понеділок, 3 лютого 2020 р.

Ion Creangă, Amintiri din copilărie


Clasa a 7-a

Tema lecţiei: Ion Creangă, Amintiri din copilărie (fragmentul La cireşe). Personajele fragmentului

Tipul lecţiei: de receptare a textului epic.

Strategia didactică:

·        Metode şi procedee: conversaţie euristică (dialog autentic), problematizarea, descoperirea inductivă prin investigare, descoperire analogică, metoda exerciţiului, brainstorming-ul, conversaţie euristică (de verificare a cunoştinţelor).

·                                                                                            Mijloace didactice: manualul, portretul scriitorului, expoziţie de materiale.

Obiective de referinţă:


·        cultivarea receptivităţii literar-artistice a elevilor;
·        întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.

Obiective operaţionale:

O1să citească expresiv unele fragmente;
O2 – să descopere şi să caracterizeze personajele;
O3 să aprecieze faptele lor;
O4 – să sesizeze mesajul de idei şi sentimente;
O5 – să-şi exprime opinia despre frumuseţea relaţiilor umane, argumentând-o;
O6 – să conştientizeze frumosul din natură şi frumosul creat de om;
O7 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
O8 – să întrebuinţeze cunoştinţele acumulate în comunicarea orală şi scrisă;
O9 – să demonstreze toleranţă faţă de opiniile colegilo


SCENARIU DIDACTIC

Ø      Organizarea clasei

Ø      Actualizarea cunoştinţelor elevilor

Amintiţi-vă!

v conversaţie euristică (dialog autentic)

·        Cum l-a numit poetul Liviu Deleanu pe Ion Creangă?
·        Care momente din viaţa lui Ion Creangă v-au impresionat în mod deosebit?
·        Ce opere a scris Ion Creangă?
·        Ce întâmplare din copilărie descrie Ion Creangă în fragmentul La cireşe?

Ø              Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale

CUNOAŞTEREA TEXTULUI

1.Personajele

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v conversaţie euristică (dialog autentic)

·        Cine este personajul principal?
·        Cam ce  vârstă are?
·        Despre ce spun cuvintele: „Şi mă chitesc eu în mine, cum s-o dau ca să nu mă prindă”?
·        Ce sugerează cuvintele: „Apoi dar mai rămâi sănătoasă, mătuşă Mărioară! vorba de dinioară. Şi-mi pare rău că nu-i văru Ion acasă, că tare aş fi avut plăcere să ne scăldăm împreună...”
·        Cum îl numeşte mătuşa Mărioara pe Nică?
·        Comentaţi pasajul: „- Na! Satură-te de cireşe! De amu să ştii că ţi-ai mâncat lefteria de la mine, spânzuratule!”

Exprimaţi-vă părerea!

v problematizarea
·                   Ce semnifică interjecţia „Na!”
·  Ce sugerează propoziţiile exclamative? Argumentaţi-vă răspunsul!
·                    Ce sugerează enunţul: „Oare multe stricăciuni am să mai plătesc eu pe urma ta?”
·  Care este atitudinea tatălui faţă de fiul său?
·                    Cum explicaţi aceste relaţii dintre tată şi fiu? Argumentaţi-vă răspunsul!

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v descoperire inductivă prin investigare

·        Descoperiţi şi celelalte personaje.
·        Identificaţi expresiile care ajută la caracterizarea personajelor.

v descoperire analogică

·        Ce sugerează enunţul: ... şi moş Vasile era un cărpănos ş-un pui de zgârie-brânză ca şi mătuşa Mărioara?
·        Cum sunt caracterizate personajele de către autor?
·        Ce exprimă faptele şi vorbele lor?

Exprimaţi-vă părerea!

v problematizarea

·        De ce Nică a furat cireşe?
·        Din cauza cui s-a produs paguba?
·        De ce personajele au procedat astfel?
·        Cum aţi fi procedat voi? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        De ce mama lui Nică spune că Dumnezeu n-ajută celui ce umblă cu furtuşag? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        Cum sunt relaţiile între personajele acestui fragment?
·        Cum ar trebui să fie? Argumentaţi-vă răspunsul!

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v metoda exerciţiului

·        Citiţi expresiv pasajul:
„D-apoi ruşinea mea unde o pui? Mai pasă de dă ochii cu mătuşa Mărioara, cu moş Vasile, cu văru Ion, şi chiar cu băieţii şi fetele din sat...”
Exprimaţi-vă părerea!

v brainstorming-ul


·        Ce învăţăminte a luat Nică din această întâmplare? Dar voi?

INTERPRETAREA TEXTULUI

Folosiţi-vă cunoştinţele!

v conversaţie euristică (de verificare a cunoştinţelor)

·        Explicaţi , în baza textului , relaţia dintre autor, narator şi personaj.
·        Găsiţi în text secvenţa unde este arătată ocupaţia humuleştenilor.
·        Numiţi momentele subiectului literar.
·        Ce este genul epic?
·        Ce este romanul?
·        Completaţi tabelul, găsind adjective potrivite pentru fiecare personaj din text.

Nică

Mătuşa Mărioara

Moş Vasile

Tata



Exprimaţi-vă părerea!

v problematizarea

·        Ce rol au proverbele şi zicătorile din text? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        Care este rolul părinţilor în educarea copiilor? Argumentaţi-vă răspunsul!
·        Pe ce trebuie să se sprijine relaţiile dintre oameni? Argumentaţi-vă răspunsul!


Ø              Evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor şi priceperilor


Ø              Temă pentru acasă

Folosiţi-vă imaginaţia!

·        Desenaţi cireşul şi cânepa din grădina lui moş Vasile.
·        Alcătuiţi un text de volum mic în care să caracterizaţi un personaj din acest fragment.




Немає коментарів:

Дописати коментар