Clasa a 7-a
Tema lecţiei: În
ospeţie la sfătosul bunic din Humuleşti
Tipul lecţiei: de generalizare a
cunoştinţelor; lecţie-concurs.
Strategia
didactică:
·
Metode şi procedee: demonstraţie didactică, recitare
expresivă, metoda interactivă – activitate în echipe mici.
·
Mijloace didactice: portretul scriitorului, stand de carte, trei lădiţe în care se
află un fus, o pupăză, o punguţă.
Obiective de
referinţă:
- Generalizarea
cunoştinţelor despre opera lui Ion Creangă;
- Întrebuinţarea
vocabularului adecvat temei.
Obiective
operaţionale:
O1 – să cunoască unele date
din biografia scriitorului;
O2 – să îsceneze un
fragment din opera lui Ion Creangă;
O3 – să recite expresiv o
poezie;
O4 – să cunoască cât mai
multe proverbe şi zicători;
O5 – să respecte normele
limbii literare;
O6 – să manifeste interes
faţă de tema abordată;
O7 – să manifeste toleranţă
faţă de opiniile colegilor.
SCENARIU
DIDACTIC
I Organizarea
clasei
II Anunţarea
temei şi a obiectivelor operaţionale
III Prezentarea
echipelor.
Clasa se împarte în trei echipe.
Fiecare echipă îşi alege denumirea, deviza şi spune ce
înseamnă pentru ei opera lui Ion Creangă.
IV Concursul
dramatic
Fiecare echipă înscenează un fragment dintr-o operă de
Ion Creangă.
V Lădiţa
misterioasă
Fiecare echipă primeşte câte o lădiţă în care se află un
obiect. După o desciere elevii trebuie să ghicească ce obiect e ascuns în
lădiţă.
Pentru echipa I:
În lădiţă e ascuns un obiect întrebuinţat de toţi
humuleştenii, atât de bărbaţi, cât şi de femei. Când se duceau seara la
şezătoare, de asemenea se foloseau de el. Fata moşneagului aducea câte un ciur
plin.
Pentru echipa a doua:
În lădiţă este ascuns un lucru foarte preţios. Pentru el
un personaj dintr-o poveste a avut de pătimit foarte mult: a băut apă, a stins
focul, a înghiţit bani.
Pentru echipa a treia:
În lădiţă este ascunsă o fiinţă iubită foarte mult de
gospodarii din Humuleşti şi neiubită de Nică. Era frumoasă, de diferite culori.
Cu dânsa Nică a vrut să se facă negustor.
VI
Concursul celui mai bun declamator.
Un elev din echipă trebuie să recite
expresiv o poezie dedicată lui Ion Creangă.
VII
Concursul proverbelor şi zicătorilor.
Pe rând, fiecare echipă numeşte câte
un proverb sau o zicătoare. Va birui echipa care va numi mai multe proverbe şi
zicători.
VIII
Întrebări-fulger.
Pentru prima echipă:
- Cum
se numea mama lui Ion Creangă?
(Smaranda)
- Cine
era ceasornicul satului? (pupăza)
- Cine
a dorit mult ca Ion Creangă să înveţe carte? (mama sa )
- Cum
se numesc cuvintele care denumesc obiecte sau fiinţe? (substantive)
- Numiţi
antonimul cuvântului „harnic”.
(leneş)
- Numiţi
diftongul din cuvântul „boală”.
(oa)
- Care
comunicare se numeşte dialogată?
(când vorbesc două sau mai multe persoane)
- Cine
este autorul versurilor: „Codrule, codruţule,
Ce mai faci, drăguţule?” (M.
Eminescu)
Cum este format cuvântul „floarea-soarelui”? (prin compunere)
Numiţi sinonimul cuvăntului „iubire”. (dragoste)
Pentru echipa a II-a
Cum îl porecleau fetele din Humuleşti pe Ion
Creangă? (Ion Torcălău)
Cum l-a pedepsit mama pe Nică când a fugit la
scăldat? (i-a luat hainele)
Găsiţi antonimul cuvântului „urcă”. (coboară)
Numiţi sinonimul cuvântului tată. (părinte)
Partea de vorbire care exprimă numărul. (numeralul)
Care sunt părţile principale ale propoziţiei? (subiectul şi predicatul)
Cine era slută, leneşă, ţâfnoasă şi rea la inimă? (fata babei)
Cine este autorul versului: „Fiind băiet păduri
cutreieram”? (M. Eminescu)
Care carte este socotită „cartea cărţilor”? (Biblia)
Pentru echipa a III-a
Cum se numeşte comunicarea cu un singur predicat? (propoziţie)
Cum se numea tatăl lui Ion Creangă? (Ştefan)
Ce era semănat pe lanul de lângă cireşul, de unde Nică a
furat cireşe? (cânepă)
Cine era frumoasă, harnică, ascultătoare şi bună la
inimă? (fata moşneagului)
Găsiţi antonimul cuvântului „obosit”. (odihnit)
Numiţi sinonimul cuvântului „drum”. (cărare, cale)
Care sunt diatezele verbului? (activă, pasivă, reflexivă)
Cum se numesc cuvintele care arată însuşirea
obiectelor? (adjective)
Cine este autorul cuvintelor: „O, rămâi, rămâi la mine,
Te iubesc atât de mult”? (M.
Eminescu)
Cum se numeşte cartea în care sunt scrise toate cuvintele
dintr-o limbă? (dicţionar)
IX
Generalizarea lecţiei
Se fac totalurile concursului, se
numeşte echipa învingătoare.
Evaluarea cunoştinţelor elevilor.
Немає коментарів:
Дописати коментар