понеділок, 3 лютого 2020 р.

Noţiuni de fonetică. Alfabetul


Limba română
Clasa a 5-a
Tema lecţiei: Noţiuni de fonetică. Alfabetul

Tipul lecţiei: de însuşire a cunoştinţelor noi.

Strategia didactică:
·        Metode şi procedee: jocul didactic, descoperirea inductivă, comunicarea, demonstraţia didactică, exerciţiul, metoda interactivă „Sipeţelul”.

·        Mijloace didactice: manualul, tabelul  „Alfabetul”,

Obiective de referinţă:
·        Asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·        Întrebuinţarea materialului adecvat temei.


Obiective operaţionale:
O1 – să înţeleagă care este obiectul de studiu al foneticii;
O2 – să cunoască alfabetul;
O3 – să ştie câte litere are alfabetul limbii române;
O4 – să ortografieze corect cuvintele care conţin litere de circulaţie internaţională;
O5 – să manifeste interes faţă de tema abordată.

SCENARIU DIDACTIC

I Organizarea clasei

II Anunţarea temei şi a obiectivelor operaţionale

III Însuşirea noilor cunoştinţe
·        Jocul didactic
A





















































B                 
 A – B Studiază sunetele vorbirii

1.   Totalitatea animalelor.
2.   Substantivul este partea de vorbire flexibilă care denumeşte ...
3.   Cazul substantivului care îndeplineşte funcţia sintactică de subiect.
4.   Sinonimul cuvântului „şcolar”.
5.   Orice compunere are un ... care sugerează conţinutul acesteia.
6.   Când redăm, povestind, cele spuse de alţii, folosim vorbirea ...
7.   Acuzativul este un ...
8.   A înşela, a duce cu vorba ...


·        Descoperirea inductivă
REŢINEŢI!
FONETICA este ştiinţa care studiază sunetele vorbirii.

·        Comunicarea
Cuvintele sunt alcătuite din silabe, iar silabele din sunete. În scris sunetele sunt reproduse prin litere.

·        Demonstraţia didactică
(se demonstrează tabelul „Alfabetul”)

·        Descoperirea inductivă
REŢINEŢI!
Alfabetul este totalitatea literelor aşezate într-o ordine convenţională, reprezentând sunetele de bază ale unei limbi.

Amintiţi-vă!
-      Câte litere are alfabetul limbii române?

Îmbogăţiţi-vă cunoştinţele!
Literele K, Q, W, Y sunt litere de circulaţie internaţională şi se folosesc la scrierea cuvintelor străine.

IV Consolidarea cunoştinţelor
Folosiţi-vă cunoştinţele!
·        Jocul didactic
Jocul „Schimbaţi litera”.
Scopul urmărit de acest joc este formarea de cuvinte noi prin schimbarea unei litere.
Lac, lan, lat, las.
Cană, casă, cară, cadă ş.a.

·        Metoda exerciţiului
De scris cuvinte care conţin litere de circulaţie internaţională.

V Generalizarea lecţiei
·        Metoda interactivă „Sipeţelul”

Evaluarea cunoştinţelor

Temă pentru acasă: de învăţat alfabetul.




Limba română
Clasa a 5-a
Tema lecţiei: Corespondenţa sunet – literă

Tipul lecţiei: de însuşire a cunoştinţelor noi.

Strategia didactică:
·        Metode şi procedee: jocul didactic, conversaţia euristică, descoperirea inductivă, exerciţiul, activitate în echipe mici.
·        Mijloace didactice: manualul, fişe cu transcrierea fonetică a sunetelor.

Obiective de referinţă:
·        Asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·        Întrebuinţarea materialului adecvat temei.

Obiective operaţionale:
O1 – să cunoască literele şi sunetele limbii;
O2 – să pronunţe corect, clar, desluşit sunetele;
O3 – să întrebuinţeze şi să ortografieze corect grupurile de litere;
O4 – să ştie ce este sunetul şi ce este litera;
O5 – să ştie care este corespondenţa sunet – literă;
O6 – să precizeze numărul sunetelor şi numărul literelor din cuvinte;
O7 – să manifeste interes faţă de tema studiată.

SCENARIU DIDACTIC

I Organizarea clasei

II Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale

III Captarea atenţiei
·        Jocul didactic
Jocul „Scara cuvintelor”
Clasa se împarte în două echipe egale după puteri. Se scrie pe tablă în coloniţă de 6-8 ori litera „d”. Elevii trebuie să găsească şi să aşeze într-o anumită ordine cuvinte formate dintr-un număr crescând de litere.

