Limba română
Clasa a 6-a
Tema lecţiei: Lectura. „În inima
naturii”
Tipul lecţiei: de formare a priceperilor şi deprinderilor.
Stategia didactică:
·
metode şi procedee: lucrul cu textul,
metoda exerciţiului, activitate în grup, joc didactic, demonstraţie didactică, descoperirea
analogică, modelarea
.
·
mijloace
didactice: textul „În inima naturii” de Cezar Petrescu, multimedia
, material didiactic. portfoliu.
Obiective de referinţă:
·
asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·
întrebuinţarea voacabularului adecvat temei.
Obiective operaţionale:
O1 – să-şi actualizeze şi
să-şi consolideze cunoştinţele despre tehnica lecturii;
O2 – să
citească expresiv textul conform normativelor stabilite, cu viteză suficientă,
lin, cu dicţie bună în conformitate cu normele ortoepice şi de intonaţie;
O3 – să înţeleagă
valoarea expresivă a cuvintelor;
O4 – să evidenţieze rolul sinonimelor, al
antonimelor;
O5 – să precizeze modalităţi de exprimare;
O6 – să identifice
figurile de stil;
O7 – să folosească mijloacele expresive
ale limbii în exprimarea orală;
O8 – să-şi expună părerea despre ocrotirea
naturii, alcătuind un monolog;
O9 – să manifeste interes faţă de lectura
expresivă.
Scenariu didactic
I Organizarea
clasei
II Anunţarea temei
lecţiei şi a obiectivelor operaţionale.
III Lectura
„În inima
naturii” de Cezar Petrescu.
Dicţionar (multimedia)
·
lucrul cu
textul
moţ – smoc de pene (de altă culoare) de pe capul unor păsări;
arămie – care are culoare (galben-roşcată)
specifică aramai;
liane – plantă
agăţătoare, cu tulpina foarte lungă, subţire şi flexibilă, care creşte în
pădurile tropicale;
creştet – vârful
capului.
1. Vocabular
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
·
metoda
exerciţiului
·
Cuplaţi sinonimele
s-a însufleţit – s-a
înviorat
glasuri – voci
singuratic – retras
stol – cârd
agale – domol
făptură – fiinţă
luncă – zăvoi, vale
salcie – răchită
ramuri – creangă
mireasmă – aromă
jilav – umed
·
Alegeţi antonimele potrivite pentru sensul din text al
cuvintelor:
s-a ivit – a dispărut
lung – scurt
subţiri – groase
repede – domol, încet
adâncul – suprafaţă
să se bucure – să se întristeze
obosit – odihnit
moale – aspră
·
metoda
interactivă
A c t i v i t a t e î n g
r u p
·
Formaţi
familia lexicală a cuvintelor:
alb
lumină
pasăre
·
Găsiţi câmpul
lexical al denumirilor de:
păsări
plante
insecte
2. Morfologie
Verificaţi-vă cunoştinţele!
·
Joc
didactic
„În poieniţa cu
flori”
De identificat substantivele – flori
de culoare roz; de identificat adjectivele – flori de culoare albastră.
3. Sintaxă
Folosiţi-vă cunoştineţele!
·
Demonstraţie
didactică
(Se prezintă postere despre
frumuseţea naturii)
Alcătuiţi câte un enunţ despre frumuseţea
naturii înconjurătoare.
Folosiţi-vă imaginaţia!
·
metoda
interactivă
Activitate în grup
·
Alcătuiţi
un monolog
E. I Sunt un copăcel. Ce le-aşi spune oamenilor?
E. II Sunt o păsărică. Ce le-şi spune copiilor?
4. Mijloace de expresivitate artistică
Flosiţi-vă cunoştinţele!
·
Descoperirea
analogică
· Identificaţi
comparaţiile din I aliniat.
· Găsiţi enumeraţiile.
· Stabiliţi
epitetele-
· Problematizarea
· Care este
rolul figurilor de stil în text?
· . Cum ar
fi textul fără figuri de stil?
Folosiţi-vă imaginaţia!
·
Modelarea
· Înverziţi
copăcelul, scriind pe fiecare frunză câte o figură de stil despre natură.
IV Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor.
Немає коментарів:
Дописати коментар