Limba
română
Clasa
a 5-a
Tema
lecţiei: Noţiuni de fonetică. Alfabetul
Tipul
lecţiei: de
însuşire a cunoştinţelor noi.
Strategia
didactică:
·
Metode şi
procedee: jocul didactic, descoperirea inductivă, comunicarea, demonstraţia didactică,
exerciţiul, metoda interactivă „Sipeţelul”.
·
Mijloace
didactice: manualul, tabelul „Alfabetul”,
Obiective
de referinţă:
·
Asigurarea materialului necesar pentru
însuşirea temei;
·
Întrebuinţarea materialului adecvat temei.
Obiective
operaţionale:
O1 – să înţeleagă care este
obiectul de studiu al foneticii;
O2 – să cunoască alfabetul;
O3 – să ştie câte litere
are alfabetul limbii române;
O4 – să ortografieze corect
cuvintele care conţin litere de circulaţie internaţională;
O5 – să manifeste interes
faţă de tema abordată.
SCENARIU
DIDACTIC
I
Organizarea clasei
II
Anunţarea temei şi a obiectivelor operaţionale
III
Însuşirea noilor cunoştinţe
·
Jocul
didactic
A
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
B
A – B Studiază sunetele vorbirii
1.
Totalitatea animalelor.
2.
Substantivul este partea de vorbire flexibilă
care denumeşte ...
3.
Cazul substantivului care îndeplineşte
funcţia sintactică de subiect.
4.
Sinonimul cuvântului „şcolar”.
5.
Orice compunere are un ... care sugerează
conţinutul acesteia.
6.
Când redăm, povestind, cele spuse de alţii,
folosim vorbirea ...
7.
Acuzativul este un ...
8.
A înşela, a duce cu vorba ...
·
Descoperirea
inductivă
REŢINEŢI!
FONETICA este ştiinţa care studiază
sunetele vorbirii.
·
Comunicarea
Cuvintele sunt alcătuite din silabe, iar
silabele din sunete. În scris sunetele sunt reproduse prin litere.
·
Demonstraţia
didactică
(se demonstrează
tabelul „Alfabetul”)
·
Descoperirea
inductivă
REŢINEŢI!
Alfabetul este totalitatea literelor
aşezate într-o ordine convenţională, reprezentând sunetele de bază ale unei
limbi.
Amintiţi-vă!
-
Câte litere are alfabetul limbii române?
Îmbogăţiţi-vă
cunoştinţele!
Literele K, Q, W, Y sunt litere de
circulaţie internaţională şi se folosesc la scrierea cuvintelor străine.
IV
Consolidarea cunoştinţelor
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
·
Jocul
didactic
Jocul „Schimbaţi litera”.
Scopul urmărit de acest joc este
formarea de cuvinte noi prin schimbarea unei litere.
Lac, lan, lat, las.
Cană, casă, cară, cadă ş.a.
·
Metoda
exerciţiului
De scris cuvinte care conţin litere de
circulaţie internaţională.
V
Generalizarea lecţiei
·
Metoda
interactivă „Sipeţelul”
Evaluarea cunoştinţelor
Temă pentru acasă: de învăţat
alfabetul.
Limba
română
Clasa
a 5-a
Tema
lecţiei: Corespondenţa sunet – literă
Tipul
lecţiei:
de însuşire a cunoştinţelor noi.
Strategia
didactică:
·
Metode şi
procedee:
jocul didactic, conversaţia euristică, descoperirea inductivă, exerciţiul,
activitate în echipe mici.
·
Mijloace
didactice:
manualul, fişe cu transcrierea fonetică a sunetelor.
Obiective
de referinţă:
·
Asigurarea materialului necesar pentru
însuşirea temei;
·
Întrebuinţarea materialului adecvat temei.
Obiective
operaţionale:
O1 – să cunoască literele
şi sunetele limbii;
O2 – să pronunţe corect,
clar, desluşit sunetele;
O3 – să întrebuinţeze şi să
ortografieze corect grupurile de litere;
O4 – să ştie ce este
sunetul şi ce este litera;
O5 – să ştie care este
corespondenţa sunet – literă;
O6 – să precizeze numărul
sunetelor şi numărul literelor din cuvinte;
O7 – să manifeste interes
faţă de tema studiată.
SCENARIU
DIDACTIC
I
Organizarea clasei
II
Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
III
Captarea atenţiei
·
Jocul
didactic
Jocul „Scara cuvintelor”
Clasa se împarte în două echipe egale
după puteri. Se scrie pe tablă în coloniţă de 6-8 ori litera „d”. Elevii
trebuie să găsească şi să aşeze într-o anumită ordine cuvinte formate dintr-un
număr crescând de litere.
IV
Însuşirea cunoştinţelor noi
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
·
Conversaţia
euristică
·
Ce este alfabetul?