IV Însuşirea cunoştinţelor noi
Folosiţi-vă cunoştinţele!
·        Conversaţia euristică
·        Ce este alfabetul?
·        Pronunţaţi toate sunetele alfabetului. Din câte litere este format?
·        Cum se transcriu literele din cuvântul patrie?
·        Scrieţi cuvinte în care sunetele î, c, v, i, g sunt redate prin litere diferite.
·        Cum se pronunţă litera x din cuvintele: excursie, sufix, examen, exerciţiu, exact, excelent, exotic?
·        Prin câte litere sunt redate sunetele din cuvintele: chei, cheamă, unchi, ghimpe, unghi, gheaţă?
·        Formaţi cu ajutorul prefixului ne- antonime de la cuvintele: înflorit, întrebat, îngrijit, îmbobocit, înfrunzit.



·        Descoperirea inductivă

REŢINEŢI!
SUNETELE sunt unităţi ale vorbirii, ale pronunţării, ale exprimării orale.
LITERELE sunt unităţi ale scrierii, semne convenţionale pentru sunete.


V Consolidarea cunoştinţelor
·        Analiza fonetică
Precizaţi numărul sunetelor şi numărul literelor din cuvintele: exemplu, chitanţă, cercei, dreptunghi, cearşaf, pribegi, ghiozdan, unchi.

·        Activitate în echipe mici
Scrieţi câte 3 cuvinte în componenţa cărora intră grupurile de litere ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi.
·        Metoda exerciţiului
Daţi exemple cu litera x şi arătaţi cum se pronunţă.

VI Generalizarea lecţiei
Folosiţi-vă cunoştinţele!
·        Conversaţie euristică
·        Cum poate fi transcris un sunet?
·        Câte sunete poate transcrie o literă?
·        Care sunete pot fi prezentate în scris printr-un grup de litere?

Evaluarea cunoştinţelor elevilor

Limba română
Clasa  5-a
Tema lecţiei: Corespondenţa sunet – literă

Tipul lecţiei: de fixare a cunoştinţelor şi de dezvoltare a priceperilor şi deprinderilor.
Strategia didactică:
·        Metode şi procedee: jocul didactic, demonstraţia didactică, exerciţiul, analiza fonetică, problematizarea.
·        Mijloace didactice: manualul, caietul elevului, portfolium, fişe.

Obiective de referinţă:
·        Asigurarea materialului necesar pentru însuşirea temei;
·        Întrebuinţarea materialului adecvat temei.

Obiective operaţionale:
O1 – să-şi fixeze cunoştinţele despre corespondenţa sunet – literă;
O2 – să precizeze numărul sunetelor şi numărul literelor;
O3 – să deosebească sunetele vocale, consoane, semivocale;
O4 – să ortografieze corect cuvintele care se scriu cu cs;
O5 – să respecte normele ortoepice;
O6 – să-şi îmbogăţească vocabularul.

SCENARIU DIDACTIC

I Organizarea clasei

II Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
Folosiţi-vă cunoştinţele!
·        Jocul didactic (portfolium)

A


























































B
 A – B Totalitatea literelor unei limbi aranjate într-o anumită ordine.

1.   Parte de vorbire flexibilă care exprimă însuşirea unui obiect.
2.   Prepoziţie simplă.
3.   Locuitori ai Franţei.
4.   Vasile  ... , autorul pastelului „Oaspeţii primăverii”.
5.   Primele flori de primăvară.
6.   Pronume personal de persoana I, numărul singular.
7.   Sinonim pentru „înghesuit, plin până la refuz”.
8.   Sufixul verbului „a plănui”.
9.   Adjectiv cu sens opus lui „îngust”.
·        Demonstraţia didactică
Micsandră
Rucsac
Cocs
Ticsit
Îmbâcsit

·        Metoda exerciţiului
Identificaţi vocalele şi semivocalele în cuvintele: voie, boier, piatră, ieftin, fierbe, baie, pierde, ieşire, iertare, iepure.

Pronunţaţi corect cuvintele: episod, peisaj, existenţă, maxilar, extins, lux, taxator, oxigen, eră, eram, eveniment, Europa.

·        Analiza fonetică
Efectuaţi analiza fonetică a cuvintelor: fragi, există, trunchi, cascadă.

·        Problematizarea
Care este forma corectă a cuvintelor?
Box – bocs
Chitară – ghitară
Cearceaf – cearşaf
Ghiuvetă – chiuvetă
Cizmar – cismar
Emesiune – emisiune

III Generalizarea lecţiei
Folosiţi-vă cunoştinţele!
Numiţi 2 cuvinte care conţin mai multe litere decât sunete.
Numiţi 2 cuvinte care conţin mai multe sunete decât litere.
Numiţi 2 cuvinte care conţin un număr egal de litere şi de sunete.

Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor.





Немає коментарів:

Дописати коментар