понеділок, 3 лютого 2020 р.

Lectura. „În inima naturii”


Limba română

Clasa a 6-a 

Tema lecţiei:              Lectura. „În inima naturii”

Tipul lecţiei: de formare a priceperilor şi deprinderilor.  

Stategia didactică:

·           metode şi procedee: lucrul cu textul, metoda exerciţiului, activitate în grup, joc didactic,      demonstraţie didactică, descoperirea analogică, modelarea
.
·                                                                                       mijloace didactice: textul „În inima naturii” de Cezar Petrescu, multimedia , material didiactic. portfoliu.

Obiective de referinţă:


·         asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·         întrebuinţarea voacabularului adecvat temei.


Obiective operaţionale:

O1  – să-şi actualizeze şi să-şi consolideze cunoştinţele despre tehnica lecturii;
O2  – să citească expresiv textul conform normativelor stabilite, cu viteză suficientă, lin, cu dicţie bună în conformitate cu normele ortoepice şi de intonaţie;
O3   – să înţeleagă valoarea expresivă a cuvintelor;
O4   – să evidenţieze rolul sinonimelor, al antonimelor;
O5   – să precizeze modalităţi de exprimare;
O6   – să identifice figurile de stil;
O7   – să folosească mijloacele expresive ale limbii în exprimarea orală;
O8   – să-şi expună părerea despre ocrotirea naturii, alcătuind un monolog;
O9   – să manifeste interes faţă de lectura expresivă.














                                                
Scenariu didactic

I  Organizarea clasei

II  Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale.

III  Lectura
   „În inima naturii” de Cezar Petrescu.

Dicţionar (multimedia)

·         lucrul cu textul

moţ – smoc de pene (de altă culoare)  de pe capul unor păsări;
arămie – care are culoare (galben-roşcată) specifică aramai;
liane – plantă agăţătoare, cu tulpina foarte lungă, subţire şi flexibilă, care creşte în pădurile tropicale;
creştet – vârful capului. 


1. Vocabular

Folosiţi-vă cunoştinţele!

·         metoda exerciţiului


·       Cuplaţi sinonimele

s-a însufleţit –        s-a înviorat
glasuri –                  voci
singuratic –            retras
stol –                        cârd
agale –                    domol
făptură –                 fiinţă
luncă –                    zăvoi, vale
salcie –                   răchită
ramuri –                  creangă
mireasmă –            aromă
jilav –                       umed

·       Alegeţi antonimele potrivite pentru sensul din text al cuvintelor:

s-a ivit –                 a dispărut
lung –                     scurt
subţiri –                  groase
repede –                domol, încet
adâncul –              suprafaţă
să se bucure –      să se întristeze
obosit –                  odihnit
moale –                  aspră


·         metoda interactivă

A c t i v i t a t e    î n    g r u p

·         Formaţi familia lexicală a cuvintelor:

alb
lumină
pasăre

·         Găsiţi câmpul lexical al denumirilor de:

păsări
plante
insecte

2.  Morfologie

Verificaţi-vă cunoştinţele!

·         Joc didactic


„În poieniţa cu flori”

De identificat substantivele – flori de culoare roz; de identificat adjectivele – flori de culoare albastră.

3. Sintaxă

Folosiţi-vă cunoştineţele!

·         Demonstraţie didactică

(Se prezintă postere despre frumuseţea naturii)


Alcătuiţi câte un enunţ despre frumuseţea naturii înconjurătoare.

Folosiţi-vă imaginaţia!

·         metoda interactivă


Activitate în grup

·         Alcătuiţi un monolog

E. I         Sunt un copăcel. Ce le-aşi spune oamenilor?

E. II        Sunt o păsărică. Ce le-şi spune copiilor?


4. Mijloace de expresivitate artistică

Flosiţi-vă cunoştinţele!

·         Descoperirea analogică

· Identificaţi comparaţiile din I aliniat.
· Găsiţi enumeraţiile.
· Stabiliţi epitetele-
· Problematizarea

· Care este rolul figurilor de stil  în text?
· . Cum ar fi textul fără figuri de stil?

Folosiţi-vă imaginaţia!

·         Modelarea

· Înverziţi copăcelul, scriind pe fiecare frunză câte o figură de stil despre natură.

IV Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor. 

Немає коментарів:

Дописати коментар