PROIECT DIDACTIC
Literatura
Ion Luca Caragiale, date
bio-bibliografice.
Comedia „O scrisoare pierdută”.
Structura operei şi momentele acţiunii
Prof. Rodica Dârda,
CIE „Gimnaziul Boian”
Literatura
Clasa a 10-a
Tema lecţiei: Ion
Luca Caragiale, date bio-bibliografice. Comedia „O scrisoare pierdută”.
Structura operei şi momentele acţiunii
Tipul lecţiei: de comunicare de noi cunoştinţe.
Strategia didactică:
·
Metode
şi procedee: expunerea euristică, jocul didactic, expunerea (de către
elevi), demonstraţie didactică, descoperire,lucru cu manualul, activitate în
echipe mici, dialog autentic.
·
Mijloace
didactice: portretul scriitorului, expoziţie de carte, tabla
multimedia, foi xeroxate, manualul.
Obiective de referinţă:
·
cultivarea receptivităţii
literar-artistice a elevilor;
·
întrebuinţarea vocabularului adecvat
temei.
Obiective operaţionale:
O1 – să cunoască
biografia şi activitatea literară a scriitorului Ion Luca Caragiale;
O2 – să redeie
subiectul comediei „O scrisoare pierdută”;
O3 – să stabilească
structura operei şi momentele acţiunii;
O4 – să identifice
liniile subiectului;
O5 – să-şi amintească
care sunt speciile genului dramatic şi ce este comedia;
O6 – să-şi
îmbogăţească vocabularul;
O7 – să-şi exprime
părerea despre rolul scriitorului în dezvoltarea genului dramatic.
SCENARIU
DIDACTIC
Ø Organizarea
clasei
Ø Captarea
atenţiei
MOTTO: „Învăţat este omul care nu termină niciodată de învăţat.”
Lucian Blaga
Ø Anunţarea temei lecţiei şi a
obiectivelor operaţionale
-
Dragi elevi! La ora de astăzi vom face
un popas în galeria sciitorilor români. Atenţia noastră se va opri asupra
scriitorului Ion Luca Caragiale. Ne vom familiariza cu unele date din viaţa şi
activitatea acestui scriitor şi vom pătrunde în lumea miraculoasă şi plină de haz
a dramaturgiei lui Ion Luca Caragiale.
v Demonstraţie didactică
(Prezentare
Power Point)
Se anunţă tema
lecţiei şi obiectivele operaţionale.
-
Pentru a realiza ceea ce ne-am propus
vom parcurge câteva etape, care corespund feţelor cubului:
o
Popas în
galeria scriitorilor români
o
Să ne
amintim...
o
Joc de
cuvinte
o
Vizită
la teatru
o
Structura
şi subiectul operei
o
Momentele
acţiunii
Ø Studierea noului material
1. Popas
în galeria scriitorilor români
v Expunere euristică (de către profesor)
(Prezentare
Power Point)
2. Să
ne amintim...
v Conversaţie euristică
Prezentare Power
Point
- Ce
genuri literare cunoaştem?
- Care sunt
speciile genului dramatic?
- Ce opere
dramatice am studiat la lecţiile de literatură?
- Să ne mai
amintim căci comedia este o specie a genului dramatic, în care personajele,
moravurile sunt înfăţişate în aşa fel, încât stârnesc râsul.
3. Joc
de cuvinte
v Activitate în echipe mici
I
A
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
B
- Anotimpul trist.
- Fata frumoasă din basmele populare.
- Atributul este o .... de propoziţie.
- Cuvintele cu sens opus.
- ..... Maiorescu.
- Autorul poemului „Luceafărul”.
- Personajul fabulos care bea multă
apă.
- Tatăl lui Harap Alb era .....
- Cine avea sălăţi foarte bune?
Răspuns: TIPĂTESCU
II
A
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
- Soarta nefericită a omului de geniu
este redată prin chipul bătrânului ...
- Ca figură de stil construcţia „înger
– demon” este ......
- Una din temele din lirica lui Mihai
Eminescu.
- ...... Prepeleac.
- Aranjarea literelor într-o anumită
ordine.
- Opera „Sărmanul Dionis” este o .....
- Autorul pastelului „Sfârşit de
toamnă”.
- Numele personajului feminin din
poemul „Luceafărul”.
- Figură de stil prin care se
exagerează ceva.
- Sinonimul cuvântului „şcolar”.
Răspuns: DANDANACHE
III
A
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
- Personaj masculin din poemul
„Luceafărul”.
- Omul care nu ştie carte.
- ...... de gheaţă.
- Copil care ascultă.
- Parte de vorbire care exprimă
acţiunea.
- Elev care învaţă foarte bine.
- Cuvintele noi.
- Revista „ ..... literare”.
- Sinonimul cuvântului „câteodată”.
Răspuns: CAŢAVENCU
IV
A
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
- Opera „Luceafărul” este un .....
- Când a făcut cunoştinţă cu Ion
Creangă Mihai Eminescu era ....... şcolar.
- La ea a trăit Ion Creangă în gazdă.
- Cine avea trei ochi?
- Supratema operei lui Mihai Eminescu.
- În basme este vie şi moartă.
- Sfântul ..... din cui.
- Sfânta din povestea „Harap Alb”.
- Furnica i-a dat lui Harap Alb o .....
Răspuns: PRISTANDA
- Sunt numele
personajelor care ne vor însoţi pe parcursul următoarelor lecţii şi ne vor
ajuta să urmărim subiectul comediei „O scrisoare pierdută.”
4. Vizită
la teatru
v Demonstraţie didactică
Se demonstrează
un fragment din comedia „O scrisoare pierdută”
5. Structura
şi subiectul operei
v Descoperirea
Prezentare Power
Point
-
O scrisoare pierdută de Ion Luca
Caragiale este o comedie în 4 acte şi
evocă viaţa publică şi de familie de la sfârşitul secolului trecut.
Tema ei este demascarea prostiei umane şi a corupţiei publice
şi private, înscriindu-se între comediile de moravuri şi caracter.
Titlul comediei este expresiv, sugerând încă de la început motivul
în jurul caruia se va desfăşura acţiunea: pierderea unei scrisori
de amor care va cauza izbucnirea unei întregi zarve în politică.
v Lucru cu manualul
- Pentru acasă aţi avut de citit comedia „O scrisoare
pierdută”. Ce emoţii v-a trezit lectura acestei comedii?
- Care sunt personajele comediei?
v Expunere (de către elevi)
- Despre ce se povesteşte în comedia „O scrisoare
pierdută”?
6. Momentele acţiunii
v Demonstraţie didactică
Prezentare Power
Point
Elevii
îşi fac însemnări în caiete
Ø Generalizarea lecţiei
v Dialog autentic
-
Când a fost publicată comedia „O
scrisoare pierdută”?
-
Care este tema comediei?
-
Care este rolul lui Ion Luca Caragiale în dezvoltarea genului dramatic?
-
Comentaţi citatul lui Florin Manolescu:
„Caragiale se consacră aproape în exclusivitate teatrului, realizând un număr
de comedii care au rămas până astăzi cele mai importante din întreaga
literatură română.”
Ø Evaluarea cunoştinţelor, priceperilor şi
deprinderilor elevilor
Ø Temă pentru acasă
1. De
alcătuit fişa bibliografică a scriitorului.
2. De
alcătuit rezumatul comediei.
Немає коментарів:
Дописати коментар