarea mai puternică a unei silabe dintr-un cuvânt?
8. Antonimul cuvântului urât.

Ø              Totalizarea rezultatelor

Regina Fonetica e eliberată. Ea invită pe toţi la bal.

Ø              Evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor, priceperilor

Ø                           Tema pentru acasă. De alcătuit un text de volum mic în care să vă exprimaţi impresiile de la balul reginei Fonetica.












Немає коментарів:

Дописати коментар