Clasa a 5-a
Tema lecţiei: Fonetica (recapitulare)
Tipul lecţiei: lecţie
de recapitulare şi sistematizare a cunoştinţelor; lecţie poveste.
Strategia didactică:
·
Metode şi procedee: parcurgerea modelului Evocare
– Construirea sensului – Reflecţie,
conversaţie euristică (dialog autentic), analiza fonetică, descoperire inductivă prin investigare,
metoda exerciţiului, activitate în grup, descoperire prin analogie, jocul
didactic (portfolium).
·
Mijloace didactice: scrisoare de la litera A, portfolium.
Obiective de referinţă:
·
asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·
întrebuinţarea materialului adecvat temei.
Obiective operaţionale:
O1 – să definească
principalele noţiuni fonetice;
O2 – să reproducă cele
însuşite la lecţiile anterioare;
O3 – să distingă vocalele
de consoane;
O4 – să
întrebuinţeze
corect literele de origine străină;
O5 – să aplice cunoştinţele,
deprinderile şi priceperile acumulate;
O6 – să ortografieze
corect diftongii şi triftongii;
O7 – să identifice hiatul;
O8 – să pronunţe corect,
clar, desluşit sunetele;
O9 – să-şi dezvolte
imaginaţia şi atenţia;
O10 –
să-şi îmbogăţească vocabularul.
SCENARIU DIDACTIC
Ø Organizarea
clasei
Ø Anunţarea
temei şi a obiectivelor operaţionale
Ø
Captarea atenţiei
Ø
Se
prezintă o scrisoare adresată elevilor:
„Dragi prieteni! Vrăjitorul a închis-o pe regina
Fonetica în turnul cel mai înalt, după o uşă ferecată cu trei lacăte. Suntem disperaţi şi nu ştim cum s-o eliberăm. De aceea
vă rugăm mult să ne ajutaţi s-o salvăm.
Vă aşteptăm, veniţi cât mai repede.”
Litera A
v Parcurgerea modelului Evocare
- Construirea sensului - Reflecţie
Amintiţi-vă!
Ø Trecerea
peste pod
v conversaţia euristică (dialog autentic)
·
Ce
studiază fonetica?
·
Ce este
alfabetul?
·
Ce sunt
vocalele?
· Ce sunt semivocalele?
·
Care sunete sunt consoane?
·
Ce sunt
diftongii? Dar triftongii?
·
Ce este
hiatul?
·
Ce este
silaba?
·
Ce este
accentul?
Folosiţi-vă cunoştinţele!
Ø Strada
sunetelor
v analiza fonetică
Analiza fonetică a cuvintelor: chip, unchi, sufix, geantă, copaci.
Descoperiţi!
Ø Hotelul.
În el locuiesc literele de origine străină.
v descoperire inductivă prin investigare
Corectaţi
greşelile:
Chilogram, Maugli, caliu, vat, Chiev, chilometru,
Michez Maus, biznes, Kişinău, Vaşington, covboi, veek-end.
(Kilogram, Mowgli, Kaliu, Watt, Kiev, Kilometru,
business, Mickey Mouse, Chişinău,
Washington, cowboy, week-end).
Folosiţi-vă cunoştinţele!
Ø
Turnul Diftongului
şi al Triftongului
v metoda exerciţiului
·
Puneţi în
locul punctelor diftongii sau triftongii necesari: ea, ia, ie, eau, ioa.
Cart..., p...tră, f...r, ved..., m...re, inim...ră,
gutu..., dog...re.
v activitate în grup
Ø
Surpriza
v jocul didactic
Pe tablă sunt scrise literele unui cuvânt într-o
anumită ordine. Pornind de la litera mare, elevii trebuie să unească literele
astfel încât să obţină un cuvânt.
s I
o n
i e
n g
ă C
t o
i u n
d
Observaţi şi descoperiţi!
v descoperire inductivă prin investigare
·
Găsiţi sensul cuvintelor în DEX.
Ingenios – care exprimă agerime de minte şi spirit inventiv;
Conduită – mod de a se comporta în societate, comportare.
v descoperire prin analogie
De găsit sinonimele cuvintelor
Ingenios – ager, inventiv, iscusit, îndemânatic, priceput;
Conduită – comportare, atitudine, purtare, ţinută, maniere.
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
Ø
Corabia Baronului Hiat
v metoda exerciţiului
Pentru a trece lacul indicaţi vocalele
în hiat din cuvintele: cereale, zoologie,
vie, băiat, fiinţă, mioară, biologie.
Ø
Piaţa Accentului
v metoda exerciţiului
Accentuaţi cuvintele: acolo,
televizor, veveriţă, dolar, simbol, tractor, compozitor, epocă.
Verificaţi-vă
cunoştinţele!
Ø
La palatul reginei Fonetica
v jocul didactic
(portfolium)
Pentru a deschide uşa
ferecată şi a o elibera pe regină, descifraţi jocul de
cuvinte încrucişate, ca la sfârşit să obţineţi pe linia verticală marcată cuvântul fermecat care va
deschide intrarea.
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
1. Grupul de sunete alcătuit dintr-o vocală şi o semivocală.
2. Semnul ortografic care marchează omiterea întâmplătoare a unor
silabe.
3. Din ce sunt alcătuite silabele?
4. Parte principală de propoziţie.
5. Semnul grafic al sunetului.
6. Figura de stil din îmbinarea lună
blândă.
7. Cum se numeşte pronunţarea mai puternică a unei silabe dintr-un
cuvânt?
8. Antonimul cuvântului urât.
Ø
Totalizarea rezultatelor
Regina Fonetica e eliberată.
Ea vă invită pe toţi la bal.
Ø
Evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor, priceperilor
Ø
Tema pentru acasă. De alcătuit un text de volum mic în care să vă exprimaţi impresiile de la balul reginei Fonetica.
Немає коментарів:
Дописати коментар