·
Pronunţaţi toate sunetele alfabetului. Din
câte litere este format?
·
Cum se transcriu literele din cuvântul patrie?
·
Scrieţi cuvinte în care sunetele î, c, v, i, g sunt redate prin litere
diferite.
·
Cum se pronunţă litera x din cuvintele: excursie,
sufix, examen, exerciţiu, exact, excelent, exotic?
·
Prin câte litere sunt redate sunetele din
cuvintele: chei, cheamă, unchi, ghimpe,
unghi, gheaţă?
·
Formaţi cu ajutorul prefixului ne- antonime de la cuvintele: înflorit,
întrebat, îngrijit, îmbobocit, înfrunzit.
·
Descoperirea
inductivă
REŢINEŢI!
SUNETELE sunt unităţi ale vorbirii,
ale pronunţării, ale exprimării orale.
LITERELE sunt unităţi ale scrierii,
semne convenţionale pentru sunete.
V
Consolidarea cunoştinţelor
·
Analiza
fonetică
Precizaţi numărul sunetelor şi numărul
literelor din cuvintele: exemplu, chitanţă, cercei, dreptunghi, cearşaf,
pribegi, ghiozdan, unchi.
·
Activitate în
echipe mici
Scrieţi câte 3 cuvinte în componenţa
cărora intră grupurile de litere ce, ci, ge, gi, che, chi, ghe, ghi.
·
Metoda exerciţiului
Daţi exemple cu litera x şi arătaţi
cum se pronunţă.
VI
Generalizarea lecţiei
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
·
Conversaţie
euristică
·
Cum poate fi transcris un sunet?
·
Câte sunete poate transcrie o literă?
·
Care sunete pot fi prezentate în scris
printr-un grup de litere?
Evaluarea cunoştinţelor elevilor
Limba
română
Clasa 5-a
Tema
lecţiei: Corespondenţa sunet – literă
Tipul
lecţiei:
de fixare a cunoştinţelor şi de dezvoltare a priceperilor şi deprinderilor.
Strategia
didactică:
·
Metode şi
procedee: jocul
didactic, demonstraţia didactică, exerciţiul, analiza fonetică,
problematizarea.
·
Mijloace
didactice: manualul,
caietul elevului, portfolium, fişe.
Obiective
de referinţă:
·
Asigurarea materialului necesar pentru
însuşirea temei;
·
Întrebuinţarea materialului adecvat temei.
Obiective operaţionale:
O1 – să-şi fixeze
cunoştinţele despre corespondenţa sunet – literă;
O2 – să precizeze numărul
sunetelor şi numărul literelor;
O3 – să deosebească
sunetele vocale, consoane, semivocale;
O4 – să ortografieze corect
cuvintele care se scriu cu cs;
O5 – să respecte normele
ortoepice;
O6 – să-şi îmbogăţească
vocabularul.
SCENARIU
DIDACTIC
I
Organizarea clasei
II
Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
·
Jocul
didactic (portfolium)
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
||||||||
|
|
|
B
A – B Totalitatea literelor unei limbi
aranjate într-o anumită ordine.
1.
Parte de vorbire flexibilă care exprimă
însuşirea unui obiect.
2.
Prepoziţie simplă.
3.
Locuitori ai Franţei.
4.
Vasile
... , autorul pastelului „Oaspeţii primăverii”.
5.
Primele flori de primăvară.
6.
Pronume personal de persoana I, numărul
singular.
7.
Sinonim pentru „înghesuit, plin până la
refuz”.
8.
Sufixul verbului „a plănui”.
9.
Adjectiv cu sens opus lui „îngust”.
·
Demonstraţia
didactică
Micsandră
Rucsac
Cocs
Ticsit
Îmbâcsit
·
Metoda
exerciţiului
Identificaţi vocalele şi semivocalele
în cuvintele: voie, boier, piatră, ieftin, fierbe, baie, pierde, ieşire,
iertare, iepure.
Pronunţaţi corect cuvintele: episod,
peisaj, existenţă, maxilar, extins, lux, taxator, oxigen, eră, eram, eveniment,
Europa.
·
Analiza
fonetică
Efectuaţi analiza fonetică a
cuvintelor: fragi, există, trunchi, cascadă.
·
Problematizarea
Care este forma corectă a cuvintelor?
Box – bocs
Chitară – ghitară
Cearceaf – cearşaf
Ghiuvetă – chiuvetă
Cizmar – cismar
Emesiune – emisiune
III Generalizarea
lecţiei
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
Numiţi 2 cuvinte care conţin mai multe
litere decât sunete.
Numiţi 2 cuvinte care conţin mai multe
sunete decât litere.
Numiţi 2 cuvinte care conţin un număr
egal de litere şi de sunete.
Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor
şi deprinderilor.
Немає коментарів:
Дописати коментар