Clasa a 7-a
Tema
lecţiei: Ion Creangă, Amintiri din copilărie (fragmentul La cireşe). Personajele
fragmentului
Tipul lecţiei: de receptare a textului epic.
Strategia didactică:
·
Metode şi procedee: conversaţie euristică (dialog autentic), problematizarea, descoperirea inductivă prin investigare, descoperire
analogică, metoda exerciţiului,
brainstorming-ul, conversaţie euristică (de verificare a cunoştinţelor).
·
Mijloace didactice: manualul, portretul scriitorului, expoziţie de materiale.
Obiective de referinţă:
·
cultivarea receptivităţii literar-artistice a elevilor;
·
întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.
Obiective operaţionale:
O1 –să citească
expresiv unele fragmente;
O2 – să descopere
şi să caracterizeze
personajele;
O3 – să aprecieze faptele lor;
O4 – să sesizeze mesajul
de idei şi sentimente;
O5 – să-şi exprime opinia despre frumuseţea relaţiilor umane,
argumentând-o;
O6 – să conştientizeze
frumosul din natură şi frumosul creat de om;
O7 –
să-şi îmbogăţească vocabularul;
O8 –
să întrebuinţeze cunoştinţele acumulate în comunicarea orală şi scrisă;
O9 –
să demonstreze toleranţă faţă de opiniile colegilo
SCENARIU DIDACTIC
Ø Organizarea
clasei
Ø
Actualizarea
cunoştinţelor elevilor
Amintiţi-vă!
v conversaţie euristică (dialog autentic)
·
Cum l-a numit poetul Liviu Deleanu pe Ion Creangă?
·
Care momente din viaţa lui Ion Creangă v-au impresionat
în mod deosebit?
·
Ce opere a scris Ion Creangă?
·
Ce întâmplare din copilărie descrie Ion Creangă în
fragmentul La cireşe?
Ø
Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor
operaţionale
CUNOAŞTEREA TEXTULUI
1.Personajele
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
v conversaţie euristică (dialog autentic)
·
Cine este
personajul principal?
·
Cam
ce vârstă are?
·
Despre ce
spun cuvintele: „Şi mă chitesc eu în mine, cum s-o dau ca să nu mă prindă”?
·
Ce
sugerează cuvintele: „Apoi dar mai rămâi sănătoasă, mătuşă Mărioară! vorba de
dinioară. Şi-mi pare rău că nu-i văru Ion acasă, că tare aş fi avut plăcere să
ne scăldăm împreună...”
·
Cum îl
numeşte mătuşa Mărioara pe Nică?
·
Comentaţi
pasajul: „- Na! Satură-te de cireşe! De amu să ştii că ţi-ai mâncat lefteria de
la mine, spânzuratule!”
Exprimaţi-vă părerea!
v problematizarea
·
Ce
semnifică interjecţia „Na!”
· Ce sugerează propoziţiile exclamative? Argumentaţi-vă
răspunsul!
·
Ce sugerează
enunţul: „Oare multe stricăciuni am să mai plătesc eu pe urma ta?”
· Care este atitudinea tatălui faţă de fiul său?
·
Cum
explicaţi aceste
relaţii dintre tată şi fiu?
Argumentaţi-vă răspunsul!
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v descoperire inductivă prin investigare
·
Descoperiţi şi
celelalte personaje.
·
Identificaţi
expresiile care ajută la caracterizarea personajelor.
v descoperire analogică
·
Ce
sugerează enunţul: ... şi moş Vasile era
un cărpănos ş-un pui de zgârie-brânză ca şi mătuşa Mărioara?
·
Cum sunt caracterizate
personajele de către autor?
·
Ce exprimă faptele
şi vorbele lor?
Exprimaţi-vă părerea!
v problematizarea
·
De ce
Nică a furat cireşe?
·
Din cauza cui s-a produs paguba?
·
De ce personajele au procedat
astfel?
·
Cum aţi
fi procedat voi? Argumentaţi-vă răspunsul!
·
De ce
mama lui Nică spune că Dumnezeu n-ajută
celui ce umblă cu furtuşag?
Argumentaţi-vă răspunsul!
·
Cum sunt
relaţiile între personajele acestui fragment?
·
Cum ar
trebui să fie? Argumentaţi-vă răspunsul!
Folosiţi-vă cunoştinţele!
v metoda exerciţiului
·
Citiţi expresiv pasajul:
„D-apoi ruşinea mea unde o pui? Mai pasă de dă ochii
cu mătuşa Mărioara, cu moş Vasile, cu văru Ion, şi chiar cu băieţii şi fetele
din sat...”
Exprimaţi-vă părerea!
v brainstorming-ul
·
Ce
învăţăminte a luat Nică din această întâmplare? Dar voi?
INTERPRETAREA TEXTULUI
Folosiţi-vă
cunoştinţele!
v conversaţie euristică (de verificare a
cunoştinţelor)
·
Explicaţi
, în baza textului , relaţia dintre autor, narator
şi personaj.
·
Găsiţi în
text secvenţa unde este arătată ocupaţia humuleştenilor.
·
Numiţi
momentele subiectului literar.
·
Ce este
genul epic?
·
Ce este
romanul?
·
Completaţi
tabelul, găsind adjective potrivite pentru fiecare personaj din text.
Nică
|
|
Mătuşa Mărioara
|
|
Moş Vasile
|
|
Tata
|
|
Exprimaţi-vă părerea!
v problematizarea
·
Ce rol au
proverbele şi zicătorile din text? Argumentaţi-vă răspunsul!
·
Care este
rolul părinţilor în educarea copiilor? Argumentaţi-vă răspunsul!
·
Pe ce
trebuie să se sprijine relaţiile dintre oameni? Argumentaţi-vă răspunsul!
Ø
Evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor şi priceperilor
Ø
Temă pentru acasă
Folosiţi-vă imaginaţia!
·
Desenaţi
cireşul şi cânepa din grădina lui moş Vasile.
·
Alcătuiţi
un text de
volum mic în care să caracterizaţi un personaj din acest
fragment.
Немає коментарів:
Дописати коментар