понеділок, 3 лютого 2020 р.

Ion Luca Caragiale, date bio-bibliografice.



PROIECT DIDACTIC


Literatura



Ion Luca Caragiale, date bio-bibliografice.
 Comedia „O scrisoare pierdută”.
Structura operei şi momentele acţiunii







Prof. Rodica Dârda,
CIE „Gimnaziul Boian”





Literatura

Clasa a 10-a
Tema lecţiei: Ion Luca Caragiale, date bio-bibliografice. Comedia „O scrisoare pierdută”. Structura operei şi momentele acţiunii
Tipul lecţiei: de comunicare de noi cunoştinţe.
Strategia didactică:
·        Metode şi procedee: expunerea euristică, jocul didactic, expunerea (de către elevi), demonstraţie didactică, descoperire,lucru cu manualul, activitate în echipe mici, dialog autentic.
·        Mijloace didactice: portretul scriitorului, expoziţie de carte, tabla multimedia, foi xeroxate, manualul.

Obiective de referinţă:
·        cultivarea receptivităţii literar-artistice a elevilor;
·        întrebuinţarea vocabularului adecvat temei.

Obiective operaţionale:
O1 – să cunoască biografia şi activitatea literară a scriitorului Ion Luca Caragiale;
O2 – să redeie subiectul comediei „O scrisoare pierdută”;
O3 – să stabilească structura operei şi momentele acţiunii;
O4 – să identifice liniile subiectului;
O5 – să-şi amintească care sunt speciile genului dramatic şi ce este comedia;
O6 – să-şi îmbogăţească vocabularul;
O7 – să-şi exprime părerea despre rolul scriitorului în dezvoltarea genului dramatic.




SCENARIU DIDACTIC

Ø Organizarea clasei
Ø Captarea atenţiei
MOTTO: „Învăţat este omul care nu termină niciodată de învăţat.”
 Lucian Blaga

Ø Anunţarea temei lecţiei şi a obiectivelor operaţionale
-         Dragi elevi! La ora de astăzi vom face un popas în galeria sciitorilor români. Atenţia noastră se va opri asupra scriitorului Ion Luca Caragiale. Ne vom familiariza cu unele date din viaţa şi activitatea acestui scriitor şi vom pătrunde în lumea miraculoasă şi plină de haz a dramaturgiei lui Ion Luca Caragiale.
v Demonstraţie didactică
(Prezentare Power Point)
Se anunţă tema lecţiei şi obiectivele operaţionale.
-         Pentru a realiza ceea ce ne-am propus vom parcurge câteva etape, care corespund feţelor cubului:
o   Popas în galeria scriitorilor români
o   Să ne amintim...
o   Joc de cuvinte
o   Vizită la teatru
o   Structura şi subiectul operei
o   Momentele acţiunii

Ø Studierea noului material

1. Popas în galeria scriitorilor români
v Expunere euristică (de către profesor)
(Prezentare Power Point)

2. Să ne amintim...
v Conversaţie euristică
Prezentare Power Point
- Ce genuri literare cunoaştem?
- Care sunt speciile genului dramatic?
- Ce opere dramatice am studiat la lecţiile de literatură?
- Să ne mai amintim căci comedia este o specie a genului dramatic, în care personajele, moravurile sunt înfăţişate în aşa fel, încât stârnesc râsul.

3. Joc de cuvinte
v Activitate în echipe mici
I
A




































































B
  1. Anotimpul trist.
  2. Fata frumoasă din basmele populare.
  3. Atributul este o .... de propoziţie.
  4. Cuvintele cu sens opus.
  5. ..... Maiorescu.
  6. Autorul poemului „Luceafărul”.
  7. Personajul fabulos care bea multă apă.
  8. Tatăl lui Harap Alb era .....
  9. Cine avea sălăţi foarte bune?
Răspuns: TIPĂTESCU



II
A















































































B
  1. Soarta nefericită a omului de geniu este redată prin chipul bătrânului ...
  2. Ca figură de stil construcţia „înger – demon” este ......
  3. Una din temele din lirica lui Mihai Eminescu.
  4. ...... Prepeleac.
  5. Aranjarea literelor într-o anumită ordine.
  6. Opera „Sărmanul Dionis” este o .....
  7. Autorul pastelului „Sfârşit de toamnă”.
  8. Numele personajului feminin din poemul „Luceafărul”.
  9. Figură de stil prin care se exagerează ceva.
  10. Sinonimul cuvântului „şcolar”.

Răspuns: DANDANACHE
III
A












































































B
  1. Personaj masculin din poemul „Luceafărul”.
  2. Omul care nu ştie carte.
  3. ...... de gheaţă.
  4. Copil care ascultă.
  5. Parte de vorbire care exprimă acţiunea.
  6. Elev care învaţă foarte bine.
  7. Cuvintele noi.
  8. Revista „ ..... literare”.
  9. Sinonimul cuvântului „câteodată”.

Răspuns: CAŢAVENCU

IV
A





























































B
  1. Opera „Luceafărul” este un .....
  2. Când a făcut cunoştinţă cu Ion Creangă Mihai Eminescu era ....... şcolar.
  3. La ea a trăit Ion Creangă în gazdă.
  4. Cine avea trei ochi?
  5. Supratema operei lui Mihai Eminescu.
  6. În basme este vie şi moartă.
  7. Sfântul ..... din cui.
  8. Sfânta din povestea „Harap Alb”.
  9. Furnica i-a dat lui Harap Alb o .....

Răspuns: PRISTANDA
- Sunt numele personajelor care ne vor însoţi pe parcursul următoarelor lecţii şi ne vor ajuta să urmărim subiectul comediei „O scrisoare pierdută.”

4. Vizită la teatru
v Demonstraţie didactică
Se demonstrează un fragment din comedia „O scrisoare pierdută”

5. Structura şi subiectul operei
v Descoperirea
Prezentare Power Point
-         O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale este o comedie în 4 acte şi evocă viaţa publică şi de familie de la sfârşitul secolului trecut. Tema ei este demascarea prostiei umane şi a corupţiei publice şi private, înscriindu-se între comediile de moravuri şi caracter. Titlul comediei este expresiv, sugerând încă de la început motivul în jurul caruia se va desfăşura acţiunea: pierderea unei scrisori de amor care va cauza izbucnirea unei întregi zarve în politică.

v Lucru cu manualul
- Pentru acasă aţi avut de citit comedia „O scrisoare pierdută”. Ce emoţii v-a trezit lectura acestei comedii?
- Care sunt personajele comediei?
v Expunere (de către elevi)
- Despre ce se povesteşte în comedia „O scrisoare pierdută”?

6. Momentele acţiunii
v Demonstraţie didactică
Prezentare Power Point
Elevii îşi fac însemnări în caiete

Ø Generalizarea lecţiei
v Dialog autentic
-         Când a fost publicată comedia „O scrisoare pierdută”?
-         Care este tema comediei?
-         Care este rolul lui Ion Luca Caragiale în dezvoltarea genului dramatic?
-         Comentaţi citatul lui Florin Manolescu: „Caragiale se consacră aproape în exclusivitate teatrului, realizând un număr de comedii care au rămas până astăzi cele mai importante din întreaga literatură română.”

Ø    Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor elevilor

Ø    Temă pentru acasă
1.     De alcătuit fişa bibliografică a scriitorului.
2.     De alcătuit rezumatul comediei.



Немає коментарів:

Дописати коментар